katt i koppel?

lillsmurfagirl

Trådstartare
jag ska om några år skaffa katt och tänkte då ha den som innekatt. Dock tänkte jag gå promenader med den. (om den vill;)) Men kom och tänka på, hur gör ni när ni får hundmöten? hur reagerar er katt? jag vill helst inte ha en katt som sätter klorna i mig:p men det kanske går att träna bort? kan man lära en katt "gå fot" ?
 
Sv: katt i koppel?

Alltså, en katt kan inte på något sätt ersätta en hund då det gäller promenader. En katt går och motionerar man inte på samma sätt. Man tar ut katten och låter den knalla runt lite som den vill. Det är nog väldigt få katter man kan knalla iväg med och tro att den ska följa med i rask takt. En katt vill gärna gå omkring och kika liksom. Nej du kan inte lära en katt att gå fot. Det finns så klart katter som är lite lika hundar i sättet men de flesta vill göra på sitt sätt.
 
Sv: katt i koppel?

tänkte nog mer på "dom hundliknande raserna", hört att vissa raser är lättare lära gå i koppel än andra. Sedan vill jag inte att dom ska gå fot hela tiden, utan mer ifall det kommer folk och jag vill ha katten nära. Jag har även lite småplaner för att klickerträna mina katter, så man kanske kan klickerträna så den kommer på inkallning?
 
Sv: katt i koppel?

Alltså, ska jag vara ärlig så har jag väldigt svårt att se att det kommer funka att ta en katt och gå på promenad, en ren promenad på trottoaren liksom.
Jag vet inte om ngn annan här inne har en annan erfarenhet?
Mina katter har helst velat gå runt lite på ngn gräsplätt... skulle jag ta dom och bara gå hade dom förmodligen lagt sig.
Sen så vore det rent ut sagt otroligt om du fick en sådan lydnad på en katt så du kan be den gå fot och komma på inkallning med största säkerhet.
Mina katter kommer när jag ropar på dom, men det är ju för att dom känner för det just då. Ibland struntar dom blanka fan i mig, och nu pratar jag om när vi är inomhus. Skulle dom bli skrämda av ngt eller tycka ngt annat är mer intressant skulle dom ju aldrig komma för att jag ropar.
Det är katter, inte hundar. Hundar är flockdjur som är avlade för att arbeta med människan. Katten är inte i närheten av hunden, noll will to please.
 
Sv: katt i koppel?

Min katt går promenader med mig. Hon lärde sig gå i koppel som 5-åring, misstänker att det är grymt mycket enklare med en kattunge.

Visst ser det inte ut riktigt som hundpromenader, men hon går fint i snöre (för det mesta, vi har lite svårt att möta andra katter fortfarande ;)) även om det går sakta. Vi går sällan mer än tio minuter i taget, så några långturer blir det inte. Har dock haft med henne på cykeln några gånger (i bur, på pakethållaren) :D

Så det går, men man behöver ett annat tänk än vid hundträning och ett enormt tålamod.
 
Sv: katt i koppel?

Ja, det var väl detta jag försökte få fram, klart man kan ta ut katten i sele, men någon promenad skulle jag inte kalla det. Det går långsamt och katten tar god tid på sig så att säga. Och jag menar inte att katter spretar och drar i kopplet, men att kunna säga till en katt "fot" och den ska söka sig till sidan och gå fint, det tror jag inte så mkt på.
Klart det GÅR att lära katter saker, men det krävs ju att du är duktig och bra på att hitta på HUR du ska lära. För en katt har som sagt inte "will to please" och är inte så lättmutade som hundar.
 
Sv: katt i koppel?

Fast, jag går ju på promenader med min katt. Hon går inte fot, men hon går där jag går. Hon går bättre i koppel än vad grannens hundar gör ;)

Jag vet en katt som pratar på kommando, som kan sitt och stå på kommando. Så bara man vill är det inga problem. Det är bara hundar som man tränar som hundar ;)
Själv tycker jag att klicker är bra.
 
Sv: katt i koppel?

Katter kan gå kopplade ja.
Sedan finns det en del katter som kan gå i koppel också, men jag tror att det är ytterst individuellt och det är något man inte kan veta sådär på förhand. Att lära en ickepromenerande katt att promenera tror jag är väldigt, väldigt svårt.

Just nu har vi två innekatter varav den ena är väldigt revidbunden. Den katten kan gå kopplad. Hon gillar att hänga på uteplatsen, vara med oss på gräsmattan osv, men går ogärna iväg från reviret (huset).
Vår andra katt är tvärtom. Han är väldigt icke revidbunden och traskar långt och snabbt. Stannar och luktar eller tittar ibland, men för det mesta är det full fart framåt. Denna kisse har vi vandrat i fjällen med. Men jag har aldrig haft en så pass, öhm, lösgjord kisse förut.

Att gå fot har jag aldrig lyckats med, däremot går han numera att styra på kommando. Höger, vänster, vänta, kom igen, skynda på, den här vägen osv. Han går i rask takt och är alltid nästan alltid framför oss.

Men i början är det viktigt att katten får välja själv och att man vänjer in sele. Aldrig, aldrig dra i koppel! Att dra i kisse är bästa sättet att få den att avsky koppel och promenader. I början måste kisse få bestämma helt själv. Sedan kan man börja locka.

Våra kissar är inte hundvana. Skulle vi se en hund på håll går vi en annan väg eller, om det är en hund som är större än katten (han är ganska stor) så lyfter vi upp när vi går förbi. Är hundarna lösa lyfter vi alltid upp.
Vid möten brukar han vilja sätta sig och vänta tills de har gått förbi.

Och man kan lära katter alla möjliga saker, precis som med alla andra djur. ex: http://youtu.be/KhYhagKgVqk

En del är bara lite mer svårmotiverade än andra. Men de flesta är väldigt lättlärda tycker jag. Däremot måste man ju komma ihåg att de inte har något flocktryck (som hundar) att vara till lags. Därav erfarenheterna att katter gör när de själva vill.
 
Sv: katt i koppel?

okej, jag har bara aldrig förr varit med om eller hört talas om en katt man kan gå på en rask promenad med. Vist har jag sälv vart ute på "promenad" med mina katter runt kvarteret osv. men det är inte vad jag definierar promenad, det är mer att strosa omkring lite. Jag har iaf aldrig fått ett katt att traska på i normalt tempo så att säga. dom stannar upp hela tiden och att försöka få dom att gå innan dom kikat färdigt har inte gått.

Men det finns väl säkert individer det går att gå på promenad med på riktigt, men man ska nog inte tro att dom är speciellt vanliga.
 
Sv: katt i koppel?

Det är ovanligt att katter vill gå som en hund, förvänta inte att de kan gå en promenad genom stan...

Jag tar med min ena på "promenad" ibland, och det är oftast antigen stå still och nosa i vägrenen eller så galopperar vi iväg. Är mer han som går promenad med mig om man säger så. :p

Katter brukar inte heller vara intresserade av att bara gå på en tråkig väg, de gillar att nosa omkring i gräset och lite buskage.
 
Sv: katt i koppel?

Ska du lära en katt att följa med på promenader så är det bäst att ha en stor dos tålamod och inte förvänta sig att det ska gå lika smidigt som en hund. Om du skaffar dig en intelligentare katt så tror jag absolut att det går att lära den inkallning osv med klicker, men förvänta dig bara inte för mycket.

För egen del har jag lärt min katt att följa med på promenader, då genom att i början låta honom gå som han ville och sedan så smått "ställa krav". Han följer med nu, lite motvilligt i början men sedan är det full fart och rask takt som gäller. Stadspromenader går bra för oss, men det är lite osäkert och går betydligt långsammare än med hund. Vid möte av hund så brukar jag fånga in honom och bära tills hunden har passerat. Min katt blir rädd och borrar in klorna/försöker gömma sig, och då är han ändå hundvan.

Men förväntar du dig inte lika mycket och har bra med tålamod så kan det säkert kunna lösas på något sätt.
 
Sv: katt i koppel?

Mina katter är ute och går med mig varje dag. Vi är ute mellan 5-30 minuter beroende på väderlek. Vi går endast på samma ganska stora plätt utanför huset så att de ska ha hem- och revirkänsla samt det viktigaste - att vi försöker undvika all kontakt med lösspringande hundar. Mina katter är i och för sig hundvana, men alltför många hundar har ägare som släpper dem lösa och har absolut noll koll på sin jycke. Vilket bl.a. har lett till pälsförlust och skadad tass för oss.

Jag kan inte rekommendera att man lyfter upp en rädd katt i famnen. Får katten panik av att en okopplad galen hund hoppar runt, så tänker inte katten på vad den sätter klorna i.

Det hade varit annorlunda om folk kunde antingen behålla sina djur kopplade alternativt hade tränat dem till att inte gå till attack mot katter. Tips är att om en hund går till anfall mot katten så släpp kopplet fortast möjligt. Då har katten i alla fall en chans att sätta sig själv i säkerhet. Ha även sele istället för halsband för den händelse att katten t.ex. skulle bli uppjagad och sedan hängande i ett träd.

/V
 
Sv: katt i koppel?

Kan på tal om selar tipsa om Puppia.
Mycket bra selar, kan inte svara för alla men på min sitter den som gjuten. All form av koppelaktivitet har blivit mycket bättre och trevligare sen jag köpte den.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
597
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp