Katt + Fiery salsa = inte bra

M

Möller

Satt här i godan ro och käkade lite chips och hade Pringles fiery salsa som dip och lilla Tequila skulle tvunget på att nosa så jag tog lite på fingret o tänkte att hon är väl inte så dum att hon käkar upp det.....joho....nu är hon helt galen, slickar sig rätt mycket runt munnen och har även varit på mattan och slickat....vatten har hon fått men det verkade hon inte gilla....stackaren.

Hon har iofs lugnat ner sig lite nu men första reaktionen vart ganska komisk...slukar allt o sen får värsta paniken :D

Mvh
Möller

Sv: Katt + Fiery salsa = inte bra

Ett litet tips bara::idea:
Nästa gång kissen får för sig att äta något starkt, ge INTE vatten det sprider bara smakerna i munnen och gör det ännu starkare, ge mjölk istället det hjälper till att få bort det starka ur munnen på katten.

ge INTE katter mjölk, dom tål det inte.

Det är samma som att man inte ska ge hundar choklad, på samma sätt ska man inte ge katter mjölk.

De tål laktosfri mjölk om man vill ge dem mjölk.

:rofl: så innan du ger kissen salsasås, piri piri eller sambal oelek:
se till att du har tillräckligt med laktosfri mjölk! :rofl: :idea: :) :bump:

Jag gav inte henne mjölk, hon sprang ner till vattenskålsn självmant, jag vet mycket väl att det inte är bra att dricka vatten när man äter stark mat, älskar kryddig mat :D

KisseNova, Jag har också hört det men Tequila verkar inte ha några problem av att drick vanlig mjölk, hon får inte mycket ller ofta men när hon får mjölk så är det aldrig några problem.

Mvh
Möller

KisseNova skrev:
Dock inte en universiell sanning. De allra flesta katter jag har haft att göra med tål vanlig mjölk utan problem.

Anledningen till att man inte ska ge choklad till hundar (och katter) är att det innehåller teobromin som är dödligt även i små mängder. Inte jämförbart med mjölk alltså.

Är det inte kakaon som dom inte tål???? At choklad inte är bra vet jag men trodde som sagt det var kakaon.

Mvh
Möller

Våra tre katter tål då mjölk, fil, grädde och liknande.

KisseNova skrev:

Det är samma som att man inte ska ge hundar choklad, på samma sätt ska man inte ge katter mjölk.

Alla våra katter tål mjölk, jag har ärligt talat aldrig träffat en katt som inte tål mjölk.
Jag vet att det finns katter som inte tål mjölk men har som sagt aldrig träffat en.
Dessutom skulle jag nog inte likna det vid hundar och choklad, hundar blir ju förgiftade av chokladen eller rättare sagt teobrominet som finns däri medan en katt som är laktosintolerant inte blir förgiftad av att dricka mjölk. Visst, den mår dåligt men blir knappast förgiftad på samma sätt.

KisseNova skrev:

Vad jag förstår blir katter bara laktosintoleranta i vissa fall om de avstår helt från laktos under en längre tid och sedan får i sig det.

Mina katter älskar mjölk och alla tål det hur bra som helst!

/snurpe

whipsy skrev:
Alla våra katter tål mjölk, jag har ärligt talat aldrig träffat en katt som inte tål mjölk.
Jag vet att det finns katter som inte tål mjölk men har som sagt aldrig träffat en.
Dessutom skulle jag nog inte likna det vid hundar och choklad, hundar blir ju förgiftade av chokladen eller rättare sagt teobrominet som finns däri medan en katt som är laktosintolerant inte blir förgiftad av att dricka mjölk. Visst, den mår dåligt men blir knappast förgiftad på samma sätt.

Nej, det är väl kanske ett dåligt exempel, men det enda jag kunde komma på vid tillfället :smirk:

Enligt kontakt med kattuppfödare, så slår laktosen ut levern.Vilket innebär att katten ofta bajsar löst, och att livstiden förkortas.
Dom kan inte förgiftas av mjölk på samma sätt som choklad kan göra med en hund.

Men det jag ville ha fram var att man inte ska ge katter mjölk eftersom dom klarar inte av det, likt som hundar inte tål choklad.
Det finns hundar som klarar av att äta choklad, liksom vissa katter kan tåla mjölk..men varför chansa??

Men det stämmer ju inte :crazy: Mina visar inga tecken på att inte tåla det! Det verkar ju vara massor av katter här som tål mjölk. Då kan du ju inte dra några sådana generella slutsatser som du gör!

Vissa människor är också laktosintoleranta - ska man helt sluta med mjölk till alla människor då också?

/snurpe

snurpe skrev:
Men det stämmer ju inte :crazy: Mina visar inga tecken på att inte tåla det! Det verkar ju vara massor av katter här som tål mjölk. Då kan du ju inte dra några sådana generella slutsatser som du gör!

Vissa människor är också laktosintoleranta - ska man helt sluta med mjölk till alla människor då också?

/snurpe

Om det är mitt inlägg du svarar på så bör du läsa mitt inlägg igen.
Du verkar ha missat något :confused:

Jag tycker snarare att du missar något. Man lär ju märka om katten är laktosintolerant eller inte, eftersom den blir lös i magen om den är det. Så då är det ju enkelt att prova ett ge katten mjölk en gång, och se hur den reagerar:

Blir lös i magen = är laktosintolerant och ska inte få mer mjölk
Blir inte lös i magen = är inte laktosintolerant och kan fortsätta dricka mjölk.

KisseNova skrev:
Om det är mitt inlägg du svarar på så bör du läsa mitt inlägg igen.
Du verkar ha missat något :confused:

KisseNova skrev:
Enligt kontakt med kattuppfödare, så slår laktosen ut levern.Vilket innebär att katten ofta bajsar löst, och att livstiden förkortas.

Men det jag ville ha fram var att man inte ska ge katter mjölk eftersom dom klarar inte av det,

Det finns hundar som klarar av att äta choklad, liksom vissa katter kan tåla mjölk..men varför chansa??

Eh, jag har inte alls missat något och svarat på ovanstående. Du kommer med lögner som passar in på några få katter, men är inte alls skäl nog att komma med generella konstateranden om att katter inte tål mjölk.

Som sagt, det finns människor som också är laktosintoleranta. Tycker du då att vi helt ska sluta med mjölk till alla människor?

/snurpe

snurpe skrev:
Eh, jag har inte alls missat något och svarat på ovanstående. Du kommer med lögner som passar in på några få katter, men är inte alls skäl nog att komma med generella konstateranden om att katter inte tål mjölk.

Som sagt, det finns människor som också är laktosintoleranta. Tycker du då att vi helt ska sluta med mjölk till alla människor?

/snurpe

Det är inte lögner, men visst ta det som du vill.Det är du som sköter dina katter , inte jag! Men jag litar på vad framgångsrika kattutställare och kattuppfödare säger.

Tänker lägga ned denna diskusion här och nu, då jag inte tycker att den leder någon vart.Snarare bara påhopp om att jag kommer med lögner.. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka