katt med diabetes

V

vigmir

Jag behöver lite råd. Jag ska ta hand om mammas katt i en vecka. Hon var hos vet med henne igår och hon fick diagnosen diabetes. Hon ska äta m/d blötfoder i några dagar (antar att det är ca en vecka) därefter m/d torrfoder.

Nu till problemet: Jag har två katter och dessa har alltid en skål med torrfoder framme och på kvällen får dom lite blötfoder. Hur ska jag göra med maten? Ska jag försöka sära på katterna en gång på morgonen och en gång på kvällen? eller är det någon somhar något annat förslag. Bondkatten gör ingenting om han går ner lite i vikt men min lilla siamesflicka behöver alla sin gram.:confused:

Alla tre känner varann väldigt väl så det är inga problem

Sv: katt med diabetes

Sära på dem när det är dags för mat. Det är faktiskt inte helt omöjligt att lilla siamesen börjar äta lite bättre om du ransonerar ut maten istället för att låta dem ha fri tillgång på mat.

Sv: katt med diabetes

Bara att sära på dem! När gammeltanten (:love:) levde med var det tre olika foder som skulle portioneras ut från att bara ha haft fri tillgång i alla år. Så, det blev diabetesmat på köksgolvet, vanlig mat på köksbordet och njurfoder i hallen. Övergången gick väldigt bra förutom att lillkissen med den normala maten gått upp lite i vikt.

I ditt fall gäller det bara en vecka så det borde inte vara något problem.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 473
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama