orion_x

Trådstartare
Imorgon kväll/natt kommer vi komma hem med katt nr 2. Hur släpper man ihop dem på bästa sätt? När vi tog hem Jippan så gömde hon ju sig under badkaret hela kvällen. Hoppas inte detta ska hända med den nya:o. Fast jag tror hon ät mer van vid kel och gos än vad Jippan var när hon kom.
Ska man släppa ihop dem direkt eller ska sambon och jag dela upp oss med varsin katt i ett rum och släppa ihop dem på morgonen?

Sv: katt nr 2

Jag skulle inte släppt ihop dom på en gång. Speciellt inte om det är två vuxna katter. Håll dom i var sitt rum, när den nya har bott in sig kan ni byta rum på dom så får dom känna lite på varandras dofter. Ett annat bra alternativ är att sätta upp kompostgaller i en dörröppning så dom kan se och nosa på varandra men inte skada varnadra.

Klipp klorna ordentligt på båda innan ni släpper ihop dom.

Det är inte två vuxna katter, den nya är 12 veckor och den andra 9 månader.:)

Då hade jag nog låtit den nya bekanta sig med ett lagom stort rum tills den kännt sig trygg, sen hade jag släppt ihop ganska snabbt (beroende på hur snabbt den lille känner sig trygg, men minst en dag att bo in sig) i "den nyas rum", självklart under ordentlig uppsikt.

Ja vi har lite dåligt med plats, men kan ju sova med henne själv i sovrummet inatt. bor i en 2:a

När min nya kisse kom hem så satte jag bara ner honom i på golvet i köket bland de andra, fem vuxna katter (tre hanar och två honor) och två hundar.
MEN nu VISSTE jag att alla de djur som bodde här redan är väldigt snälla och gillar kattungar.
Den nya gick runt lite och luktade på allt och alla och sen var det klart.

Så vet du inte säkert hur den "gamla" är med kattungar så skulle jag absolut ta det lite lugnare än jag gjorde.

Senast ändrad av en moderator:

Ja vi har lite dåligt med plats, men kan ju sova med henne själv i sovrummet inatt. bor i en 2:a

Om ni bor flera i lägenheten så se till så den befintliga katten får sova där den trivs bäst att sova och att den får sova med sin favoritmänniska. Kattungen får sova på den plats som blir över med den person som blir över. Favorisera den befintliga katten så är det mindre risk att den blir sotis;)

Jag har alltid gjort så att jag ställt ner transportburen och låtit övriga husdjur nosa på den.. sen har jag helt enkelt öppnat burdörren och låtit katten ta sig ut i sin egen takt.

Det där är jättesvårt och olika från fall till fall. Vissa katter älskar andra katter och då är det ju aldrig något problem. Men har man en katt som inte gillar andra katter (eller inte vet säkert) så är det bästa att som det sagts ovan - ha de lite åtskillda till en början.

Vi brukar släppa ut den nya katten i badrummet, så den vet var kattlådan är. Sedan får katten utforska lägenheten i den takt den vill. Vår ena katt är väldigt morrig och fräsig mot nya katter så vi tar bara hem en ny katt när vi vet att vi kan ha uppsikt i flera timmar framöver. Första natten sover alltid någon av oss ute i lägenheten (vi har stängd sovrumsdörr annars) i soffan :)

Med en kattunge brukar det alltid vara lättare och eftersom din andra katt är relativt ung så borde det hela gå smärtfritt :) Men låt det ta den tiden det behövs och ha uppsikt. Känn av läget :)

Jag har alltid gjort så att jag ställt ner transportburen och låtit övriga husdjur nosa på den.. sen har jag helt enkelt öppnat burdörren och låtit katten ta sig ut i sin egen takt.

Så skulle jag aldrig gjort mot en katt. Det är väldigt lätt att katten i buren känner sig trängd och därför anfaller om den blir trängd.

Det är nog traumatiskt för en kattunge att komma till ett helt nytt revir, att dessutom trängas in i en återvändsgränd av den som äger reviret på en gång tycker jag är rent taskigt.

Så skulle jag aldrig gjort mot en katt. Det är väldigt lätt att katten i buren känner sig trängd och därför anfaller om den blir trängd.

Det är nog traumatiskt för en kattunge att komma till ett helt nytt revir, att dessutom trängas in i en återvändsgränd av den som äger reviret på en gång tycker jag är rent taskigt.
Kanske skulle ha tillagt att katten fick ta sig ut ur buren på egen hand i ett i övrigt djurtomt rum...

ena katt är väldigt morrig och fräsig mot nya katter så vi tar bara hem en ny katt när vi vet att vi kan ha uppsikt i flera timmar framöver.
Jag tycker att man bör ha uppsikt hela tiden åtminstone de första dagarna. Katter kan skada varandra ganska rejält om dom flyger ihop och bara för att det inte blir nå tjafs första dagen betyder det inte att dom ens har kollat in varandra ordentligt.

Fast det jag märkt genom åren är att de vuxna väääldigt sällan ger sej på en kattunge på allvar, visst fräser ifrån och markerar med tassen men inget hårdhänt.
Eller är det bara jag som helt enkelt har väldigt snälla gamla katter?

Kl
vad bra med mer svar. Det största problemet är att bara sovrummet har en dörr som går att stänga, annars så sover vår nuvarande katt är med oss på nätterna. Men om någon är uppe så är ju hon också uppe, och går inte och lägger sig. Tror inte hon vill bli instängd i sovrummet:angel:
Jippan har träffat andra katter några gånger. Hon har verkat kontaktsökande och har aldrig slagits, de har dock aldrig träffats under så läng tid att de lärt känna varandra bättre. Hon verkade dock uppskatta när hon fick följa med hem till min sambos mormor och hennes katt. De fräste inte, gick inte jättenära varandra med följde efter varann och verkade uppskatta varandra. Så vi hoppas hon ska tycka om att få sällskap.

Lycka till, det kommer säkert att gå jättebra.

Du berättar väl mer sen och bilder vill vi förståss se !!!!!:banana:

Fast det jag märkt genom åren är att de vuxna väääldigt sällan ger sej på en kattunge på allvar, visst fräser ifrån och markerar med tassen men inget hårdhänt.
Eller är det bara jag som helt enkelt har väldigt snälla gamla katter?

Visst, sällan men det händer och då är det inte roligt längre. Dessutom är ju inte den här katten vuxen och är kattungen kaxig så kan det mycket väl gå illa även om det inte är så väldigt troligt.

Jag har en hanne som kan vara riktigt överjävlig mot både vuxna katter och kattungar. Dock funkade han jättebra när jag släppte ut min vildkattunge ur badrummet första gången. Hon stegade bara rakt fram till honom och strök sig mot honom och spann som bara den. Henne petade han inte på men mina föräldrars katter har han varit skitelak mot.
Jag tycker man ska passa lite på katter för dom är generellt inte alls lika vänligt inställda till nya revirinkräktare som hundar är till nya flockmedlemmar.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 029
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 126
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 610
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama