Katt med perforerad tarm

Aladdin

Trådstartare
Vill passa på att fråga om någon här har erfarenhet av liknande problem. Min systers kastrerade hankatt Harry har åkt på ordentligt med stryk av en hankatt. Harry har varit ynklig och haft ont i bakre delen av kroppen och idag har han varit på veterinärbesök. Mycket riktigt hade han bitmärken på bakdelen och hade börjat få infektion. Sen visade det sig även att hankatten bitit hål på tarmen, vilket veterinären sa var väldigt dålig prognos på eftersom det var vanligt att de får blodförgiftning av att avföring tränger ut genom hålen. Dock sa de att det kan självläka om man har tur men att ev. skulle man kunna operera på Strömsholm. Syrran ska ringa dit under dagen och höra.

Hon är helt förkrossad och vill göra allt för sin katt, :cry: tyvärr har hon inte ännu tecknat någon försäkring på honom. Hon har blivit ordinerad att ge honom typ torrfoder och hård mat för han får absolut inte få diarré. För det tränger lättare ut i hålen i tarmen. Finns det inget annat man kan göra. Finns det någon med erfarenhet av samma problem? Prognos?

Blir så förbannad :devil: på att folk inte kan kastrera sina hankatter - det blir f-n billigare att samla ihop grannskapets alla hankatter och åka med dem till veterinärkliniken och kastrera dem och betala allt själv.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Uschamej vilken hemsk historia!
Hoppas det går väl med katten.
Det jag kom att tänka på att det händer att katter blir lösa i magen vid foderbyte. Ta det i övervägande.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Även kastrerade katter kan bråka. Det finns annars 2 mycket bra sätt i sånna här situationer.
1. Hålla sin egen katt under uppsikt. Dvs inte släppa ut lös.
2. Ha sin katt försäkrad om det händer saker som kräver dyr vetvård.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Även kastrerade katter kan bråka. Det finns annars 2 mycket bra sätt i sånna här situationer.
1. Hålla sin egen katt under uppsikt. Dvs inte släppa ut lös.
2. Ha sin katt försäkrad om det händer saker som kräver dyr vetvård.
Förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt svar men självklart är katten inne nu när han är sjuk. Innekatt är inget jag eller syrran vill ha och det är en risk att de hamnar i bråk när de är ute, det vet jag. Men om du har erfarenhet om det jag frågade efter så är jag mycket tacksam för hjälp.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Jag skulle opererat om det var min katt. Har svårt att tro att det självläker och katten kommer isf lida under tiden och hålet kan lika gärna bli större. Så antigen operation eller avlivning.

Min katt fick en tarminvagination i somras. Tarmen hade klappat ihop som ett teleskop. Han var jättesjuk och det var i sista minut att han opererades. Veterinären skar ut den defekta delen av tarmen och sydde ihop igen. I dag mår katten jättebra! :)

Hela kalaset gick på ca 10.000 kr på en vanlig klinik (ej djursjukhus) men det är han värd. :love:
 
Sv: Katt med perforerad tarm

På Strömsholm sa de att det är väldigt akut med sådana skador, det kan gå mycket fort utför och de rekommenderade att kontakta Karlstad djurklinik (betydligt närmre, endast 11 mil). Först var det meningen att vi skulle åka nu direkt men sen ringde de och sa att de kanske inte gör något med Harry förrän i morgon ändå, så kl 9.30 fick han tid där i morgon.

Han är piggare nu, men har ju fått en massa medicin och smärtstillande så det är kanske inte så konstigt.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Vad långt ni har till klinik, var bor du?

Hoppas det går bra och att det är okej att vänta över natten. Med min var det ju superakut, det var totalstopp och började bli vävnadsdöd och han var svårt medtagen.

Jag skulle inte ge honom någon mat nu, skulle hålet bli större under natten så är det bättre om det mest finns vatten i tarmen. Och var försiktig med att lyfta etc. Håller tummarna för er!! :)
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt svar men självklart är katten inne nu när han är sjuk. Innekatt är inget jag eller syrran vill ha och det är en risk att de hamnar i bråk när de är ute, det vet jag. Men om du har erfarenhet om det jag frågade efter så är jag mycket tacksam för hjälp.

Om ni är medvetna om riskerna förstår jag inte varför du klagar på grannarnas katter?

Självklart hoppas jag det går bra med katten, men felets är inte grannarna.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Jag klagar också på oansvariga grannars katter. För det ÄR oansvarigt att inte kastrera katter som går ute!

För några veckor sen flyttade det in några oansvariga personer ca 500 m från mig, och de har en katt som redan hunnit vara här och jaga min stackars katt så han ble borta i två dagar. Är de kastrerade så bråkar de inte på det sättet!

Jag uppfattar det som att du tycker katter skall vara inomhus, och till viss del håller jag med dig. Men vissa katter blir helt desperata om de inte får gå ut och misstrivs som innekatter. Jag har tre innekatter och en som får gå ut, han är född i ett stall och van att ströva fritt och han blir extremt missnöjd om jag stänger in honom mer än en dag.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Ja, det finns katter som inte klarar det. Men TS katt är ute för att TS vill att den ska vara ute. Jag har också haft utekatt, och jag skulle aldrig komma på tanken att beskylla nån annan för saker som hände henne. Jo så klart om nån medvetet skadade henne, men allt annat är ju saker jag kan rädda min katt från om jag vill. Dvs min katt=mitt ansvar.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Om ni är medvetna om riskerna förstår jag inte varför du klagar på grannarnas katter?

Självklart hoppas jag det går bra med katten, men felets är inte grannarna.
Vore katterna kastrerade så hade detta troligen aldrig hänt. Katterna hamnar någon gång ibland i slagsmål och det är alltid någon kringstrykande hankatt som kommer. INTE de kastrerade katterna. Är också trött på att få utemöbler, dynor, hö i logar och stall nerpissat av dessa katter.

Jag förstår att du vill ha innekatter och tycker att det är bra, men jag kommer aldrig någonsin att ha det. Då tar jag risken att de skadar sig. Precis som jag tar risken att mina hästar skadar sig iom. att de går i stora kuperade hagar, skulle aldrig stänga in dem i ett stall dygnet runt som en del gör pga. av skaderisken. (Har tyvärr heller aldrig träffat en trevlig innekatt, det går bort för mig.) Sen är katterna väldigt bra råttfångare när man bor på landet och har stall. Men det var ju inte detta tråden egentligen handlade om...:grin:
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Kastrerade katter kan bråka precis lika mkt som fertila.
Skillanden är att kastrerade katter oftast håller sig hemmavid mer än fertila som söker parnters.
Inne resp. utekatter kommer alltid att disskuteras i all oändlighet.
Själv så älskar jag mina katter och skulle aldrig utsätta dom för riskerna som finns ute, därför väljer jag en ras som trivs inne!
 
Sv: Katt med perforerad tarm

När vi kom till kliniken i Karlstad sa veterinären att vi hade att välja på avlivning :cry: eller operation med ganska dålig prognos, då tjocktarmen har svårt att läka. Min syster valde att sin katt en chans att överleva. Harry var pigg men avföring kom ut ut hans bitmärken bredvid ändtarmen.

Så nu hoppas vi på att operationen blir av och att de inte ringer och säger att det inte ens är idé att försöka, för de ville inte söva honom för att kunna undersöka noggrannare idag, så vi vet inte riktigt omfattningen av bitmärkena ännu. Utan de ville bara söva honom inför operationen som blir någon gång i morgon. Så nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att lille Harry klarar sig. Han är bara 3 år. :cry:

harry.jpg
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Usch vilken obehaglig skada. :( Håller tummarna här att operationen går bra för den söta killen.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Kastrerade katter kan bråka precis lika mkt som fertila.
Skillanden är att kastrerade katter oftast håller sig hemmavid mer än fertila som söker parnters.
Inne resp. utekatter kommer alltid att disskuteras i all oändlighet.
Själv så älskar jag mina katter och skulle aldrig utsätta dom för riskerna som finns ute, därför väljer jag en ras som trivs inne!
Där jag bor har jag inte en enda gång inträffat att kastrerade katter bråkat med vare sig min eller min systers katter. Jag brukar inte vara inne på detta kattforum och hade ingen aning om att det tydligen tycks att det är SKIT att ha utekatter, visste jag det hade jag aldrig skrivit här. Ha era katter som ni vill men kom inte och skriv "själv så älskar jag mina katter" som om inte syrran älskar sin katt. Hennes katter är hennes familj och hon älskar dem över allt annat TROTS det vill hon inte ha dem som innekatter.

Herregud, jag bor på landet har 300 meter till en liten närmast otrafikerad grusväg, har stall, ängar och skog runt huset, ska jag låta min katt sitta inne och titta på fåglarna genom fönstret och sen när jag kommer hem från jobbet sitta och leka med honom med en sån där fånig pinne med tofs på?
Ha era katter som ni vill men respektera att andra kan vara goda djurägare med utekatter. Eller skapa en egen tråd där ni kan diskutera inne/utekatter.

Till MissFideli: har tänkt på dina inlägg hela dagen i dag, vilka jag lika gärna kunde vara utan. Du skrev min katt=mitt ansvar Självklar jag håller med, men då måste du ju även mena att grannens hankatt är hans ansvar, om jag inte vill ha den på min gräsmatta så är det väl inte mitt ansvar att se till att han inte vistas där, utan hans! (och det är ju ganska lätt avhjälpt - kastraktion):confused:

Tack för mig, här vill jag inte vara kvar!:crazy:
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Så fin :love: Han är otroligt lik min Lukas på den bilden.
Jag håller tummarna för att operationen går bra och att ni får många fina år ihop fyllda med gos.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

För mig är det bara så obegripligt hur man kan utsätta sina katter för så stora risker. Inte släpper man några andra husdjur på frifot sådär. Varför katter? Det finns selar även till katter och man kan enkelt göra en stor kattgård ute.
 
Sv: Katt med perforerad tarm

Jösses vad söt han är!

Håller alla tummar jag har för att han ska bli frisk!

Kan tillägga att det där med vem som älskar sin katt mest är diskutabelt. Var och en ser det från sin synvinkel. Jag kan säga att jag älskar mina katter så pass mycket att jag absolut inte kan vägra dem att få gå ut. Katterna har lyckligtvis inte en susning om vilka risker de lever med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp