Katt med livmoderinflammation

Tsaren

Trådstartare
Ni som har haft en katt med livmoderinflammation, vilken behandling har er katt fått? Och hur har det gått? Min katt är under behandling, men som kattägare är man ju alltid orolig. Det är en raskatt och jag har ju fortfarande förhoppningar om att kunna ta en kull på henne.
 
Har inte behandlat någon egen honkatt medicinskt men en kombo av Alizin och Synonux är väl det som rekommenderas. Brukar gå bra om man parar så fort honkatten är frisk.
 
Ni som har haft en katt med livmoderinflammation, vilken behandling har er katt fått? Och hur har det gått? Min katt är under behandling, men som kattägare är man ju alltid orolig. Det är en raskatt och jag har ju fortfarande förhoppningar om att kunna ta en kull på henne.
Jättetråkigt, men det hade uteslutit avel för min del. Jag hade kastrerat.
Medicinsk behandling fungerar sällan helt bra, para på nästa löp och sen kastrera annars kommer det bara tillbaka.
 
Har inte behandlat någon egen honkatt medicinskt men en kombo av Alizin och Synonux är väl det som rekommenderas. Brukar gå bra om man parar så fort honkatten är frisk.
Tack för svar. Det är precis vad hon har fått. Hon har blivit behandlad med Alizin tre gånger, den sista igår. Synulux får hon sista dosen på måndag. UL två gånger.
 
Jättetråkigt, men det hade uteslutit avel för min del. Jag hade kastrerat.
Medicinsk behandling fungerar sällan helt bra, para på nästa löp och sen kastrera annars kommer det bara tillbaka.
Ja, det är nog bäst. Men jag hoppas på att kunna ta en kull iaf. Ska man inte vänta ett tag, så att kroppen får återhämta sig?
 
Jättetråkigt, men det hade uteslutit avel för min del. Jag hade kastrerat.
Medicinsk behandling fungerar sällan helt bra, para på nästa löp och sen kastrera annars kommer det bara tillbaka.

Varför utesluta avel? Skulle det finnas en ärftlig disposition eller skulle det kunna påverka kullen trots att honan är frisk?
 
För att det finns en ärftlig komponent och för att jag inte vill avla på sjuka djur/djur med benägenhet för sjukdom.

Hade faktiskt aldrig hört om ärftlighet på just livmoderinflammation! Trodde det berodde på yttre omständigheter oftast. Man hör ju om att tomma löp och p-piller skulle orsaka sånt. Men aldrig att det är ärftlig. Dagens lärdom!
 
För att det finns en ärftlig komponent och för att jag inte vill avla på sjuka djur/djur med benägenhet för sjukdom.
Jag frågade faktiskt min veterinär om det kunde vara något ärftligt men denne sa att han inte kände till något sådant. Däremot har hon ätit p-piller och han sa att det med största sannolikhet var dessa som orsakat hennes problem. Närmare bestämt så sa han att det var ett "sattyg" med p-piller till katter.
 
Jag frågade faktiskt min veterinär om det kunde vara något ärftligt men denne sa att han inte kände till något sådant. Däremot har hon ätit p-piller och han sa att det med största sannolikhet var dessa som orsakat hennes problem. Närmare bestämt så sa han att det var ett "sattyg" med p-piller till katter.
Ja risken ökar med p-piller men det finns också en ärftlig komponent. Varpå om jag hade kattavel inte velat avla vidare på en evtl ärftlig benägenhet till att utveckla pyo. Man riskerar att göra det ganska svårt för sig själv och sin framtida avel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
489
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 260
Senast: Capybara
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: gammalek
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
Svar
15
· Visningar
633
Senast: Emmmmma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp