katt och hund?

wippi

Trådstartare
Till Er som har katt och hund, hur fungerar de tillsammans? Hade du katten eller hunden först?
Jag funderar på att skaffa hund, men vill inte förlora mina två katter, de får ju inte ge sig av hemifrån pga. den nya familjemedlemmen. Hur har ni gjort?

Sv: katt och hund?

Hunden har funnits i familjen längst. Men han var bara ngt år när första katten kom.

Hunden - en förvuxen BC-korsning :D - är mycket undergiven katterna, även de några veckor gamla kattungarna har han respekt för. Våran yngsta hona (1 år) älskar honom och brukar både putsa honom och snutta på hans pälskrage - medan han förtvivlat ser på oss som ett rop på hjälp. :D Han tycker inte att det är speciellt trevligt utan vill helst vara ifred. Häromdagen fick han en omgång av den andra damen också, hon satt ivägen för honom där han ville förbi så han väntade, sänkte undergivet huvudet och då blev hon lekfull och satte både klor och tänder i nosen på honom. Han höll sig i flera sekunder innan han frustade till och flydde. Missen förstod inte alls - hon ville ju bara leka. ;)

Så han är nr 2 i denna familj. Min syster har också haft hund och katt i alla år, och de har kommit olika - ibland hunden först, ibland katten. Men det har alltid gått bra. Kommer det en ny hund till ett hem med katt så kan katten till en början vara ganska taskig och försöka visa vem som äger detta hus. Men hundar, ffa valpar, ger dem sällan ngn anledning att fortsätta. Vi hade en kattunge som diade fram mjölkproduktion på en hund och en annan brukade hunden jagas med, de turades om att vara jagad. ;)

Jag anser att alltis när det gäller att introducera två djur så ska man hålla sig undan så mycket som möjligt och sköta det själva. De har en relation till människan som kan störa och provocera dem, och dessutom måste de få lösa det på ett sätt som är naturligt för dem för att lättast kunna slappna av. Ju mer vi lägger oss i, desto mer förlänger vi processen. Den enda gyllene regeln jag har är att hos mig bråkas det inte. Till mig kan den komma som vill söka skydd. Sålänge båda har en fristad är det ingen fara för dem att ha sina uppgörelser. Oftast är det mest ljud som kommer ur dem, sällan gör de varandra allvarligt illa. ;) Se till så att hunden har en fristad hos dig, någonstans att sova ifred och ge den möjlighet att gå till maten/vattnet. Sen tycker jag att de för lösa det på egen hand, de lär sig till slut att acceptera varandras närvaro.

Har både katt och hund och det fungerar utmärkt. Den senaste katter som kom hit var livrädd för hunden i början och fräste och gick inte nära, men vi har bara låtit det vara. hunden är en mycket lugn hund som aldrig skulle göra något.. nu efter några månader går katten fram till hunden och stryker sig mot henne :p :love: så det funkar bra mellan dem.

Jag har två katter och en hund. Hade katterna först, men hunden var vuxen när jag fick honom och han var van vid katter. Tror dock inte att katterna hade brytt sig särskilt mycket ändå, eftersom dom inte träffat hundar förrut, och då inte "vet" att dom är "farliga"! Och har hunden inte kommit på att katter kan jagas så borde det inte vara några problem. Den ena katten fullkomligt älskar hunden! Jamar och letar efter honom om han inte är hemma. Den andra katten bryr sig inte, hon ignorerar, men accepterar, honom.

jag hade två katter först. Sen kom hundarna. Sen dess har det dykt upp nya hundar och ännu fler katter. Det har gått suveränt att vänja dom vid varandra och det har inte varit något problem.
dock har vi portar till vardagsrummet som vi kan ha stängda när dom icke hundvana katterna ska lära känna varandra. Det har alltid funkat.

Jag hade katt först, en katt som visade genom sin upsyn att här bestämmer jag:love:

Hunden var 13 månader när jag tog hand om honom och han var ganska underlägsen i sitt sätt så det var aldrig något problem, hade dock haft daghund tidigare och det var inga problem då heller!

Se till att katterna kan ta sin tillflykt högt upp så de kan titta på hunden i smyg;)

Min hund jagar aldrig våra katter, men kommer det en katt som inte hör hit jagar han genast bort dem:eek: :) han jagar bara gör dem aldrig något:love:

Jag skulle försiktigt introducera hunden för katterna, aldrig lämna dem ensamma utan uppsikt!!!

Inte så längesedan det var en tråd om hur en hund hade bitit ihjäl en katt:cry:

Men lycka till och se till att hunden fattar att katterna är högre i rang:) (de brukar de förstå rätt snart)

Ha hund och kattmat ordentligt skilt åt innan de lär känna varandra:d

Hade tre katter när jag skaffade min första valp=)
Dom va lite rädda i början men redan efter några dagar va de mer o mer nyfikna på valpen och efter bara nån månad kan de gosa och leka o allt=)
Man kanske inte bör släppa ut katterna första månaden då finns ju risken att de väljer att rymma istället för o komma hem till den nya "varelsen".. bättre de får lära känna den nya valpen och acceptera den innan man släpper ut katterna.. så gjorde jag o de har funkat över mina förväntningar=)

Vi hade en hund först sen när vi skaffa katter brydde hon sig inte ett dugg.. hon skulle aldrig få för sig att bita nån.. världens snällaste hund :love:
Och den katten jag har nu skulle alltid följa med när vi va ute o gick med vovven.. hon kände sig alltid säker med henne..
den andra katten brukade alltid lägga sig bredvid när hon sov o "trampa" o den tjocka pälsen :love:

Det funkar kanon, dom älskar varandra! Hankatten ligger oftare och spinner och gosar med hunden än med mig :) Jag hade hunden innan jag skaffade katterna, men båda katterna vande sig på några dagar ovh nu går det som sagt hur bra som helst.

Min mamma hade hund först, sedan skaffade hon en katt och sedan en katt till. Hunden bossar runt katterna och vallar dem, ibland har hon nafsat efter dem men katterna är helt nonchalanta över det och har ibland lyft sin tass och då har hunden backat men oftast bestämmer hunden.

tack för alla era svar! då vågar jag mig kanske på att skaffa en till familjemedlem =)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
678
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama