Katt på hamsterbur = farligt?

R

rattalskare

Hejsan på er alla glada medlemar!

Jag har nu som ni vet mist mina två kära råttor. Efter lite omöblering så har det blivit riktigt fint inne i mitt rum och eftersom det var min sjunde om möblering och min pappa äntligen blev nöjd och riktigt berömde mig ( :eek: ) Så ska jag nu ha min dörr öppen. På dagarna så är dörren öppen men om nätterna så är den stängd p.g.a katten och hamstern som jag inte riktigt vet vad som skulle hända om hamstern som är vaken om nätterna ju (smart? :D ) och katten lämnades utan uppsikt då alla i familjen sover när lille hugo börjar kuta runt :angel: Katten var almänt intresserad av råttorna och lyckades ha ner buren i golvet 1 gång sedan åkte han ut :devil:

Buren står på golvet alldeles bredvid min huvudkudde så jag kan med lätthet se buren om jag vaknar till. Men vad händer om katten sätter sig uppe på gallertaket :confused: Det är en duna bur och hamster reagerar inte över katten så mycket han är inte rädd för honom i alla fall :p Men håller buren om den används som sittplats? Kommer detta att störa hamsterns dygnsrytm om han har en "spion" på sig om nätterna?

Sv: Katt på hamsterbur = farligt?

Alltså - du kan nog själv räkna ut hur stressande det är att ha ett rovdjur som vill äta upp dej ovanför skallen. Så frågan är överflödig, håll för hela friden dörrn stängd!

Okej men nom dagarna är det okej att ha dörren öppen för då sover ju hamstern :p

Jag skulle ha dörren stängd. Har varit med om att en katt dödat en gerbil genom gallret så det är inget omöjligt att de kan göra samma sak med en hamster om han kommer tillräckligt nära oavsett vilken tid på dygnet är.
Och tro mig, ett litet djur med uppsprättad mage är ingen vacker syn direkt... :crazy:

Det som är farlig i denna situation är om katten kan välta buren eller lyckas öppna taket på den så den kan komma åt hamsern.
Stressad av att katt sitter på buren och studerar hamstern är inget som hamstern känner om den inte i största allmänhet är rädd för rörelser utifrån och då är den rädd för mäniskan också.

Inte för att det har med saken att göra, men jag har sett flera bilder på katter som ligger inne hos kanin, marsvin och hamster och dom sover gott ihop.

Det där är inte sant för så funkar inte hamstern.
Lika fel som en del tror att bara för det finns fler guldhamstrar i samma rum så blir dom stressade bara för dom är solitära.
Hamstrar är hamstrar och reagerar som hamstrar och inte som människor.
Det enda farliga eller jobbiga för hamstern är om katten kommer åt den så hamstern kan bli skadad.

Stollan skrev:
Det som är farlig i denna situation är om katten kan välta buren eller lyckas öppna taket på den så den kan komma åt hamsern.
Stressad av att katt sitter på buren och studerar hamstern är inget som hamstern känner om den inte i största allmänhet är rädd för rörelser utifrån och då är den rädd för mäniskan också.

Så du menar att om buren är väl säkrad och eftersom den står på golvet så ger den inte att välta :p Så kan katten vara inne i rummet även när hamstern är vaken? Nej hamstern är inte rädd för människor som går framför buren då han är van med mitt snarkande är han inte rädd för ljud heller :angel:

Jag omplacerade mina Marsvin pga katterna. Svinen blev helt sjövilda bara de tittade på dem.
Kaninen däremot gav katten ett riktigt kok stryk en gång, jag hade kaninen på magen i soffan när äldsta katten var liten och katten kikade nyfiket upp brevid.
Kaninen for ned och jagade katten över golvet in i ett hörn och gav sej sedan på katten med sina fötter :crazy:
Sedan dess hade katten mycket stor respekt för kaninen (gick inte nära buren) och det gick hur bra som helst att ha kaninenskrutten lös (med uppsikt) utan att det hände någonting under 2 år.
Nu är tyvärr kaninen död, fast av andra orsaker än katten.

Min kanin var nog ett orginal (även fast jag hört om kaninhonor med ungar som sparkat ut både räv och hund ur buren) men mindre djur som svin får bara panik och blir livrädda.
Deras hem ska vara ett tryggt ställe.
Håll katten därifrån.

Senast ändrad av en moderator:

Mina katter kom inte in till robbarna i dunaburen när den stod på golvet och var säkrad. Robbar är mycket roliga djur att titta på enligt katter då dom är så små och har full fräs.
Själv har jag haft två katter tillsammans med över 50 hamstrar samtidigt i samma rum och den enda gång det hände en olycka var när jag ställde dunaburen så förbaskat dumt med robbar i (ovan på en anna smalare bur) så att den välte när katten hoppade upp på ovandelen. resulterade i två ihjälstampade robbebeisar samt en vuxen illa tuggad robbe som avled strax där efter. Vi var dock inte hemma när detta hände.
Att mina guldisar jagade mina katter ut med soffan är en helt annan historia :D
Den största frågan är hur katterna i din familj beteer sig. Vissa nöjer sig med att titta och tassa lite på sidan av buren medans andra gör allt för att komma till gnagaren. Tillhör katten den senare katergorin så är ju riskerna mycket större.
Vissa katter tycker tom att guldhamstrar är lite för stora att jagas och lite läskiga. Något som endast kollas in på avstånd.

Ja det är möjligt att hamstrar är betydligt mer "lobotomerade" än gerbiler då, för mina gerbiler höll på att dö av hjärtsnörp när morsans katt satt ovanpå buren när hon passade dom.

Det kan jag nog allt skriva upp på. Hamstern är ett djur som kastar sig in i fara i dödsförakt utan att tänka på konsekvenserna :crazy:
Sedan finns det några få av dom mjukare varianterna men då är det mest på oss männiksor den skriker på :p
Man skulle kunna beteckna detta att hamstern inte har alla fåren kvar i hagen.

vacasso skrev:
Jag omplacerade mina Marsvin pga katterna. Svinen blev helt sjövilda bara de tittade på dem.
Kaninen däremot gav katten ett riktigt kok stryk en gång, jag hade kaninen på magen i soffan när äldsta katten var liten och katten kikade nyfiket upp brevid.
Kaninen for ned och jagade katten över golvet in i ett hörn och gav sej sedan på katten med sina fötter :crazy:
Sedan dess hade katten mycket stor respekt för kaninen (gick inte nära buren) och det gick hur bra som helst att ha kaninenskrutten lös (med uppsikt) utan att det hände någonting under 2 år.
Nu är tyvärr kaninen död, fast av andra orsaker än katten.

Min kanin var nog ett orginal (även fast jag hört om kaninhonor med ungar som sparkat ut både räv och hund ur buren) men mindre djur som svin får bara panik och blir livrädda.
Deras hem ska vara ett tryggt ställe.
Håll katten därifrån.
Det där är nog väldigt individuellt. Jag har 5 katter och 6 marsvin. Katterna tittar inte ens åt marsvinen och jag har ofta marsvinen pringer lösa på golvet dagtid fastän katterna är inne. Då någon katt går förbi ett marsvin nosar de lite på varann och sedan går katten vidare utan att reagera alls. Jag har ju höns också och våra katter rör inte kycklingarna heller, trots att dessa går lösa i trädgården med sina mammor - som iof försvarar dem, men ändock.
3 av mina 5 katter är sådana som övergivits och som utsvultna, magra och eländiga kommit till gården och flyttat in så de har alltså varit vuxna då de kom hit, en har bott sedan han var några veckor gammal. Jag hittade honom + syskon och mamma i en tom skrotbil på en ödetomt där någon hade dumpat hela kattfamiljen. Den 5:e katten är en cornish rex som var en 7 år gammal överviktig innekatt då han kom till oss.
Våra två dvärgkaniner inne, som bor ihop med marsvinen, reagerar varken på hundarna eller katterna. Däremot de stora kaniner jag har ute i stallet gör precis som din - jagar ut både hundar och katter som vägar sig dit.

Våran katt brukar ligga uppe på marsvinsburen och sova :love: Marsvinen bryr sig inte om det och katten är rädd för kaninerna då honan springer på honom :angel: Han är nog mera en sådan katt som "Jag-måste-se-om-det-är-farligt-och-kanske-peta-lite-under-för-att-se-om-det-är-farligt-först" Och eftersom Hugo fräser så går det ju inte att peta heller så det är nog bäst att göra sig liten och bara titta vackert!

Ja det kan vara farligt för katten kan fastna med tassen i buren och det kan bli dyra veterinärräkningar. :)

/KT

Men han kan inte ens få in tassen mellan gallret på ovansidan :p
Och resten av buren är plast!

Stollan skrev:
Man skulle kunna beteckna detta att hamstern inte har alla fåren kvar i hagen.
:rofl: Är det samma sak som att inte ha "alla hästar hemma"? Tihi, hur gulliga hamstrar än är så är jag ändå himla glad över mina intelligenta gerbiler.... ;)

Japp :D
Vill man ha smarta gnagare så är det råttor man skall satsa på då hamstern inte gör sig bra i den rollen. Dom kan konsten att rymma men det handlar inte om smarthet utan mer att dom håller på och håller på tills dom kommer ut. Det är deras energi som är mer avgörande än hjärnan i sig :angel:
Där emot är hamstrar underbart söta :love:

Även om en hamster kan anfalla ett betydligt större djur kan den ändå utsättas för en enorm stress även om du inte uppfattar det så. Inget bytesdjur är oberört av att ett rovdjur siktar in sig på det.
PL

Jag har haft fullt tillräckligt med hamstrar för att kunna lära mig hur dom "pratar". Jag har dessutom "umgåtts" via nätet men en av dom bästa hamsterkunniga i detta landet (nu tuvärr död) under flera år.
En sådan stressad hamster som du nämner om skulle jag utan större problem märka rätt fort. Vad jag vet brukar den ialla fall inte stå och tigga mat när katterna går förbi som mina gjorde.
Kan tala om att jag hanterade ungar från dag 1 just för att jag kände mina hamstrar så väl och förstod vad dom "pratade" om.
Daggmask däremot är jag dålig på att tolka men hamstrar kan jag tolka rätt väl. Över 100 stycken på 3 år bör ju ge lite bättre underlag.
Rovdjur = människa också ;)
Mina hamstrar var inte obekymrade utan tiggde skamlöst för katten i hopp om att få mat eller bli utsläppta :D
Dom hade kopplat att allt som rör sig kan ha godsaker.
På tal om rovdjur så vet jag flertalet katte som ligger och sover hos marsvin och marsvin som gosar hos hund.
Uppenbart så har mina hamstrar och mina marsvin samt en del andra inte läst att dom bör vara rädda för rovdjur men så är dom inte bra på att läsa heller :p
Avel kan göra under på djurs beteende och det gör skillnad för nervösa hamstrar avlar inte seriösa männiksor på och det är dom nervösa som kan bli störda av att ha rovdjur i närheten. Djur som är vana reagerar inte då det inte är ett dugg konstigt i deras värld.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka