Katastrofalt förfall!

skjona

Trådstartare
Jag har en undran till er duktiga kunniga hästmänniskor.Jag fattar inte vad det egentligen är som har hänt!!
Jag lämnade i våras ut min ettåring på unghingstbete,stället verkade vara kanonbra -enligt andra och enligt information på nätet.Dessutom låg det inte allt för långt bort.
Tid och plats för betessläpp bestämdes och kontrakt skrevs och allt var i sin ordning.Vid betessläppet var han i kanonform -glansig som en säl,nyavmaskad verkad etc.
Givetvis fick han bra med stryk av de andra eftersom han var lite kaxig efter att bara ha gått med den snälla flocken hemma.
Men via telefonkontakt och mail får jag lugnande besked eftersom jag har mycket just då och inte hinner åka dit.
Efter ett tag ringer en för mej helt okänd människa och talar om att min unghäst ser helrisig ut....Nästa dag far jag dit och känner knappt igen honom!Han har satt tjock vinterpäls igen ,ser grå och tovig ut,lång i tårna med en hovspricka,bukig-ser ut att ha mask och utstrålningen och glimten finns inte längre kvar.Poängterar att övriga flocken ser välnärd och välskött ut!
Hur kan det bli så på två månader?Kan han ha blivit så knäckt psykiskt att både päls och annat kan på verkas så?
Tror ni han hämtar sej igen?

veterinärundersökning, vitaminer och foder hemma under uppsikt är det enda jag kan råda till, fast det vet du nog med dig iallafall :) lycka till detta löser sig nog skall du se!

Hingstar kan gå mycket hårt åt varandra, och är det någon svag länk så kan de andra mobba den rejält. Kan tänka mig din häst ev inte fått varken matro eller vila, de kanske jagat och härjat runt med honom...ang hovarna så är dom väl inte verkade, långa tår frestar ju på och kan orsaka sprickor, bukigheten beror nog mera på proteinbrist, kan ju hända den har mask med...beror helt på när och med vilket medel den maskades med ?! . Visst lär din häst hämta sig...antar lugn och ro samt mat gör susen. Vad skrev ni i kontraktet egentligen ang hästens skötsel ?

Ja,betet där måtte vara svagare än hemma och ingen matro heller....Det kan kanske vara proteinbrist som du säger?
Svårt att ge extra kraftfoder nu bara till honom bland alla de andra som redan tittar snett på honom....
Pälsen då,varför tror du han har satt på sej "vinterkappan" igen?
Vad det gäller verkning och avmaskning skulle markägaren ansvara för att det blev gjort eftersom det är enklast att ta alla på samma gång och många hästägare bor på annan ort.Betalning togs ut extra utöver betesavgiften både för verkning och avmaskning vilket jag har svårt att "bevisa" att det inte har skötts.De andra hästarna ser som sagt välmående ut ....

Ja, men även om de andra hästarna ser ut att må bra, så ska han ju kontakta dig naturligtvis om det verkar som om DIN häst inte mår bra?

Fotografera din häst och de andra så att det finns bildbevis att jämföra med. Ta med dig vittnen ut etc.

Nu ska jag vara så där "tidig morgon"-jävlig... Om hnästen nu inte stod så långt bort, hur kan det komma sig att man under två månaders tid inte har tid att åka och kolla - är man så upptagen kanske inte hästbiten är en lämplig hobby? Och hur kan man lämna en häst hos folk man inte känner och sen inte ens åka och titta till hästen förrän någon slår larm?

Visst är det urtrist att det blev så här, man tycker ju att man ska kunna lita på folk, men det kan man inte.

Förlåt för att jag, som sagt, är så jävlig, men jag begriper inte den här typen av resonemang - att bara lämna hästen vind för våg hos totala främlingar under två månaders tid.

Nog lär han hämta sig, unga individer studsar tillbaka från det mesta, men du borde kanske åka och kolla honom lite ofta under kommande sommarbeten..?

Håller med!

Och jaa, en häst kan se så dålig ut av att bli psykiskt knäckt... Men kolla upp med blodprov och noggrann veterinärundersökning, kan ju hända han är sjuk.

Jag håller nog med dig ang. att ingen av ägarna verkade kolla...konstigt..

Vi tar emot ettåringar och dom allra flesta håller sig underättade om hur ungarna artar sig.
Sedan försöker vi även via mailen skicka bilder.

Om någon är totalt utstött eller inte ser bra ut så tar vi hem den och ringer ägarna så får dom ta tillbaks hästen.

Sånt händer varje år.
Vet faktist inte riktigt varför, men vi har teorier om det.

Hingstarna som kommer från oss har gått på lösdrift och ÄR i bättre kondition både i hull men framförallt muskelmässigt.

Dom tål oväder och långa springsträckor.
Oftast är dom mycket tuffare men har en bra relation till sina fyrfota vänner.

Dom som kommer "utifrån" kan kanske ha varit boxhästar vintertid.
Dom är helt klart kanske korthårigare och glansigare och till och med högre i manken.
Dom är kaxiga/odrägliga och vill bestämma..och så får dom storstryk.
Dom har INTE samma muskelmassa som dom som gått fritt.
Dom har också svårare vid extremt torra eller regniga perioder.
Dom kan också ha svårt att hålla hull.
Dom blir mer angripna av knott/broms m.m.

Vi verkar/maskar var fjärde vecka och dom hingstarna som inte håller måttet får åka hem.

Igentligen så har vi många gånger tänkt att inte ta emot just unghingstar som varit boxhästar eftersom dom kan ha svårt mot våra "ligister".. men..men..
Sen finns det naturligtvis undantag.

På ungstosidan är det däremot ingen skillnad på lösdriftsston eller boxston.
Dom flockarna är ju mycket lugnare.

Det är därför vi tror att "boxunghingstarna" inte klarar betet på samma sätt som sina "fria" kompisar..

Ett råd till ursprungsinlägget är att även ta borreliaprov/maskprov.

AM

Jag förstår verkligen för det första varför du inte har vart där på 2 MÅNADEr det är för mig helt otroligt.

Den kanske skulle må bra av en riktig rykt och ´lite extra mat utanför hagen. Du får väll helt enkelt vara där mycket och se efter hur hästarna beter sej mot varandra.

Hmmm, det där med knott o broms är lite knepigt...härhemma är det väldigt olika hur dom reagerar...t ex "Katten" har aldrig ens ett märke nånstans, medans han morbror blir totalt uppäten i bröstet :crazy:
Endel hästar blir som vulkankratrar och andra biter dom inte på....

Men som du vet förra året så föll ju "Katten" ur ganska ordentligt...varför?? iofs så hade han ju varit hemma förra vintern, men han är jus så energisk så det är ju inte många sekunder han står stilla :angel:
Fast det var väl därför och det kanske är svaret...

Katten var en av dom få undantagen när det gäller flockkänsla.
Men även han som sagt, tunnade ur..
Glory och Figaro klarade sig bättre.

Ett rejält undantag är Tapestry.
Han drog in i flocken som en vulkan och blev sedan ledarhingst.
Fin i hull hela betet..
Nästan alla Crisettavkommorna har gått hos oss på bete och alla har varit fina.

Men man ser nästan innan dom släpps vilka som rasar.
Dom som är precis lagom i hull och inte har rejäl häck har problem senare.
Det verkar som dom helt enkelt inte orkar.

Glorys år var dom 18 hingstar.. kanske gick då vissa på sparlåga.
Kattens år var dom bara 7-8 stycken och då blir det hårdare tag..

Tror också att det är stor skillnad på motion mellan box och lösdriftshästarna.
Våra sover en stund på morgonen sedan har dom lekstuga övrig tid, med lite vila emellanåt.
Nätterna är värst..då är det V75.

Skulle man sätta stegmätare på dessa kategorier så..nog skulle det skilja allt.

Men det kan bero på att våra inte är i box från dom är en månad gamla.. bete, tills ett och ett halvt..
Dom är ju bara stillaståendes någon vecka på hösten vid avskiljning.

AM

Nej,jag är inte ute efter att "sätta dit henne "på nåt sätt,det är inte fråga om grov vanvård eller så.Undrar bara hur han kan ha gått ner sej så snabbt i kondition och om det möjligen kan vara psykiskt...

Tack för den kängan!
Som jag skrev i inlägget har jag haft kontakt med beteshållaren via mail och per telefon hela tiden, men tydligen tyckte eller upplevde hon inte att han såg risig ut ,vilket jag gjorde när jag fick se honom.

Och vad det gäller att lämna hästen hos någon man inte känner -menar du att alla som tar emot hästar för unghingstbete bara tar emot sina personliga vänners hästar eller??I mitt fall blev jag rekommenderad det här stället som skulle vara det bästa och mest välskötta här runtomkring.Jag har själv inte brist på betesmöjligheter men ville låta honom få den viktiga flockfostran.

Min avsikt med hela resonemanget var inte att klargöra skuldfrågan utan att försöka få några teorier om orsaken till det.

Pust, suck, stön....Jag hade kontakt via mail, telefon bilder på nätet m.m. med beteshållaren och hon tyckte allt verkade normalt,förutom att han fick väldigt mycket stryk första dagarna.
Men du har rätt i det du säger om unghingsten.Han var ju inne i box nattetid ända fram till jag lämnade honom på betet och de flesta övriga var uppfödda i lösdrift utomhus.
Men han var mycket bra i hull när jag lämnade honom och är egentligen inte mager nu heller,bara-bukig på något sätt och han ser lite dåligt musklad ut nu ,men inte innan.Maskad är han.
Det är mest pälsen som ser riktigt risig ut,den var glansig och kort och han hade fällt av vinterpälsen,men plötsligt satte han tjock ,grå, fet, ull igen!!
Och lite deppig på något vis ser han ut,han trodde han var kung och blev plötsligt längst ner på stegen-det tog honom hårt!

Sv: Re: Katastrofalt förfall!

Tack vare den "fantastiska" sommaren, så är det ganska många hästar som har satt någon slags vinterpäls redan!!!!

Det har ju varit ganska kallt och regnigt..... I kombination med att han verkar ha blivit mobbad och inte var lika tuff som de andra från början så.....

Han repar sig nog, kaske kan han få komm in eller gå själv i en hage några timmar per dygn, så att man vet att han får tid att äta i lugn och ro??? Och ge lite kraftfoder, oxå, (givetvis...)

Sv: Katastrofalt förfall!

Förstår din besvikelse!

Det handlar ju inte om hur hästen klarar sig i flock eller inte. Det handlar om att du inte har fått riktiga uppgifter av beteshållaren.

Min ettåring var på ett "erkänt" hingstbete ganska långt bort i fyra månader. Första tiden var helt ok. Jag åkte dit regelbundet och raspade hovar och kollade till honom. Sista fyra veckorna han var där var "beteshållaren" på semester och lät stalltjejerna ha koll. När jag kom dit hade min häst ett kraftigt sår på kotan som var mycket infekterat. Även mugg och han var mager. Hämtade omedelbart transporten och körde hem honom. Hemma upptäckte jag att han hade jättemycket mask. Han var avmaskad innan han åkte.

Jag tog ut veterinär samt fotograferade. Meddelade beteshållaren om att jag inte tänkte betala för sista månaden/ kvitta mot veterinärräkningen pga bristande översyn av hästarna. Hon godtog detta.

Så i fortsättningsvis så blir det bara till att lita på sig själv...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka