Katastrofal skötsel av häst, vad göra?

Sv: Katastrofal skötsel av häst, vad göra?

Jag har erbjudit att hjälpa men de har tackar nej och hänvisar till att han har det bättre nu än innan de tog över honom.
Även en annan tjej har erbjudit sig så det är inte just att de inte vill ha min hjälp.

Jag tror dock att mina grannar kommer be dem flytta sin häst. Tror det skulle vara det bästa, att de hamnade i ett stall där andra har sina hästar och finns varje dag. Då skulle de enklare kunna hjälpa och lära dem utan att de blir så stor grej.

Finns tyvärr inga lagar om varken utevistelse eller sällskap eller överutfodring. Så det är inte mycket en inspektör kan anmärka på. Tyvärr. :(

Hej!

När vi hade miljö och hälsa på besök fick vi ingående frågor om både foder, utevistelse och sällskap. 2009 tror jag det var, kommer lagen om att hästar ska kunna ha kontakt med artfränder och röra sej i sina naturliga gångarter.. Inget om hagar, tyvärr. Och att hästen får för mycket mat.. Dom gnäller nog mer på för lite mat med tanke på hästens naturliga ätbeteende.

/ Lavinia, som önskar det kunde vara hårdare..

Hålls hästen i normal vikt (får mat), får hovarna verkade, boxen mockad och har tillgång till vatten så finns det tyvärr inte mycket att göra... Det är inte olagligt att ha hästar ensamma, ständigt inne, ge dom kompiösa mängder mat eller aldrig motionera dom.

Hälso & miljö kan ju alltid svänga förbi och ta ett allvarligt snack med hästägaren (ge en snabbkurs om hästhållning?), men det går inte att fälla dom för något brott.

Om jag var stallägaren så skulle jag ge dom ett ultimatum - ta bättre hand om hästen eller flytta.

Om de har misskött hästen tycker jag det spelar ingen roll om de får "skit" för det, de är faktiskt ansvariga för djuret och borde stå för det de gjort- oavsett om det är okunnighet eller bara rent vanvård det handlar om.

Stallägaren har väl inget ansvar i detta fallet för skötseln! De hyr ju endast ut stallet där de uppenbarligen inte vistas alltför ofta själva!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag undrade var om de som äger stallet men som inte ens är där kan få skit för att en häst som står på deras mark inte blivit skött på rätt sätt.

Tycker att de ska ta ett snack med hästägaren och blir det ingen skillnad så kan de ju själva göra en anmälan. Pratar de med berörda personer så tar de ju sitt ansvar för hästen, de kan ju inte släppa ut den och göra sig skyldiga till egenmäktigt förfarande.

Kicki :)

Ring och diskutera med djurskyddsinspektören i kommunen.

Jag tycker - tvärtemom många andra - att man inte ska ta den här diskussionen själv. Det blir lätt infekterat, fyllt av skuld och försvar och om man EFTER det ringer djurskyddet - då tycker jag det är läge för riktiga kontroverser.

Stallägaren har ingen skyldighet att se efter hästen när denne hyrt ut byggnaden "kallt".

Djurskyddsinspektörerna är i de flesta kommuner väldigt vettiga, jag tycker de är jättebra att bolla frågor med, kolla vad som är OK och vad som inte är det etc. Och de tycker oftast att det är jättebra att någon annan hinner påpeka något som kan misstänkas hamna på deras bord, ett påpekande INNAN det är ren katastrof.

Mitt råd; ring till djurskyddsinspektören och berätta precis hur det är. Att du är orolig och gärna hade velat ha någon annan syn på det hela.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
844
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka