Katt med hemorrojder?!

E

Eureka

Hallå, ny här i katternas tråd men det var något av det första jag tänkte på, förutom veterinären förstås, då min katt visade rumpan för mig i går. Har nyligen haft bandmask i familjen (tre katter och en hund) och nu då vi blivit av med det ser jag att mellersta katten, Tigra som är två år, har en "rosa tunga" som sticker ut ur rumpan.

Jag har tidigare jobbat inom demensvård och stött på flera patienter med hemorrojder, och det ser precis likadant ut. Har någon här stött på denna åkomma hos katt tidigare, vänligen hör av er!

Ska till veterinären i morgon, de kunde inte säga säkert vad de trodde innan de fick se det.

Tack på förhand/
Erica med kattisarna Tigra, Ebola och Raewkan.

Sv: Katt med hemorrojder?!

Hallå, ny här i katternas tråd men det var något av det första jag tänkte på, förutom veterinären förstås, då min katt visade rumpan för mig i går. Har nyligen haft bandmask i familjen (tre katter och en hund) och nu då vi blivit av med det ser jag att mellersta katten, Tigra som är två år, har en "rosa tunga" som sticker ut ur rumpan.

Jag har tidigare jobbat inom demensvård och stött på flera patienter med hemorrojder, och det ser precis likadant ut. Har någon här stött på denna åkomma hos katt tidigare, vänligen hör av er!

Ska till veterinären i morgon, de kunde inte säga säkert vad de trodde innan de fick se det.

Tack på förhand/
Erica med kattisarna Tigra, Ebola och Raewkan.
Ingen aning om katter kan få hemorojder men det skulle vara intressant att få veta vad vetten säger imorgon.;)

Kan vara ett måttligt tarmframfall. Katter åker på det ibland när deras tarm varit stressad tex. vid maskinfektion.

Aaah, okej. Ser precis ut som hemorrojder dock, men tarmfall låter rimligt. Du har rätt, jag har tänkt på att det ät en bit tarm, men sen försvann det ur huvudet. När jag tänker på det har du säkert helt rätt! De äter torrfoder och blötmat, ger dem Messmör för att det inte ska vara så hårt att bajsa för dem så jag tyckte det var kontigt om det varit för att hon är hård i magen. Tarmfall, smart!

Skriver i morgon då jag vet vad det är. Stay tuned! :)

Kan vara ett måttligt tarmframfall. Katter åker på det ibland när deras tarm varit stressad tex. vid maskinfektion.

Glömde fråga om det går att bli av med/är svårt att bli av med? Det ser ju inte roligt ut även om det "bara" är tre fyra millimeter tarm som sticker ut.

Glömde fråga om det går att bli av med/är svårt att bli av med? Det ser ju inte roligt ut även om det "bara" är tre fyra millimeter tarm som sticker ut.

Det brukar väl gå att fixa. Är det bara lite kan det räcka med att veterinären stoppar in det igen, ibland kan något enstaka stygn behöva sättas men oftast går lindriga framfall att fixa. Förutsatt att det bakomliggande problemet försvinner då.

Jaha.

Det var inte hemorrojder. Det var inte tarmfall. Det var en tumör. HÖR NI?! En tumör! Precis i analöppningen. Fick lämna ifrån mig katten direk då vi kom dit igår, och in på operation. Fick hämta henne klockan fyra och gråta enda från 10 tills dess. Nu är hon hemma iaf, med rakad rumpa och sygn i öppningen. Gav henne mat kl 12 (som vet sa) och hon har bajsat en gång (normalt) sen dess. Ser så hemskt ut. Och är så rädd att det ska vara elakartat, cancer. Har tre katter, men Tigressan är ju min bebis. Vad ska jag göra? Eller att det är godartat och bara kommer tillbaka, och tillbaka och tillbaka. Pengarna är inget problem, men hennes livsvärde, fan, det är för mycket tankar!
Får veta inom två veckor vad det är.

Någon som går eller har gått igenom detta? Snälla skriv.

Oj vad tråkigt! Skickar massor av styrkekramar!!! Jag hoppas verkligen att det inte är en elakartad tumör! Hur mår lillkissen nu?
Vilken tur att hon fick hjälp snabbt.

Tigressan mår bra efter omständigheterna. Hon får bo i husets övre plan med egen potta, vatten och mat givetvis samt sova med mig och mannen på natten. Min karl tycker att hon är jobbig, men hon visar ju bara kärlek genom att ligga på oss och mellan oss. Försöker berätta det för honom.

Ja, nu är det bara läkande och väntan kvar. Usch. Vill inte tänka på det.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har troligtvis en snabb ämnesomsättning (eller bara en överaktiv tarm - eller kanske hänger det ihop?). Alltid mycket tarmljud...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 914
Senast: Skogstroll
·
Övr. Katt Jag har en katt i min närhet (alltså inte min) som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Han är en okastrerad hankatt på 10 år och vid...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama