Katt med "bubblig" mage...

ghost

Trådstartare
Ja jag har en fundering om min 15-åring.

För ett tag sen blev han lite förkyld och tappade aptiten och edter det har han fått väldigt mycket tarmljud. Jag har aldrig hört en katt med kurrande mage förr?

Nån som varit med om nåt liknande? Är det nåt allvarligt fel månntro så att man borde uppsäka veterinär? I övrigt är han pigg och hungrig och lika påstridig som vanligt, möjligtvis att han har lite sämre balans men det är svårt att säga på den latmasken...

Sv: Katt med "bubblig" mage...

ghost skrev:
Ja jag har en fundering om min 15-åring.

För ett tag sen blev han lite förkyld och tappade aptiten och edter det har han fått väldigt mycket tarmljud. Jag har aldrig hört en katt med kurrande mage förr?

Nån som varit med om nåt liknande? Är det nåt allvarligt fel månntro så att man borde uppsäka veterinär? I övrigt är han pigg och hungrig och lika påstridig som vanligt, möjligtvis att han har lite sämre balans men det är svårt att säga på den latmasken...

Får du inga riktigt bra svar här skall du nog besöka en veterinär med honom ja, det tror jag.

Jag funderar lite på mask, då kan de faktiskt kurra i magen ibland och även komma andra ljud.
Även innekatter KAN få mask.

Han är ingen "riktig" innekatt utan har utegående polare och går väl ut nån gång i bland när andan faller på, men faktiskt så avmaskades han för kanske nån månad sen.

De sista två dagarna tror jag magen har lugnat ner sig lite också?

Jag har visst lagt 34 000 kr till veterinärkåren samt Djurambulansen i år redan (en annan katt + att det varit massor med trassel med hästarna) så nu får det vara bra för i år (och då har jag ändå fått ut 6000 från försäkringar som inte är medräknat) :o

Katten är i övrigt pigg och glad och har i dag till och med börjat käka torrfoder vilket han ratat i ca 7 veckor.

Ja verkar det vara på väg att bli bättre kan du säkert avvakta som det heter. Du kan också försöka med rådgivning per telefon, så får du viss känsla för vad det kan vara.

Är han en sån halvt utegående katt, som umgås mycket med katter som får gå ut kan han mycket väl få mask - men det vet du förstås. Han är avmaskad för bara en månad sedan. Ja, ibland får man göra om, speciellt om han avmaskades med Axilur. Den tar ju alla maskar, men priset är att effektiviteten inte är 100 procentig. Du kollar väl efter spår av mask?

Så klart att jag kollar efter maskar... Läbbiga saker... :eek: jag använder mest Drontal till katterna eftersom speciellt han är ett riktigt kräk att få i medicin...

Jag har ringde och rådfrågade för nån månad och fick rådet att så länge han äter och går på lådan kan jag avvakta, typ.

Han har ju ökat i vikt och blivit piggare efter hand så de hade säkert rätt, jag var mest nyfiken om nån hade träffat på nåt liknande???

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama