Katt med känslig mage.

M

Missfuckhead

Hejsan.. Jag hoppas att få lite hjälp här, är en kattmänniska från grund och botten och levt med katter hela livet men just nu står det still i min hjärna. Har 2 små katter som snart är 6 månader /hankatter/ som snart ska iväg och kastreras. Dom är utekatter dessutom. Men i vilket fall som, när vi fick dom så var dom moderslösa då mamman dog när dom var 6 veckor, och dom har ätit välling. Vi avvande dom från välling till torrfoder och blötmat. Men den ena killens mage började strula väldigt mycket när han fick blötmaten och hans fisar luktade dock inte sommaräng:o . Vi slutade med blötmaten och nu får dom bara torrfoder och tonfisk lite då och då. Men nu är han konstig i magen igen, och fiser som jag vet inte vad. Finns där något bra torrfoder? Vad kan det vara ? :confused: Dom har fått Whiskas och Friskis (Friskis har fungerat bäst!)
 
Sv: Katt med känslig mage.

Jag rekommenderar att du snarast byter till ett bättre foder vilket innebär vilken annan mat som helst, faktiskt.

Tänk på att fasa in den nya maten väldigt försiktigt.

Om du promt vill ge torrfoder så satsa på ett premiumfoder i djurbutik, exv Eukanuba, Orijen eller Olivers. Annars är det överlägset bästa, blötmat om du inte vill ge rå föda dvs.
 
Sv: Katt med känslig mage.

Tack för svaren :) Tyvärr dom blötfoder vi testat har inte fungerat .. Men torrfoder..Hur dyra är dom du nämner ? på ett ungefär ?
 
Sv: Katt med känslig mage.

4 kg Eukanuba kostar runt 400 kr men iom att det är högre kvalitet så går det åt mindre och man måste jämföra dagskostnaden i stället för kg-priset. En annan sak värd att tänka på är att om katten äter ett nyttigare foder så minskar risken för foderrelaterade sjukdomar såsom ex diabetet och njurproblem. Då är det värt att ge ett bättre foder.
 
Sv: Katt med känslig mage.

Ja absolut jag håller med dig till 100 %. Jag ska testa :)
 
Sv: Katt med känslig mage.

De torrfoder man kan köpa i de vanliga mataffärerna innehåller mest vatten och aska..

Här är en lista på märken du kan kolla upp hos din djurbutik i din stad.

1.Precept plus (innehåller tranbär som hjälper magen)
Den huvudsakliga proteinkällan är det högklassiga kycklingköttmjölet som Texas Farm har gjort sig känd för. Till detta har man lagt till ca 10% färskt kycklingkött för att ytterligare höja den redan tidigare höga smakligheten. Andra ingredienser som är helt nya är t.ex. tranbär, morötter, linfrö, rosmarin, pepparmint, maskros, kamomill. Självklart finns mineraler i kelaterad form och maten innehåller även ESTER-C. Hälsokost för din katt!

2.ANF
välsmakande kycklingbaserade kattmat. Kombinationen av kyckling, ägg och fisk bidrar till mycket hög smaklighet och en svårslagen
aminosyraprofil. Resultatet avspeglar sig i en frisk, sund päls och hud. Alla viktiga mineraler, så som magnesium, fosfor och kalcium finns med i väl avvägda kvantiteter. Den syrefria förpackningen bevarar färskheten och den höga smakligheten som ANF adult formula har.

3.Royal Canin
tag hjälp av de som arbetar i butiken för att hitta rätt sort av Royal Canin till din katt. då de har ett riktigt stort utbud tex: Outdoor, indoor long hair, Kitten, sterilized mm.


dessa tre är de jag starkt rekommenderar, går i kvalitets ordning. Enligt mig själv, då jag testat alla dessa foder på min katt som hade riktigt stora problem med magen. då hon kräktes varje gång hon ätit. Det som fungerade var Precept plus som även förbättrar pälsen...RIKTIGT BRA KATTMAT!
finns även i hundmat! och rekommenderar detta starkt!
(jag har nämligen arbetat i djuraffär, och blivit upplärd om olika torrfoder).
 
Sv: Katt med känslig mage.

Min erfarenhet är dessvärre att personal i djuraffär inte är speciellt kunniga i kattnäringslära.

En mycket viktig del är ta reda på är andelen animaliskt innehåll i torrfodret, andelen protein och fett. Halten kolhydrater bör vara så låg som möjligt.

Här är en jämförelse mellan dina rekommenderade foder och Eukanuba;

ANF Adult
Ingredienser: Kycklingköttmjöl (41%), malet ris, kycklingfett, betmassa, malen havre, torkade ägg, fiskmjöl, bryggerijäst, naturligt kycklingsmakämne, lecitin, fiskolja, yuccapalmsextrakt.
Analys:
Protein: 32%
Fett 20%
Aska: 6,5%
Fiber: 3%
Vatten: 10%
Kalcium: 1,1%
Fosfor: 0,85%
Magnesium: 0,08%

Fodertillsatser:
A-vitamin 17.500 IE/kg
D3-vitamin 1.260 IE/kg
E-vitamin 80 IE/kg
Koppar: 8 mg/kg (kommaraminosyrakelat)
Selen 0,3 mg/kg (natriumselenit)
Taurin 0,10%


Precept Plus Adult
Ingredienser: Kycklingköttmjöl (44%), malet ris, färskt kycklingkött, kycklingfett, malen havre, betmassa, torkade ägg, naturligt kycklingsmakämne, lecitin, fiskolja, torkade alger, torkad morot, torkade tranbär, yuccapalmsextrakt, maskros, kamomill, pepparmynta, rosmarin, gurkmeja, taurin.
Analys:
Protein: 34%
Fett 22%
Aska: 7%
Fiber: 3%
Vatten: 10%
Kalcium: 1,1%
Fosfor: 0,85%
Magnesium: 0,08%

Fodertillsatser:
A-vitamin 16.000 IE/kg
D3-vitamin 800 IE/kg
E-vitamin 80 IE/kg
C-vitamin 50 mg/kg
Koppar: 8 mg/kg (kommaraminosyrakelat)
Selen 0,3 mg/kg (natriumselenit)
Taurin 0,14%


Royal Canin Outdoor
Innehållsförteckning:
Torkad fågel, ris, majs, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, sockerbetsfiber, jäst, vegetabilisk olja (soja, kokos), fiskolja, mineral, frukto-oligosackarider, natriumfosfat, äggpulver, DL-methionin, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider), taurin, ringblommeextrakt (innehåller lutein), skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), hydrolysat från brosk(innehåller kondroitin).

Råprotein (%) 30,00
Råfett (%) 20,00
Växttråd (%) 1,20
Aska (%) 6,90
Kalcium (%) 1,10
Fosfor (%) 1,00
Vitamin A (IE/kg) 22 000,00
Vitamin D (IE/kg) 1 400,00
Vitamin E (mg/kg) 600,00
Koppar (mg/kg) 22,00
Selen (mg/kg) 0,30
Järn (mg/kg) 180,00


Eukanuba
Adult Maintenance Lamb & Liver
Innehållsförteckning
Kycklingmjöl, lamm (>14%), kycklinglever (>14%), ris, grovmalen majs, kycklingfett, fiskmjöl, sockerbetsfibrer, heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, DL-metionin, torkad öljäst, natriumklorid.
Råprotein (%) 35,00
Råfett (%) 22,00
Växttråd (%) 2,00
Vatten (%) 8,00
Kalcium (%) 0,95
Fosfor (%) 0,85
Vitamin A (IE/kg) 22 000,00
Vitamin D (IE/kg) 1 100,00
Vitamin E (mg/kg) 200,00
Koppar (mg/kg) 25,00
 
Sv: Katt med känslig mage.

Okej, men det jag fick lära mig är iallfall det som leverantörerna informerar om.... min erfarenhet av Eukanuba som foder är inte spec bra..
men alla djur är olika, så olika märken med olika innehåll passar olika katter...
det är bara att testa sig fram.. mer kan man inte göra..
 
Sv: Katt med känslig mage.

Varför är inte eukanuba bra enligt dig?
Konstigt att dom lyfter fram det som att deras eget foder är sååå bra ;)
 
Sv: Katt med känslig mage.

Är katterna avmaskade? Hur är avföringen i konsistens?

Nej dom är inte avmaskade ännu,eftersom vi ska få hem en katt till så det känns inte speciellt lönt att avmaska om den kissen som kommer ha mask, så ska göra det på alla 3 när den kommer.

Avföringen är väl ganska normal, tills idag ..
 
Sv: Katt med känslig mage.

Detta foder fungerade inte alls enligt mig.. jag tyckte inte att mina katter någonsin fick en mättnadkänsla och då åt dem för mycket istället.. Och ena katten kräktes efter varje gång hon hade ätit. men när vi bytte foder så slutade det. så nej, men Precept Plus fungerade bäst för mig, och det kommer jag alltid hålla mig till..
Alla katter är olika, så jag säger inte till vad som är bra och dåligt.. men Eukanuba har aldrig fungerat på mina katter..
Eukanuba kanske fungerar på dina katter.. sålänge katterna mår bra så är jag glad!
 
Sv: Katt med känslig mage.

Just nu så ska jag faktiskt testa mjau, det kom ändå bra i testet då pengarna inte finns för tillfälligt att ge dom dyra foderna. Håller försiktigt på att vänja över dom från friskis och måste säga att det går bra, dom gillar detta torrfodert mer än dom andra. Så vi får se.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi kommer ta över en kastrerad hankatt, han är 6 år och har en känslig mage. Senaste året har han ätit bara torrfoder (royal canin...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: turbofling
·
M
Katthälsa Jag har ett problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med, för jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med att reda ut det själv...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: Missfuckhead
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 471
Senast: Marvin
·
S
Övr. Katt Min katt har jag ägt i 1 år. :love: :love: Till och från har han haft irritation runt ögonen och mot öronen, inte jättemycker men...
Svar
9
· Visningar
1 137
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp