Sv: katt i koppel?
Katter kan gå kopplade ja.
Sedan finns det en del katter som kan gå i koppel också, men jag tror att det är ytterst individuellt och det är något man inte kan veta sådär på förhand. Att lära en ickepromenerande katt att promenera tror jag är väldigt, väldigt svårt.
Just nu har vi två innekatter varav den ena är väldigt revidbunden. Den katten kan gå kopplad. Hon gillar att hänga på uteplatsen, vara med oss på gräsmattan osv, men går ogärna iväg från reviret (huset).
Vår andra katt är tvärtom. Han är väldigt icke revidbunden och traskar långt och snabbt. Stannar och luktar eller tittar ibland, men för det mesta är det full fart framåt. Denna kisse har vi vandrat i fjällen med. Men jag har aldrig haft en så pass, öhm, lösgjord kisse förut.
Att gå fot har jag aldrig lyckats med, däremot går han numera att styra på kommando. Höger, vänster, vänta, kom igen, skynda på, den här vägen osv. Han går i rask takt och är alltid nästan alltid framför oss.
Men i början är det viktigt att katten får välja själv och att man vänjer in sele. Aldrig, aldrig dra i koppel! Att dra i kisse är bästa sättet att få den att avsky koppel och promenader. I början måste kisse få bestämma helt själv. Sedan kan man börja locka.
Våra kissar är inte hundvana. Skulle vi se en hund på håll går vi en annan väg eller, om det är en hund som är större än katten (han är ganska stor) så lyfter vi upp när vi går förbi. Är hundarna lösa lyfter vi alltid upp.
Vid möten brukar han vilja sätta sig och vänta tills de har gått förbi.
Och man kan lära katter alla möjliga saker, precis som med alla andra djur. ex:
http://youtu.be/KhYhagKgVqk
En del är bara lite mer svårmotiverade än andra. Men de flesta är väldigt lättlärda tycker jag. Däremot måste man ju komma ihåg att de inte har något flocktryck (som hundar) att vara till lags. Därav erfarenheterna att katter gör när de själva vill.