Katt = katthår överallt?

ylvalill

Trådstartare
Jag och min familj funderar lite smått på att skaffa katt. Har själv aldrig haft katt tidigare men tycker det verkar mysigt. Det som gör mig lite skeptisk är dock alla katthår... Har kompisar som har katter och hemma hos dem är det katthår precis överallt. De har katthår i kläderna, i sängarna och deras soffor är alldeles pälsiga. Även om jag väl knappast är superpedant vill jag verkligen inte ha det så. Har andra vänner som också har katter där det inte ser lika illa ut så jag hoppas ju att det går att ha det civiliserat hemma även med en katt i familjen. Det jag undrar är nu alltså, hur bär man sig åt för att få ihop kombinationen katt med ett någorlunda fräscht hem? Krävs det städning var och varannan dag (i så fall kanske jag ska fundera på vandrande pinne istället...) eller är det vissa raser som är bättre än andra just ur nedhårningsperspektivet? Är helt och hållet nybörjare på området så jag är tacksam för alla tips! :)
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Vissa raser fäller mer än andra. Läs på om de olika raserna så att du hittar en nivå som du kan acceptera. Sedan är det tyvärr städning ofta som gäller. Man kan också se till att borsta katten så slipper man ju iallafall de håren i kläder, möbler och på golv.
Katter hårar, så är det tyvärr bara.
 
Sv: Katt = katthår överallt?

eller är det vissa raser som är bättre än andra just ur nedhårningsperspektivet? Är helt och hållet nybörjare på området så jag är tacksam för alla tips! :)

Burmakatt hårar inte mycket alls för de har väldigt fin päls. Det blir lite på kläderna om du håller vår katt tryckt mot dig och myser men då klappar man ju oftast samtidigt så det följer med hår. Det blir inte alls hårigt där han ligger och sover eller så. Dock ska du tänka på att du behöver vara hemma relativt mycket eller ha två katter om du skaffar burma för de är väldigt sociala och i behov av mer stimulans än de flesta andra raser (men otroligt trevliga, pratglada och roligt galna).
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Ja det är klart att det blir till att läsa på en del först. :) Tänkte inte på att det kanske finns information om sådana saker som hur mycket olika raser fäller.
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Burmakatt hårar inte mycket alls för de har väldigt fin päls. Det blir lite på kläderna om du håller vår katt tryckt mot dig och myser men då klappar man ju oftast samtidigt så det följer med hår. Det blir inte alls hårigt där han ligger och sover eller så. Dock ska du tänka på att du behöver vara hemma relativt mycket eller ha två katter om du skaffar burma för de är väldigt sociala och i behov av mer stimulans än de flesta andra raser (men otroligt trevliga, pratglada och roligt galna).

Tack för tipset! Burmakatter är fina så det låter ju lovande. Har funderat en del på det här med att ha två katter för att de ska ha sällskap, det kanske inte är en så dum idé. Vi jobbar ju heltid båda två men jobbar hemifrån en del, och försöker också lägga dagarna så att barnen ska få korta dagar på dagis, men det är klart att vissa dagar skulle bli ganska ensamma för katten. Hur mycket är "relativt mycket"...?
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Dina vänner måste vara rätt slöa.
Vi har två birmor, dvs katter med mycket päls. Borstar dem flera gånger i veckan, det är våra myssrunder. Jag dammsuger varannan dag, det gjorde jag dock även innan vi skaffade katt, fräsch ska det va! Avhårar soffan varje dag, då blir det aldrig så mycket.
Min pappa har en britt, de är riktiga fällmonster, men inte heller hos honom är det fullt med hår.
Klart att det är lite pyssel, men vill man inte ta det undrar jag varför man ska ha katt öht.
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Det är jättestor skillnad mellan olika raser, även om man aldrig kan ha ett helt hårfritt hem sålänge man har ett pälsdjur.

Jag föder upp korater, och de hårar minimalt, liksom mina vänners cornish och devon rex (och flera andra raser). Andra vänner har britter, ragdolls, birmor och huskatter, och där måste de verkligen lägga daglig dammsugning för att inte ha pälsiga mattor. Mina katter i värsta vårfällning pälsar något mindre än kompisens huskatt gör i normalläge tex.

(Jag måste också dammsuga varje dag, men det är för att katterna drar runt spån från kattlådan i vår pyttelägenhet. Det är en annan städfaktor man lätt missar innan man skaffar katt. Det går att bygga kattlådelösningar som fångar upp det mesta av spån/sand, men från en vanlig kattlåda hamnar alltid en del på golvet.)
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Har haft perser själv och kan säga att iaf min inte hårade några extrema mängder när det inte var hårfällningsperioder. Då bor endå jag i en etta och är det inte hårfällningsperiod så kunnde jag gott vänta en stund mellan damsugningarna. Dock hade jag inga mattor, skinnsoffa och katten hade egen säng. Borsta är dock bra att göra dagligen :)
Min katt visste även om att sängen var förbjudet område dock respekterades det inte när jag inte var hemma :devil:
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Jag har en vanlig bondkatt och en bond/norsk skogis. Skogisen är halv långhårig. Fäller som en stor bomb nu när vinterpälsen försvinner. Min bondis fäller inte alls så mycket. har inte märkt av hans fällning alls faktiskt. Han är svart, så det borde ju märkas ifall han fäller tycker jag. Men skaffa en raskatt som är kända för att inte fälla, eller en nakenkatt (ha ha:) Men kolla upp vilka katter som inte hårar så mycket och lycka till!
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Det varierar inte bara mellan raser utan också individuellt. Har bara haft vanliga bondkatter, och de flesta har hårat massor, men den nuvarande knappt nånting. Har inte behövt städa oftare nu än när vi var kattlösa, även möblerna är frässcha.
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Det varierar inte bara mellan raser utan också individuellt. Har bara haft vanliga bondkatter, och de flesta har hårat massor, men den nuvarande knappt nånting. Har inte behövt städa oftare nu än när vi var kattlösa, även möblerna är frässcha.

Har förstått att det är lite det som är grejen med bondkatter, att man inte kan veta så noga vad man får just eftersom man inte vet vad den har med sig i arvet. Det kan säkert variera mellan individer även inom en specifik ras men förhoppningsvis är variationerna inte riktigt lika stora.
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Ja, nu var det inte städa jag menade utan borsta o den typen av pyssel.
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Vår bondkatt fäller som tusan. Jättemycket i pälsbytestider, och ganska mycket även annars. Alla ställen där den katten gillar att ligga är håriga, då dammsugning inte är något huvudintresse i det här hushållet heller.

Siamesen däremot, fäller i stort sett inte alls. Jag vet inte om du skulle vilja ha siameser? Det är en ganska speciell ras.
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Det är ju inte bara päls som katterna lämnar efter sig, utan även sand från lådan. Kan därför tipsa om att ha en dörrmatta som du lägger framför lådan (helt en sådan som är som ett litet hus). Då stannar det mesta av sanden på mattan, så behöver du bara skaka eller dammsuga den.:)
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Jag är uppväxt med katter och i stort sett alla våre katter (bondkatter och norsk skogskatt) har fällt så att det blir hår på kläder och möbler, framförallt filtarna i soffan.

Nu har jag en Bengal sen 7 månader tillbaka (vuxen katt) och hon fäller så otroligt lite så jag är helt mållös. Om man klappar henne blir det några få hårstrån som lägger sig som en liten tunn rand på ryggen på henne. Om man klappar länge blir det när hon fäller som mest en liten hög som är ungefär lika stor som halva min handflata. Detta fastnar inte på kläderna, det fastnar inte i soffan eller på filten heller utan det blir en liten boll bara. Hur smidigt som helst!

Dessutom är hon världens mysigaste katt, och vilken skönhet dessutom!!

317207_2498117293555_1271560364_2932237_64534840_n.jpg




Nu är min lilla drottning nog inget typexempel på en bengal, de flesta andra jag träffat verkar vara betydligt mer aktiva och uppmärksamhetskrävande. Chita älskar att ligga i knät eller bredvid mig, vill gärna vara med där jag är, men kan lika gärna ligga i fönstret och sola sig flera timmar i sträck en solig dag. :love:
Hon leker ibland, men oftast väldigt stillsamt, hittar någon liten sak som låter spännande och så går hon runt och petar på den, eller också hämtar hon en leksak och lägger i knät på mig och vill leka apport. Men överlag tycker jag inte hon är mer aktiv än någon annan katt jag haft, snarare tvärtom. (Bengaler sägs ju annars vara väldigt aktiva och behöver mycket stimulering, men åker man till en seriös och duktig uppfödare så kan de ju matcha precis det man är ute efter. Jag ville ha en lite lugnare katt eftersom jag bor i lägenhet och jag ville ha en vuxen katt som trivs bra med att var inne. Fick verkligen den bästa katten jag kunde tänka mig. Funderade ett tag på att skaffa en kattunge av samma ras och uppfödaren tipsade då om ett par honor som gav det temperament jag ville ha, deras hankatter är både superhärliga. Är särskilt kär i den ena, en dag ska jag ha en katt efter honom).
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Vi har två katter, långhåriga. Denna ena har luftig och lättskött päls som knappt hårar någonting, bondkatt. Den andra har tät päls och fäller något kopiöst, skogkatt. Jag storstädar 2 ggr i veckan och torrmoppar golven varje dag. Ingen kul sysselsättning men ett måste pga skogisens tendens att släppa fårfarmer. Även gardiner måste dammsugas för kela med den eller sitta tätt intill dem är mysigt tydligen, soffan är täckt med filtar lätta att skaka eller kasta in i tvättmaskin så är håret borta. Lättskötta mattor (utom ryamattan) har vi också. Katthår på kläderna, åja men det finns de klädroller för. ;)

Satsa på en ras som fäller lite om du vill ha minimalt med jobb, men sen är det ju också olika från individ till individ. Vet många skogkatter tex som knappt fäller något medan jag personligen inte vet var min får all sin päls ifrån.
 
Sv: Katt = katthår överallt?

Kan tippsa om devon rex, dom hårar lite och det syns bara på mörka kläder.
Har kattungar till salu ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 353
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp