Katt i stora vida världen

Lager

Trådstartare
Ni som har flyttat till nytt land - har ni tagit med er era katter?

Jag tänker framförallt på flytt inom EU (studie-, arbets- eller äventyrsmotiverat), har ni placerat om katten/katterna, har någon familjemedlem tagit hand om dem, eller har ni tagit med dem?

Om ni tog med dem - tyckte ni att processen fungerade smidigt? Jag tänker både på processen kring förberedelser med vaccinationer och husdjurspass etc, samt på själva transporten, och på djursituationen i det nya landet med veterinärvård och försäkring etc.

Finns det någon/några kattägande bukefalister som vill dela med sig att kattresekunskaper vore jag glad och tacksam. :)

Jag har bara tagit hem en katt från Rumänien till Sverige, så jag kan nog inte ge dig alla svar du vill ha. Men jag kan berätta om förberedelserna med pass och vaccinationer och sedan resan i alla fall!

Jag tyckte det gick oväntat smidigt, och jag är övertygad att det går smidigare i Sverige än i en liten by på landsbygden i Rumänien. Det blev några turer till veterinären, katten åkte i ryggsäck första gångerna innan vår specialbeställda väska kom... Det jag kommer ihåg är att vi vaccinerade mot kattpest, rabies, hon avmaskades och fick något mot fästingar. Men reglerna för detta får man ju kolla innan man reser. Sedan krävdes en hälsokontroll senast 24 timmar innan resan.

Regler för transportbur till katt går att finna på flygbolagens hemsidor, när jag åkte för två år sedan så skulle buren/väskan vara godkänd för flygresa, ha speciella mått (minns ej vilka) och inte väga mer än 8 kg med katt i. Vi tog vår kisse i kabinen, andra regler gäller ju för djur i bagageutrymme. Resan är ju ett kapitel för sig. Om man flyger med djur, tänk på att fyrtrippelkolla biljetterna! Vi var nära att inte få komma ombord då det var något fel med vår bokning. Vi hade ringt till bolaget innan, som man skulle göra, och bokat muntligt biljetter med djur i kabin. Enligt de på flygplatsen var det inte bokat något plats för djur, utan enbart gjort en notering att vi skulle ha djur med. :confused: Fråga mig inte vad skillnaden var. Vi kom med tack vare att det var rätt tomt i flyget samt att det gick direkt.
Sedan var det roligt att passera säkerhetskontrollen... Jag var tvungen att ta upp lillan ur väskan och hålla henne i famnen medan vi passerade kontrollen. Sedan skulle jag ta av skorna medan jag höll djuret i famnen. Ingen förståelse alls. Vakterna fick knyta upp skorna åt mig. :banghead:

I övrigt var det inga problem alls för oss. Fast jag kommer nog undvika att resa med djur om jag kan... Det var en hel del jobb.

Jag har bara importerat katt från Finland, men principen blir ju lite densamma för själva förflyttningen. Tyckte att det gick otroligt smidigt. Vi åkte båten över och hämtade henne, och när vi kom iland med henne var det inte ens någon i tullen, annars brukar man väl egentligen visa upp pass osv. Läste att man även kan behöva föranmäla ankomsten hos tullen i mottagarlandet.

Vår kisse hade pass, vaccination mot kattpest och rabies, och var ID-märkt. Detta är grundkraven kan man säga, men sen kan mottagarlandet ha ytterligare krav som man behöver kolla med det specifika landet. Det bästa är att kolla med deras motsvarighet till Jordbruksverket. På JBV:s hemsida kan man läsa en del om vad som gäller vid införsel och utförsel av djur. Vissa länder kan ha krav på avmaskning, framförallt om det är ett land med dvärgbandmask.

Tack Ninjakatten och Marty för svar!

Hunden har ju sitt pass, för att kunna följa med på resor vid behov, och ev flytt. Jag har googlat lite för att se om det vore bra att påbörja extra vaccinationer för katterna redan nu. De ska ändå in för ettårssprutan och hälsocheck i sommar. Jättebra med info om hur ni gjort vid flyg och planering - tack!

Jag har inte flyttat med mina men både importerat och exporterat en del (i vår ras är det ju dessutom vanligt att man skickar utomlands för parning). Inom EU och de "kända" delarna av världen är det ganska smidigt. Kan vara lurigt att hitta flyg som tar katt i kabin på vissa sträckor, ibland kan det vara vettigt att utnyttja en djurkurir även om det kostar mer. Det kan även vara värt att översätta kattens papper till lokalt språk även i de fall där det "ska" funka med engelska. Man vill inte ta den diskussionen stående i tullen med katten i handen... Inom EU är det ju pass med stämplar som gäller, mycket smidigt.

Veterinärvård varierar stort även inom europa, ta kontakt med lokala kattklubbar eller uppfödare så får du ofta bra tips. Försäkring till rimliga priser är ovanligt (men växande), så det gäller att ha en buffert.

Vi kommer att flytta med vår katt tillbaka till Sverige inom EU. Han har redan pass och vid senaste vaccinationen tog vi även rabies så allt är klart. Vet bara inte hur vi ska göra med själva transporten. Kissen hatar att åka bil men det känns ändå som det smidigaste då det är ca 10-13 timmar med bil hem. Men om han är rädd hela tiden så känns det ju väldigt långt.
Samtidigt tror jag inte han skulle uppskatta flygplatser heller. Och då måste man ju åka bil till flygplatsen ändå.
Han är vår lilla stallkisse och har inte sett så mycket annat.

Samtidigt tror jag inte han skulle uppskatta flygplatser heller. Och då måste man ju åka bil till flygplatsen ändå.
Han är vår lilla stallkisse och har inte sett så mycket annat.

Jag hade definitivt låtit bli flyg om katten är rädd för att åka bil. På flygplatsen är det rörigare, ni kan behöva ta ut katten ur buren mitt i säkerhetskontrollen, om ni inte får ha med katten i kabinen ska den ut på plattan (och kan bli lämnad där ett tag, bland fordon och ljud). Mina katter är väldigt resvana, men jag undviker flyg om det är möjligt ändå. Bil är så mycket lugnare.

Jag hade definitivt låtit bli flyg om katten är rädd för att åka bil. På flygplatsen är det rörigare, ni kan behöva ta ut katten ur buren mitt i säkerhetskontrollen, om ni inte får ha med katten i kabinen ska den ut på plattan (och kan bli lämnad där ett tag, bland fordon och ljud). Mina katter är väldigt resvana, men jag undviker flyg om det är möjligt ändå. Bil är så mycket lugnare.

Ja det tänkte jag oxå, att det blir ännu mera stress på en flygplats även om resan är över snabbare. Det får nog bli bilen och hoppas att han vänjer sig efter några timmar. Har bara åkt kortare turer till veterinären och då är det ett väldigt liv i buren.
Sist lyckades han komma ut ur buren, måste ha stängt den dåligt, men då blev han lite lugnare och satt i mitt knä ( min man körde) där kunde han titta ut och lugnade ner sig.
Hur gör man egentligen med toalettbesök med kisse under längre resor? har man sandlåda med sig?

Ja det tänkte jag oxå, att det blir ännu mera stress på en flygplats även om resan är över snabbare. Det får nog bli bilen och hoppas att han vänjer sig efter några timmar. Har bara åkt kortare turer till veterinären och då är det ett väldigt liv i buren.
Sist lyckades han komma ut ur buren, måste ha stängt den dåligt, men då blev han lite lugnare och satt i mitt knä ( min man körde) där kunde han titta ut och lugnade ner sig.
Hur gör man egentligen med toalettbesök med kisse under längre resor? har man sandlåda med sig?
Tar du bilen kan du ju skaffa en tillräckligt stor bur som gör att du får plats med en liten kattlåda (typ för kattutställning) så finns möjligheten för kissen att gå på toa, även fast katter ofta hellre håller sig när de är lite stressade.

Tar du bilen kan du ju skaffa en tillräckligt stor bur som gör att du får plats med en liten kattlåda (typ för kattutställning) så finns möjligheten för kissen att gå på toa, även fast katter ofta hellre håller sig när de är lite stressade.

Ah Tack! Det ska jag kolla på! Kanske att han kissar om man stannar och tar en paus, har svårt att tänka mig att han kissar under färd, men så många timmar måste vara svårt att hålla sig?

Ah Tack! Det ska jag kolla på! Kanske att han kissar om man stannar och tar en paus, har svårt att tänka mig att han kissar under färd, men så många timmar måste vara svårt att hålla sig?
De klarar det. Första gången jag åkte iväg på hel utställningshelg med min ena katt kissade hon inte på hela helgen. Åkte hemifrån runt 6 på lördagen och kom hem söndag kväll. Mina brukar aldrig kissa på utställning, trots att man är borta i typ 14h. De brukar inte ens stressa till toaletten när man kommer hem. Men det är ju viktigt att ha tillgång till toan så att de har möjlighet.

De klarar det. Första gången jag åkte iväg på hel utställningshelg med min ena katt kissade hon inte på hela helgen. Åkte hemifrån runt 6 på lördagen och kom hem söndag kväll. Mina brukar aldrig kissa på utställning, trots att man är borta i typ 14h. De brukar inte ens stressa till toaletten när man kommer hem. Men det är ju viktigt att ha tillgång till toan så att de har möjlighet.

Aah tack! Så skönt att höra!! Då borde han ju klara resan hem med bilen. Jösses! En hel helg utan att kissa! :D
Han kommer ju självklart att få ha en låda så om han vill, kan han.

Aah tack! Så skönt att höra!! Då borde han ju klara resan hem med bilen. Jösses! En hel helg utan att kissa! :D
Han kommer ju självklart att få ha en låda så om han vill, kan han.
Han klarar det säkert bra. Lycka till! Om han är orolig i bilen så kan ni ju skaffa Zylkene eller Feliway. Vet inte om det finns i landet ni åker ifrån, men båda dessa är recemptfria och naturliga medel som minskar stress hos katter.

Han klarar det säkert bra. Lycka till! Om han är orolig i bilen så kan ni ju skaffa Zylkene eller Feliway. Vet inte om det finns i landet ni åker ifrån, men båda dessa är recemptfria och naturliga medel som minskar stress hos katter.

Ja det tänkte jag försöka få tag på! Borde finnas här annars får jag skicka efter!. Tack för hjälpen!

En mindre hundbur brukar rymma både en bekväm bädd och en liten låda. Om ni kan vänja katten vid sele innan så går det ju att ta ut honom också. Min erfarenhet är dock att de hellre har låda i buren, så de kan välja att gå när läget är lugnt.

En mindre hundbur brukar rymma både en bekväm bädd och en liten låda. Om ni kan vänja katten vid sele innan så går det ju att ta ut honom också. Min erfarenhet är dock att de hellre har låda i buren, så de kan välja att gå när läget är lugnt.

Vi har faktiskt en stor hundbur i plast (som en kattbur fast större) som fanns här i huset när vi flyttade hit. Funderade på att ta den, men gillar kissen att sitta i buren så nära toaletten? Kan man ha toaletten någon annanstans i bilen och släppa ut kissen i bilen vid paus så slipper han ligga brevid toan?

Ni som har flyttat till nytt land - har ni tagit med er era katter?

Jag tänker framförallt på flytt inom EU (studie-, arbets- eller äventyrsmotiverat), har ni placerat om katten/katterna, har någon familjemedlem tagit hand om dem, eller har ni tagit med dem?

Om ni tog med dem - tyckte ni att processen fungerade smidigt? Jag tänker både på processen kring förberedelser med vaccinationer och husdjurspass etc, samt på själva transporten, och på djursituationen i det nya landet med veterinärvård och försäkring etc.

Finns det någon/några kattägande bukefalister som vill dela med sig att kattresekunskaper vore jag glad och tacksam. :)

Väldigt aktuell tråd för mig :D.

På torsdag kl 04.40 drar jag och Ivan på äventyr! Startar resan på Norges västkust och kör till Karlstad (674 km i ett sträck... på NORSKA vägar mestadels :yuck:). I Karlstad möter min snälla pappa upp och tar över bilen så jag slipper köra 95 mil ensam på en dag. Jag och misse tar så tåget vidare till föräldrarnas hus utanför Uppsala (3-4 timmar). Blir en minst sagt lång dag, med 18 timmar på resande fot :up:.

På fredag förväntar jag mig ett tårfyllt farväl (från min sida alltså), eftersom jag då sätter mig på flyget till Köpenhamn så jag kan börja mitt nya jobb i Odense på måndag.

Min och fästmannens lägenhet i Köpenhamn är uppsagd eftersom vi flyttar till Odense (jag bor i ett rum i kollektiv över sommaren,därav kattens sommarkollo). Räknar med att vi får lägenhet från 1:a augusti och då blir Ivan the Cat ännu mer berest! Jag flyger upp till Arlanda och tar med honom ner, där i augusti någon gång. Håller tummarna för att han kan klämma in sin rejäla kroppshydda i en bur som är godkänd för resa i kabinen :nailbiting:. Satsar på att de inte väger väskan inför resan :angel:.

Förberedelserna inför vår resa har varit hur smidiga som helst. Meeen, det kanske underlättar när matten är veterinär och dessutom jobbar på myndigheten som håller på med exempelvis flyttande av katter över landgränser ;). Dock gillar jag inte att stämpla hans pass eller vaccinationsintyg själv, så sådant får kollegor göra :). Får för mig att folk ska tro att jag förfalskar dokument eller något, haha. Ska dock sägas att med katter är det ganska smidigt inom EÖS/EU, oberoende av mattes yrke :).

Flytta försäkring har jag fått berättat för mig är enkelt. Men jag har Agria och de finns ju i alla de skandinaviska länderna och eftersom jag/katten håller mig inom dessa för tillfället så ska det inte bli några problem att flytta över försäkringen inom samma bolag men till annat land.

Lite nervös inför torsdagen, men har laddat upp med mängder av "kissskydd" till buren, lyxmat, våtservetter etc. Tar med sele och ser om han vill kissa på någon rastplats och packar in kattlådan i en säck så vi kan smyga oss in på någon sunkig toalett på vägen om han hellre vill kissa där. Mest nervös inför kissandet tror jag :D. Men själva körandet ska nog gå fint, han brukar mjaua en liten stund och så lägga sig och sova :). Iaf om buren står i framsätet, så han kan peta mig på handen när jag växlar. Vet inte om det är trygghet eftersom han ser mig därifrån eller att han blir lite åksjuk om han åker i baksätet?

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 995
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30