Katastrofvärden

Problematisk

Trådstartare
Äntligen fått analysen som jag väntat på.
Per kg foder är det 8,1 Mj och 20 smrp :eek::crazy::nailbiting:
Riktigt katastrofalt med andra ord! Vad gör jag nu? Möjligheterna att få tag på annat hö så här sent på säsongen är begränsade.
Vad har ni för förslag på hur jag lägger upp foderstaten? Till så låg kostnad det går, med det här fodret :meh:
Tänker att jag utgår från hö, lusern och soja iallafall. Kommer det öht att gå?

Jag ska naturligtvis räkna på det i eftermiddag/kväll när jag kommit hem, men jag kommer gå och klura på det här hela dagen nu.
 
Jag har 9,3 MJ och 19smrp i år :banghead:

Får ihop det på vanliga kraftfodret (med ganska högt protein) lusern och soja
(+ kalk då den kvoten också är helt vilse)
 
Jag utfodrar just nu min häst med halm istället för hö då den hygieniska kvalitén på höet är under all kritik på anläggningen där jag står. Min häst får lusern och soja på det, och än så länge är han fin och verkar må bra. Just nu står han dock eftersom det känns lite läskigt att ta mer energi från honom än jag måste när jag inte vet exakt hur mkt han får i sig.
 
Lätt, medel eller svårfödd häst?

Svårfödd hade jag gett lucern, gärna strå och eventuellt bytt ut några kilo hö helt.
Medel hade jag gett lucern+soja eller potatisprotein.
Lättfödd hade jag bytt ut något kilo hö mot halm om det går att få tag i ihop med soja eller potatisprotein.

Det viktiga här är att inte ge hela givan soja/potatisprotein på en gång utan att dela upp det så mycket det bara går. Maxgivan för soja är 100 gram/100 kilo häst och dag. Maxgivan för potatisprotein är 30 gram/100 kilo häst och dag.
 
Det viktiga här är att inte ge hela givan soja/potatisprotein på en gång utan att dela upp det så mycket det bara går. Maxgivan för soja är 100 gram/100 kilo häst och dag. Maxgivan för potatisprotein är 30 gram/100 kilo häst och dag.
30g? Jag har räknat med 60 g på potatisproteinet. Min beräkning är utifrån innehållet av protein i soja kontra i potatisproteinet. Hur har du kommit fram till siffran 30?
Jag har gett 60 g vid ett antal tillfällen till 3 olika hästar utan några problem. En av dem har fått 60 g på kvällen och 20 g på morgonen. Just de individerna kanske har plåtmage men jag får verkligen inte ihop matematiken du använt.
 
30g? Jag har räknat med 60 g på potatisproteinet. Min beräkning är utifrån innehållet av protein i soja kontra i potatisproteinet. Hur har du kommit fram till siffran 30?
Jag har gett 60 g vid ett antal tillfällen till 3 olika hästar utan några problem. En av dem har fått 60 g på kvällen och 20 g på morgonen. Just de individerna kanske har plåtmage men jag får verkligen inte ihop matematiken du använt.
Jag utgår från @spaderÄss rekommendation.
 
30g? Jag har räknat med 60 g på potatisproteinet. Min beräkning är utifrån innehållet av protein i soja kontra i potatisproteinet. Hur har du kommit fram till siffran 30?
Jag har gett 60 g vid ett antal tillfällen till 3 olika hästar utan några problem. En av dem har fått 60 g på kvällen och 20 g på morgonen. Just de individerna kanske har plåtmage men jag får verkligen inte ihop matematiken du använt.

Men menar du att du gett 60 g totalt på kvällen då?
För @TinyWiny skriver ju max 30 g per 100 kg häst, så då blir det ju mer. Jag skulle t.ex. kunna ge min ponny 120 g.
 
Lätt, medel eller svårfödd häst?

Svårfödd hade jag gett lucern, gärna strå och eventuellt bytt ut några kilo hö helt.
Medel hade jag gett lucern+soja eller potatisprotein.
Lättfödd hade jag bytt ut något kilo hö mot halm om det går att få tag i ihop med soja eller potatisprotein.

Det viktiga här är att inte ge hela givan soja/potatisprotein på en gång utan att dela upp det så mycket det bara går. Maxgivan för soja är 100 gram/100 kilo häst och dag. Maxgivan för potatisprotein är 30 gram/100 kilo häst och dag.

Tack för tipsen :up: Jag har fått till det helt okej nu. Det blir i huvudsak hö, lusern och soja. Försöker jaga halm också eftersom högivan är rätt begränsad, så jag vill ge dem möjlighet att tugga på något även när de inte har hö. Tror ingen av dem äter några stora mängder halm, så det borde inte stöka runt för mycket i uträkningarna :)

Men soja, hur ger man det? Jag har inte använt det förr. Ska det ges blött eller torrt? Eller funkar vilket som?
Jag har koll på att det ska vänjas in försiktigt, och jag har lagt den totala dagsgivan uppdelad på två fodringar där båda ligger en bra bit under rekommenderad maxdos.
 
Tack för tipsen :up: Jag har fått till det helt okej nu. Det blir i huvudsak hö, lusern och soja. Försöker jaga halm också eftersom högivan är rätt begränsad, så jag vill ge dem möjlighet att tugga på något även när de inte har hö. Tror ingen av dem äter några stora mängder halm, så det borde inte stöka runt för mycket i uträkningarna :)

Men soja, hur ger man det? Jag har inte använt det förr. Ska det ges blött eller torrt? Eller funkar vilket som?
Jag har koll på att det ska vänjas in försiktigt, och jag har lagt den totala dagsgivan uppdelad på två fodringar där båda ligger en bra bit under rekommenderad maxdos.
Soja kan ges torrt eller blött. Det kvittar. Det är enligt de flesta hästar smakligt som det är men kan precis lika gärna blandas med något annat.
 
Men menar du att du gett 60 g totalt på kvällen då?
För @TinyWiny skriver ju max 30 g per 100 kg häst, så då blir det ju mer. Jag skulle t.ex. kunna ge min ponny 120 g.
Nej jag hoppade bara över att skriva /100 kg häst och dag eftersom siffran jag diskuterade och hela mitt inlägg rörde sig om den enheten.
Jag har för övrigt tidigare lärt mig /100 kg häst och utfodringstillfälle (och då får man ju inse att man inte kan ha sådana med 30 minuters mellanrum). För mig är det logiskt att man kan ge givan både morgon och kväll eftersom fodret hela tiden paserar tarmen och man ett antal timmar senare har fått bort givan från det område där den i det här fallet viktiga matsmältningen pågår och därmed kan stoppa in en ny giva i området.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp