Katt med beslutsangest!?

Ramona

Trådstartare
Jag undrar hur lang tid det tar for era katter att bestamma sej om de vill ga ut eller inte?
Min perser/husis steriliserade hona ar far ga ut hur hon vill pa dagen. Hon ar mycket pratsam och brukar jama nar hon vill nagonting.
Nar man kommer springer hon till dorren, jag oppnar alltid och hon gar iblan rakt ut utan tvekan, men ibland kan hon sta pa troskeln och liksom tanka ifall hon ska ga ut eller inte. Hon tittar ut och sedan tittar hon in i huset igen, for att liksom jamfora vad som verkar bast. Detta kan paga i flera minuter. Det ar ok pa sommaren, men nu pa vintern vill jag ha dorren stangd sa mycket som mojligt.

Detta kanske ar en lojlig fraga, men jag har aldrig innan haft en katt med sadan beslutsangest och undrar om nagon har erfarenhet.

Jodå, vår ena hona har alltid varit så. Numera har våra kissar en kattlucka så de sköter sitt ut och ingående själva. Det trivs dom jättebra med.

Honan som alltid ville ha betänketid vill aldrig vara ute länge, däremot vill hon gå ut många korta gånger. Tror nästan att hon satt och tvekade i dörren eftersom hon visste att hon kanske inte skulle kunna komma in på ett bra tag om hon gick ut.

Katter vill vara ute när de är inne och inne när de är ute och helst samtidigt...

Alla katter jag har haft har varit sådana, helst vill de att man lämnar dörren öppen så de kan sitta på tröskeln, då kan de ha koll både på det som händer ute och det som händer inne.

Jag har en kattkille som är så på vintern. Den yngre katthonan rusar ut utan att stanna upp. hon gilar att vara ute och kan sova i porten till stallet vid sträng kyla.
Jag har trott att det beror på hans _svaga_ njurar, att han ogillar kylan. Båda katterna har väldigt mycket päls och för varje vinter som går så blir kattkillen, som är kastrerad, mer och mer inne.
Ibland brukar jag lyfta ut honom. Då sitter han en stund nedanför bron tills jag öppnar dörren, så skyndar han sig in igen.
:)

Visst är det så.
Min huskatt har 2 vägar att gå ut, antingen på planka ner från balkongen eller också får jag släppa ut henne vi porten ute i trapphuset. Men ofta är det så att hon testar balkongen. Märker hon att det regnar, så ska hon ut andra vägen istället. Optimist !! :love: :love:

Skont att veta att jag inte ar ensam om att ha en katt med beslutsangest! :)

Vi bor pa landet och det finns manga varma stallen att ga in pa om man blir kall, dessutom bor vi pa Irland sa vi far ingen av den svenska kylan med flera minusgrader.

Hon ar precis likadan som nagon annan namnde, vill vara ute i korta stunder med ofta. Det intressanta i kraksangen ar att hon numera har slutat att kissa i katt-toan, hon bajsar bara dar, och det ar verkligen om det ar nod. Helst anvander hon den inte alls, vilket ar intressant for hon brukade vara innekatt nar vi bodde i stan i lagenhet.

Nagon som varit med om detta?
Jag haller alltid ladan ren och luktfri, sa det ar inte for att den ar for smutsig som hon inte gar pa den. Hon har alltd haft egna ideer, men detta tar ju liksom priset.
Behover hon kissa inne, sa gor hon det pa kaklet i hallen...jag fattar inte vad som hander i hennes hjarna? :confused: :confused:

Att vara ute korta stunder är kattens naturliga beteende. Den är inte ute för att "vara ute", utan bara för att kolla att allt står rätt till i reviret. Reviret patrulleras många, många gånger på en dag.

Många utekatter överger lådan, men skumt att hon föredrar hallen...

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 791
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 149
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Jag blir lite konfunderad av min hund och hans beteenden I vissa sammanhang. Trots att jag egentligen borde veta hur jag ska ga tillvaga...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024