Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

M

Madelene

Nu börjar det bli jobbigt, troligen både för katten och mig.

Har en alldeles underbar (han är det egentligen) bondkatt som är bara 6 år.
När han var liten var det bara han och jag, sen flyttade jag ihop med en kille och vi skaffad en katt till då vi bodde i lägenhet och ville att han skulle ha sällskap. Det var en till hane. De trivdes jättebra ihop, de lekt med varandra, tvättade varandra och mådde toppen.
Flyttade sedan ute på landet, jag ensam med båda katterna. Allt gick toppen, en kille flyttade in och så även en hankatt till. Allt var frid och fröjd, var bara ibland som jag märkte att min äldsta katt (Hampus) blev irriterad när jag "kramade" på pojkvännen. Han la sig gärna mellan oss i sängen och har alltid helst sovit under mitt täcke.

Efter en till flytt, nytt hus på landet, ny kille så flyttade det inte en kattfröken. 4 katter och alla trivdes bra ihop, de busade med varandra, alla 4 kunde ligga och sova på sängen samtidigt. Allt fungerade toppen enligt mig.

Så köpte vi gård och flyttade igen. Till en början var allt toppen, katterna älskar sitt nya hem, men Hampus började bli svartsjuk när jag tog upp någon av de andra katterna. Det visade sig som så att han tittade på mig med svart blick (såg inte ögat, bara en stor svart pupill) och sen vägrade han komma i närheten av mig på ett tag.
Det är 13 månader sedan vi flyttade till våran gård och i somras försvann en av katterna, han gick iväg och kom aldrig hem igen. Det var den katten som jag skaffat som nummer två och som jag tror stod närmast Hampus.

I dagsläget är det (enligt mig) riktigt jobbigt. Det har kommit bitvis, men jag har inte reagerat på det till en början.

Hampus kräver min uppmärksamhet så fort han är inne. Ligger någon annan katt på sängen blir han ilsken. Han gör allt för att få uppmärksamhet, han klöser på allt och gör så mycket oväsen han kan. Därtill så springer han in och ut var femte minut emellanåt. Har ingen kattlucka så det är ett evigt springande fram och tillbaka till dörren för att släppa in/ut honom.
När han busar med den andra hankatten så gör han det så våldsamt att den andra skriker högt, vilket gör att jag går emellan och särar på dom.

Jag vet inte längre vad jag ska göra. Jag älskar min lilla katt, men börjar fundera på om inte han skulle må bättre av att få somna in.

Behöver tips och råd och gärna höra andras erfarenheter om ni varit med om liknande.

/M
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

Har du gjort en veterinärundersökning av honom för att se att han är frisk?
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

annars kanske omplacering vore något?
med prövotid, då du sen är den som bestämmer om han får stanna kvar på det nya stället eller somna in
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

Har du gjort en veterinärundersökning av honom för att se att han är frisk?

Det har vi inte gjort. Vad skulle kunna vara fel i så fall? Alltså vad ska jag be veterinären kolla på?

/M
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

annars kanske omplacering vore något?
med prövotid, då du sen är den som bestämmer om han får stanna kvar på det nya stället eller somna in

Tja, det kanske skulle vara något faktiskt. Har aldrig tänkt på det tidigare, är uppvuxen med att en katt eller hund har man hela deras liv, inte som med en häst som man kanske säljer efter några år.

/M
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

min ena katt,han är en hittekatt ,beter sig väldigt jobbigt när han vill någonting ,antingen vill han ut eller så är maten slut eller det kliar någonstans ,han försöker tala om någonting o då gäller det att lista ut vad han vill.efersom din katt vill ut så ofta skaffa en kattlucka ,ta ner honom när han är jobbig.har 3 katter själv ,tycker inte jag gör annat än släpper in o ut katter när jag är hemma, ska själv skaffa kattlucka snart,har själv väldigt svårt att tro att din katt är svartsjuk ,därimot hundar för dom är flockdjur ,försök o kolla om han komuniserar med dig o försök förstå vad han vill,tyckte min hittekatt var görjobbig gav sig aldrig,puttade jag ner honom,va han som en gummiboll o hoppa upp igen,tills jag förstod att han ville få min uppmärksamhet för han ville ju berätta något,dom kan ju inte öppna dörren själv o gå ut osv,idag tycker jag det är rätt häftigt med en katt som man har en typ av dialog med
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

Rent spontant känns det som att katten kan vara trygg. Många flyttar, förlust av en bekant och du är nu kattens enda fasta punkt och katten vill inte att du ska försvinna.

Lugn och ro, uppmärksamhet och lite Feliway kanske hjälper. I extrema fall kan man prova Clomicalm (psykofarmaka) en kortare period och se om det hjälper.
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

Låter som för många flyttar/nya människor/nya katter, i mina öron.
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

Rent spontant känns det som att katten kan vara trygg. Många flyttar, förlust av en bekant och du är nu kattens enda fasta punkt och katten vill inte att du ska försvinna.

Lugn och ro, uppmärksamhet och lite Feliway kanske hjälper. I extrema fall kan man prova Clomicalm (psykofarmaka) en kortare period och se om det hjälper.

Kan vara Otrygg ska det givetvis stå.
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

Jo, han är nog ganska otrygg. Han avskyr när jag åker och jobbar. Han vet när jag packar min jobbväska att jag kommer vara borta 14-20 timmar vilket ju är nästan ett helt dygn.

Har börjat vara lite sträng mot honom, men ger honom samtidigt mer uppmärksamhet.
Igår och idag har han varit lugnare och har inte gett sig på den andra katten alls.
Han kommer ofta och hoppar upp på skrivbordet och ska trampa på mitt tangentbord, men då har jag börjat lyfta ner honom och det verkar som han är nöjd med att få lite förhållningsorder.

Så idag är det väldigt lugnt och skönt här hemma.
Kanske har han varit och tjuvläst här :smirk:

/M
 
Sv: Katt med beteendestörning - avliva? -LÅNGT!

jag tycker inte alls det låter som nån beteendestörning!

så mkt som du flyttat och bytt båda killar och kattar är det inte alls konstigt att katten uppför sig som den gör. när som helst kan hans värld förändras och hans vänner försvinna. klart han vill ha koll på dig, du är ju den enda som varit med hela tiden, det enda fasta punktet han har...

tänk dig att han är som en svartsjuk unge. du måste visa att du älskar honom mest och att du inte kommer lämna honom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 590
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp