Ni som har flyttat till nytt land - har ni tagit med er era katter?
Jag tänker framförallt på flytt inom EU (studie-, arbets- eller äventyrsmotiverat), har ni placerat om katten/katterna, har någon familjemedlem tagit hand om dem, eller har ni tagit med dem?
Om ni tog med dem - tyckte ni att processen fungerade smidigt? Jag tänker både på processen kring förberedelser med vaccinationer och husdjurspass etc, samt på själva transporten, och på djursituationen i det nya landet med veterinärvård och försäkring etc.
Finns det någon/några kattägande bukefalister som vill dela med sig att kattresekunskaper vore jag glad och tacksam.
Väldigt aktuell tråd för mig
.
På torsdag kl 04.40 drar jag och Ivan på äventyr! Startar resan på Norges västkust och kör till Karlstad (674 km i ett sträck... på NORSKA vägar mestadels
). I Karlstad möter min snälla pappa upp och tar över bilen så jag slipper köra 95 mil ensam på en dag. Jag och misse tar så tåget vidare till föräldrarnas hus utanför Uppsala (3-4 timmar). Blir en minst sagt lång dag, med 18 timmar på resande fot
.
På fredag förväntar jag mig ett tårfyllt farväl (från min sida alltså), eftersom jag då sätter mig på flyget till Köpenhamn så jag kan börja mitt nya jobb i Odense på måndag.
Min och fästmannens lägenhet i Köpenhamn är uppsagd eftersom vi flyttar till Odense (jag bor i ett rum i kollektiv över sommaren,därav kattens sommarkollo). Räknar med att vi får lägenhet från 1:a augusti och då blir Ivan the Cat ännu mer berest! Jag flyger upp till Arlanda och tar med honom ner, där i augusti någon gång. Håller tummarna för att han kan klämma in sin rejäla kroppshydda i en bur som är godkänd för resa i kabinen
. Satsar på att de inte väger väskan inför resan
.
Förberedelserna inför vår resa har varit hur smidiga som helst. Meeen, det kanske underlättar när matten är veterinär och dessutom jobbar på myndigheten som håller på med exempelvis flyttande av katter över landgränser
. Dock gillar jag inte att stämpla hans pass eller vaccinationsintyg själv, så sådant får kollegor göra
. Får för mig att folk ska tro att jag förfalskar dokument eller något, haha. Ska dock sägas att med katter är det ganska smidigt inom EÖS/EU, oberoende av mattes yrke
.
Flytta försäkring har jag fått berättat för mig är enkelt. Men jag har Agria och de finns ju i alla de skandinaviska länderna och eftersom jag/katten håller mig inom dessa för tillfället så ska det inte bli några problem att flytta över försäkringen inom samma bolag men till annat land.
Lite nervös inför torsdagen, men har laddat upp med mängder av "kissskydd" till buren, lyxmat, våtservetter etc. Tar med sele och ser om han vill kissa på någon rastplats och packar in kattlådan i en säck så vi kan smyga oss in på någon sunkig toalett på vägen om han hellre vill kissa där. Mest nervös inför kissandet tror jag
. Men själva körandet ska nog gå fint, han brukar mjaua en liten stund och så lägga sig och sova
. Iaf om buren står i framsätet, så han kan peta mig på handen när jag växlar. Vet inte om det är trygghet eftersom han ser mig därifrån eller att han blir lite åksjuk om han åker i baksätet?