Katastrofplan för kollektivstall efterlyses

H

Hippolyte

Det har brutit ut kvarka i vårt kollektivstall. Pga en slapp jourveterinär ("om man skulle ta prov på varenda häst med feber skulle man inte få göra annat") tog det en vecka innan vi fick det bekräftat, och onödigt många hästar har insjuknat. (Varenda sjuk häst har inte 41 graders feber och rinnande näsa...)

Den person som äger och driver stallet har inte tagit något som helst ansvar för vare sig information eller skyddsföreskrifter. Vi hyresgäster tycker att den kollektiva tanken därmed har drivits väl långt! Okunskap bäddar för skräck och villfarelser, och de vars hästar ännu är friska behandlar oss drabbade hästägare som pestsmittade kriminella.

Vi är nu några stycken som kommer att kräva en handlingsplan för hur man tar emot nya hästar i stallet och för hur man beter sig när en infektionssjukdom bryter ut. Det ska inte behöva råda något tvivel om att man inte åker på tävling, eller att man ska tvätta händerna efter kontakt med en sjuk häst. Osv, osv.

För att inte behöva uppfinna hjulet igen undrar jag nu om det är någon som har en liknande plan för sitt stall.

Sv: Katastrofplan för kollektivstall efterlyses

Jag vet att vissa stall sätter nya hästar i karantän några veckor innan de får vara med resten av hästarna.

nu förstår jag inte, ska ni inte få åka och tävla i det här stallet när hästarna är friska igen??

Jag betackar mig för spydigheter. Det är inte fråga om att "ta reda på fakta om kvarka". Jag vet nog mer än de flesta vid det här laget. Observera att jag har gjort ett inlägg i forat "Hästverksamhet" , inte "Hästvård". Jag trodde att jag skulle kunna hitta vuxna, seriösa människor här. Den som inte vet vad en handlingsplan är behöver inte bry sig om att svara!

Om det finns någon som har en färdig checklista, och är villig att dela med sig, så vore det tacknämligt. Annars är jag fullt kapabel att sätta ihop en själv. Kanske kan jag sedan dela med mig av den, utan att skriva folk på näsan att de borde lära sig läsa innantill...

VAR är mynta2 spydig, är det någon här som är spydig så är det väl du!!!

Kan du vara snäll och förklara det där med tävlingsbiten som jag frågade efter, jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Spydig vart då ? Så när började en helt vanlig fråga vara spydig ? Vill du ha svar eller ska du bråka ?? :confused:

Är ju alltid svårt att ge råd hur man bäst handlar när man inte vet hur stallbyggnader, hagar odylikt ser ut hos er eller hur många hästar som är sjuka respektive friska.

Dock betr att åka iväg med hästarna, så måste ju stallet vara isolerat nu i och med att ni har bekräftat utbrott. Stallet är isolerat tills 3 veckor efter sist insjuknade häst blivet frisk, och då får inga hästar lämna stallet. Har man ett stall som ligger med hagar eller dylikt intill väg där andra passerar skall man även varna omkringliggande stall att man har kvarka så att de håller sig på avstånd.

Ett bra sätt för att slippa rundgång i stallet är att man sätter för ev galler mellan hästarna så att man i möjligaste mån undviker direktkontakt mellan hästarna. Inga gemensamma vattenbaljor i hagarna (även bland dem som tillsynes fortfarande är friska en droppe snor i vattnet kan vara tillräckligt för att smitta ner nästa häst som dricker).

Hur handhavandet av hästarna skall gå till är ju svårt att svara på just när man inte vet hur ni har det, finns det mer än en stallavdelning så att man kan skilja på friska och sjuka tex ? Skyddskläder är mkt bra att ha vid hantering av de sjuka hästarna, en tunn överdragsoverall, engångshandskar, skoskydd och hårskydd (eller keps). Medicinsk sprit är bara att köpa hem i mängder så att man kan sprita av sig bakterier vid behov. Virkon till att decifincera boxar och annan utrustning med. Noga att särskilja tex grimskaft odylikt mellan hästarna.
Rutiner bör ju införas att alla hästar (även friska) tempas morgon och kväll och tydliga listor att fylla i resultatet skall ligga framme, då ser man snabbt om någon av de "friska" börjar ändra sin temp även vid små förändringar. INGA hovslagare eller dylikt i stallet om det går att undvika och går inte det så skall dessa upplysas i god tid om smittan så att de kan planera in sitt besök tex sist på dagen.
Och mkt viktigt är att se sig som just "pestsmittad" vara mkt noga så att man inte smittar över det till något annat stall. Alla kläder inkl skor som befunnit sig i stallet är tabu att ta in i något annat stall
Tyvärr är folk ganska dåliga på att hålla sin smitta just hos sig själv och det är tyvärr därför tex kvarka drar fram som en löpeld genom landet.
Har jag en häst hemma som är sjuk så tar jag först reda på vad det är och inväntar ev provsvar innan jag tar ut mina andra hästar någonstans om alla gjort så här så hade man sluppit de här smittorna i mycket större utsträckning än i dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka