Katt med knölar i pälsen

T

tussentess

Jag hittade en katt utomhus nu på kvällen. Den såg helt normal ut, men när man kände på den hade den mjuka bölder över hela kroppen, som sjok som verkade sitta fast i pälsen. Katten verkade inte ha ont någonstans och jag hittade inga sår. Iofs var det rätt mörkt och katten var väldigt långhårig. Den var väldigt kelig och följde efter mig när jag skulle gå därifrån. Gick ut en stund senare för att ge den lite tonfisk, men det smakade knappt på maten. Den luktade gott och pälsen såg fin ut. Ingen öronmärkning och inget halsband. Kändes väldigt mager, vägde knappt något och revbenen kändes tydligt. Nu undrar jag vad bölderna kan vara för något och om katten är sjuk och om den isf kan tillfriskna. Jag tyckte så synd om den så imorgon tänkte jag att jag skulle gå bort till platsen där jag såg den och fråga runt om någon äger katten. Den borde iaf få komma till veterinären och bli undersökt.

Sv: Katt med knölar i pälsen

Troligen är det tovor i pälsen, om det är en långhårig katt som inte blivit borstad på länge så har pälsen filtat ihop sig i tovor som drar i skinnet.
Den har mest troligt ingen ägare som bryr sig om den eller så har den förvirrat sig bort. Tycker du ska ringa polisen och anmäla katten som upphittad och sätta upp lappar med bild och beskrivning. Ta gärna in den så länge och ta den till vet. så de kan raka av honom pälsen vilket är nödvändigt då sådana tovor inte går att borsta ut längre.
Hör av dig till närmaste katthem om du absolut inte kan ta hand om den.

Det är vad jag skulle gjort. :)
Finns även sidor på internet där de visar efterlysta katter.

jag tror inte att det var tovor i pälsen. Trodde det först, men knölarna satt UNDER skinnet. pälsen såg i övrigt väldigt fin ut.

Hmm, kanske har den varit i slagsmål. Katter kan få bölder av rivsår. En vet. kan säkert avgöra det iaf.

Jo, det var min tanke också att det kunde vara bölder, men den verkade inte ha ont någonstans och bölderna verkade oömma. Ska iaf gå runt imorgon och fråga om någon äger den så att den kan få vet.-vård.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
Övr. Katt Idag var mamma ute och gick i skogen (elljusspår) och såg en katt. Kanske inte skulle vara något att bry sig om, men hon tyckte att...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Idas
·
Övr. Katt Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade...
Svar
4
· Visningar
1 363
Senast: Centaur
·
S
Katthälsa Jag har en gammal kastrerad hankatt, han fyller tjugotre år nu i juni. Han har diagnostiserats med njursjukdom och äter Royal Canin...
Svar
8
· Visningar
6 123
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama