Katt med småsår

Sv: Katt med småsår

Det finns massa orsaker till att allergi blossar upp och lägger sig igen. Tex minsta infektion (behöver definitivt inte vara märkbar), stressreaktion, vid hudreaktioner förändring i temperetur och luftfuktighet, andra allergener i miljön osv i all oändlighet. Det går alltså inte att gradera en allergi efter den yttre reaktionen.

För mig låter det som ett typfall på foderallergi. De katter jag känt som blivit foderallergiska har aldrig varit det från början, utan det har kommit vid något tillfälle och om man sedan inte är försiktig med vad man ger dem har allergin förvärrats (pga att immunsystemet aldrig vilar om man inte är noggrann med att utesluta allergenen helt. Då triggar ofta andra allergier också, eller värre reaktioner på den befintliga allergenen)

Ju tidigare man tar tag i problemet och ju noggrannare man är, desto större är chanserna att få en symptomfri allergiker.
 
Sv: Katt med småsår

Hej! Jag har en katt med allergiproblem, han äter nu kortison för att få ordning på sin allergi. Vi har aldrig lyckats hitta vad det är han reagerar på.

Men ett tips är att byta ut fodret mot ett hypoallergifoder, i hypofodret är proteinerna (som katter oftast reagerar på) sönderslagna och oigenkännliga för kattens imunförsvar. Om katten slutar klia sig på hypofoder så vet du att det är något i fodret han reagerar på. Sen får man börja lägga till olika proteiner för att se vad det är han reagerar på.

Fortsätter han klia trots strikt hypofoderdiet så är det troligen något annat han reagerar på.

FÖ så har de flesta foder samma bas (kyckling och majs) även om de sen kan ha olika smaksättning. Jag har läst noga på innehållsförteckningarna på jakt efter ett lämpligt foder.

De kan också ha en autoimmun sjukdoms som tar sig ut igenom att de får små sår på kroppen, det kan djursjukhuset testa genom att ta biopsier på såren.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 011
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 982
Senast: Efwa
·
Katthälsa Min mamma har en katt som ätit dåligt, riktigt dåligt den senaste månaden. Hon avmaskade honom när han började äta dåligt vid jul och...
Svar
3
· Visningar
1 011
Senast: Sol
·
M
Katthälsa Ja då min kastrerade hane på två år har varit hos vetrinären pågrund av antagligen foderallergi så fick han specialfoder (har inte påsen...
Svar
14
· Visningar
5 574
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp