Katastrofal skötsel av häst, vad göra?

O

Ohmywhy

Skriver anonymt för att slippa påhopp.

Mina grannar har ett stall som de inte längre använder, därför har de låtit ett par stalla in sina två hästar. De som äger stallet är sällan hemma och har därför hyrt ut hela stallet dvs ansvaret är hos hästägaren. Jag pratade med grannen som inte är hästmänniska själv (de va deras dotter som hade stallet innan) och han börjar bli orolig för en av hästarna.

Storyn bakom
De har två hästar men nu har de helt plötsligt lämnat sin ena häst på inridning i ett annat stall. Det lämnar den andra hästen helt ensam. Den rids aldrig med betoning på aldrig. Den får inget göra. Den får så enorma mängder mat så ni kan inte föreställa er, de är ett mirakel att magen klarar det. Nu har han inte heller fått gå ut på drygt TRE VECKOR pga hälta säger de, ingen pysslar med honom eller håller honom sällskap mer än då han får lasset med mat morgon och kväll. Han står inte med lindor, hältan är inte undersökt av vet och ägarna är väldigt okunniga. Han är som en levande död. Jag var där och tittade på honom och han reagerar inte ens, blinkar knappt. Bara stirrar tomt framför sig och rör sig inte. Inga direkt synbara svullnader på ben. De har inte ngn gång tagit ut honom under dessa veckor, inte ens för att se hur han rör sig. Hästen är helt apatisk!

Innan alla börjar tjata om att de är inte vanvård om hästen får mat och tillsyn två ggr om dagen osv jag kan bara säga att de här är extremt dålig skötsel. Han ser inte andra hästar och får inget göra.

Vad kan ägaren till stallet göra?? Vad säger lagen? Vad säger ni?

Nu vill jag inte ha massa kackel om hur ni minsann tycker är självklart och att stallägaren är knäpp som inte gjort ngt förren nu osv. Jag vill veta hur man ska göra från nu inte vad man borde gjort innan.

Sv: Katastrofal skötsel av häst, vad göra?

Ring miljö och hälsa och be dem kolla på hästen. Om du inte vill prata med ägaren direkt.

Får inte stallägaren skit då? Jag vill inte sätta dem i ngt eftersom de på alla sätt är superbra människor och de håller ju inte på med hästar, men deras dotter som nu bor utomlands kommer ju tillbaka en dag och jag vill ju inte att de får problem.

Får inte stallägaren skit då? Jag vill inte sätta dem i ngt eftersom de på alla sätt är superbra människor och de håller ju inte på med hästar, men deras dotter som nu bor utomlands kommer ju tillbaka en dag och jag vill ju inte att de får problem.

Om de har misskött hästen tycker jag det spelar ingen roll om de får "skit" för det, de är faktiskt ansvariga för djuret och borde stå för det de gjort- oavsett om det är okunnighet eller bara rent vanvård det handlar om.
Jag skulle gått dit och tagit ett snack med dem- sagt till dem att hästen inte ser ut att må så bra och att den borde få veterinärvård. Var saklig, snäll och upplysande, anmäl hos lokala djurskyddet endast om de vägrar lyssna.
Allt kan mycket väl bara handla om ren okunskap och de kanske gärna vill ha hjälp om du erbjöd dig.

Nej det har jag svårt att tro, det är hästägaren som är ansvarig för hästen!

jag tror det finns en lag som säger att hästar inte får vara utan kompis/annan häst. jag skulle ringa direkt. man kan vara anonym. det kan bara vara en annan granne som undrat varför inte hästen kommit ut. snälla gör hästen en tjänst:cry:

Finns ingen lag på att man inte får ha en ensam häst än. men det är på G.

Om de har misskött hästen tycker jag det spelar ingen roll om de får "skit" för det, de är faktiskt ansvariga för djuret och borde stå för det de gjort- oavsett om det är okunnighet eller bara rent vanvård det handlar om.
Jag skulle gått dit och tagit ett snack med dem- sagt till dem att hästen inte ser ut att må så bra och att den borde få veterinärvård. Var saklig, snäll och upplysande, anmäl hos lokala djurskyddet endast om de vägrar lyssna.
Allt kan mycket väl bara handla om ren okunskap och de kanske gärna vill ha hjälp om du erbjöd dig.

Om du läser inlägget så är det inte deras häst och därmed INTE dem som inte skött hästen. De är ju knappt ens där. stallet är uthyrt.
Vad jag undrade var om de som äger stallet men som inte ens är där kan få skit för att en häst som står på deras mark inte blivit skött på rätt sätt.

Mina grannar har ett stall som de inte längre använder, därför har de låtit ett par stalla in sina två hästar. De som äger stallet är sällan hemma och har därför hyrt ut hela stallet dvs ansvaret är hos hästägaren. Jag pratade med grannen som inte är hästmänniska själv (de va deras dotter som hade stallet innan) och han börjar bli orolig för en av hästarna.

Storyn bakom
De har två hästar men nu har de helt plötsligt lämnat sin ena häst på inridning i ett annat stall. Det lämnar den andra hästen helt ensam. Den rids aldrig med betoning på aldrig. Den får inget göra. Den får så enorma mängder mat så ni kan inte föreställa er, de är ett mirakel att magen klarar det. Nu har han inte heller fått gå ut på drygt TRE VECKOR pga hälta säger de, ingen pysslar med honom eller håller honom sällskap mer än då han får lasset med mat morgon och kväll. Han står inte med lindor, hältan är inte undersökt av vet och ägarna är väldigt okunniga. Han är som en levande död. Jag var där och tittade på honom och han reagerar inte ens, blinkar knappt. Bara stirrar tomt framför sig och rör sig inte. Inga direkt synbara svullnader på ben. De har inte ngn gång tagit ut honom under dessa veckor, inte ens för att se hur han rör sig. Hästen är helt apatisk!

Innan alla börjar tjata om att de är inte vanvård om hästen får mat och tillsyn två ggr om dagen osv jag kan bara säga att de här är extremt dålig skötsel. Han ser inte andra hästar och får inget göra.

Nu vill jag inte ha massa kackel om hur ni minsann tycker är självklart och att stallägaren är knäpp som inte gjort ngt förren nu osv. Jag vill veta hur man ska göra från nu inte vad man borde gjort innan.

jag har jobbat med sånt här varit in satt på många olika sidor. men man skall ju ringa miljö och hälsa i den komun du tillhör men det kan ta evigheter inan dom kommer och kollar obs är det du som ringer kan stall ägaren få skit i och med att det är han som äger stället och det är han som har sista ansvaret. men om han själv ringer så har han visat sin omsorg om hästarna och på så sätt e det han i slut ändan som har sakt i från om du förstår vad jag menar. det är ganska så svårt här i sverige att få en anmälan på sig om varn vård. vilket är jävligt synd för vi skall ju vara ett så himla bra land... nu vet jag inte om det har kommit en lag har varit på väg i alla fall att hästar skall gå ute ett ex antal timmar om dagen e inte säker men annars e det nog på g vad jag har hört i alla fall lycka till och kom i håg va envis kan som sakt ta ett tag...

Finns tyvärr inga lagar om varken utevistelse eller sällskap eller överutfodring. Så det är inte mycket en inspektör kan anmärka på. Tyvärr. :(

Storyn bakom

En häst på tillridning, den andra på boxvila med massor av mat för att den är halt.

Du går in i stallet för att se hur hästen har det. Förutsätter att de gett dig tillstånd att gå in. Då har ju ägaren, förutom att själva sköta hästen morgon och kväll, även bett någon annan att titta till hästen då och då.

Så vad är problemet?

Hälsning Maja

En häst på tillridning, den andra på boxvila med massor av mat för att den är halt.

Du går in i stallet för att se hur hästen har det. Förutsätter att de gett dig tillstånd att gå in. Då har ju ägaren, förutom att själva sköta hästen morgon och kväll, även bett någon annan att titta till hästen då och då.

Så vad är problemet?

Hälsning Maja

Nej de har inte bett någon annan att kolla till hästen. De är där 5 min morgon och 5 min kväll och thats it. Ingen kollar till den, ingen kollar om den är halt längre och framför allt inget veterinär tillkallas. Hästens tillstånd har kraftigt försämrats under dessa veckor och ser du inte probemet i det så får det stå för oss, stallägare och jag som faktiskt kan se hästen.

Jag blev tillfrågad av de som äger stallet att kolla vad jag tror om hästen. Försök förstå, ägare av stallet och hästen är inte samma person.

Den här hästen var fullt frisk förut men då ingen rider, motionerar eller ens går ut och går med hästen så har den inte speciellt mkt att göra. Den släpps ut i en hage som är som en padock när den väl får komma ut. Detta i sig går ju inte att anmäla men det förbättrar inte hästens situation.

Men för att ännu en gång säga det, har du en halt häst som inte är svullen men som ändå är så halt att den har boxvila i tre veckor utan att få gå ut en sekund. Då skulle i alla fall jag ringa veterinär. Speciellt när hästen börjar bli apatisk.

Hästen som normalt sett står med denna är på inridning och som det verkar nu så ska den inte ens komma tillbaka utan får förmodligen stanna där den är (varför jag fått hint det orkar jag inte gå in på).

Där har du problemet

Det finns så många okunniga häst människor.
Och hästmänniskor som sägs sig veta mer än andra.

Mockar de till sin häst? Är den tjock eller smal?
Den får så enorma mängder mat så ni kan inte föreställa er, de är ett mirakel att magen klarar det.
Om det är stråfoder hästen får så har den väl så nära fritillgång som det kan bli.
Och om den får mat två gånger om dagen så är det väl bra att den får mycket så att den har något att pyssla med.

Nu har han inte heller fått gå ut på drygt TRE VECKOR pga hälta säger de, ingen pysslar med honom eller håller honom sällskap mer än då han får lasset med mat morgon och kväll. Han står inte med lindor, hältan är inte undersökt av vet och ägarna är väldigt okunniga

Om stallägaren inte är på gården hela tiden så vet han ju inte när de kommer eller går. Eller om veterinär varit där.
Om hästen inte är svulllen på benen så varför stå med benlindor?
Har du pratat IRL med ägarna och hört själv att veterinären inte varit där? Eller kanske anledningen till att den inte varit där?
Det finns många hästar som står ensamma.

Det här är extremt dålig skötsel. Han ser inte andra hästar och får inget göra.Den rids aldrig med betoning på aldrig
Vad är dålig skötsel?
Står den i en box full med skit upp till öronen och inte får någon mat?
Får den hovslagning? Eller är hovarna onormalt långa?
Är hästen för smal eller för tjock?
Eller är det bara en ensam häst? Ägarna kanske inte har råd att skaffa en häst till medans den andra hästen är på inridning.

Kanske dags att prata med häst ägaren innan man ritar upp en hisklig historia som har en förklaring.
Inte ska man rida en halt häst? Det finns många hästar som aldrig rids. Har ni tagit reda på varför? Hästen kanske är pensionerad, har ont eller helt enkelt är oridbar på ett eller annat vis.

På vilket sätt är hästägarna okunniga?
Vet du hur länge de haft häst?

Inget på hopp på något vis men man ska skaffa sig kunskap innan man anmäler någon. vissa saker har sin förklaring.

men gud stackas häst!!!! hoppas att djurmydigheterna kommer dit och får se hästen. men jag håller tummarna på att hästen kommer att klara sej..

Be stallägaren gå och prata med hästägaren när denne kommer, be honom fråga lite hur det är med hästen och vad som kommer hända,om hästen är sjuk, hur länge ja etc etc, hör också om den andra hästen kommer tillbaka?

Man skall aldrig gå på hintar och rykten som man inte hört med egna öron.
Innan stallägaren anmäler måste denne ha riktiga fakta och bra grund att stå på om det skulle bli andra problem, man kan inte förutsätta att en häst far illa bara för att den har boxvila, det finns oftast förklaringar till det mesta ;)
Det märks nog på hästägaren om allt inte står rätt till...

Så...basfakta är viktigast, och jag kan inte tänka mig att stallägaren får "skit" för att denne anmäler om det är befogat att göra det.

Men....Har man som hästägare inte SKYLDIGHET att kontakta vet om hästen är halt /sjuk ?
Det skulle du ju kunna påtala för hästägarna !
Hej från hambo

Det finns så många okunniga häst människor.
Och hästmänniskor som sägs sig veta mer än andra.

Mockar de till sin häst? Är den tjock eller smal?

Om det är stråfoder hästen får så har den väl så nära fritillgång som det kan bli.
Och om den får mat två gånger om dagen så är det väl bra att den får mycket så att den har något att pyssla med.

Om stallägaren inte är på gården hela tiden så vet han ju inte när de kommer eller går. Eller om veterinär varit där.
Om hästen inte är svulllen på benen så varför stå med benlindor?
Har du pratat IRL med ägarna och hört själv att veterinären inte varit där? Eller kanske anledningen till att den inte varit där?
Det finns många hästar som står ensamma.

Vad är dålig skötsel?
Står den i en box full med skit upp till öronen och inte får någon mat?
Får den hovslagning? Eller är hovarna onormalt långa?
Är hästen för smal eller för tjock?
Eller är det bara en ensam häst? Ägarna kanske inte har råd att skaffa en häst till medans den andra hästen är på inridning.

Kanske dags att prata med häst ägaren innan man ritar upp en hisklig historia som har en förklaring.
Inte ska man rida en halt häst? Det finns många hästar som aldrig rids. Har ni tagit reda på varför? Hästen kanske är pensionerad, har ont eller helt enkelt är oridbar på ett eller annat vis.

På vilket sätt är hästägarna okunniga?
Vet du hur länge de haft häst?

Inget på hopp på något vis men man ska skaffa sig kunskap innan man anmäler någon. vissa saker har sin förklaring.

Hästen har fri tillgång på hö men det är inte det som jag reagerar på utan att den får betfor, korn, lusern, havre, kraft groov i sånna mängder att det ligger kvar enorma mängder. Stallägarens dotter som är väldigt duktig och kunnig har pratat med dem ang fodret innan men nu är hon i USA och jobbar med hästar. Ännu en gång så menar de inget illa och då hästen varit svår att få upp i hull så tar de alla tips dem får ang vad man kan ge för att få upp hullet och ger honom allt det.

Ang mockningen så luktar det illa i stallet och de mockar när de hinner.

Eftersom jag bor granne och bussen stannar vid mig så ser jag när de kommer och när de åker. Givetvis inte alla dagar men eftersom jag jobbar hemma så ser jag oftast. Jag har pratat med dem några gånger och fått svaret att de har ont om tid och att de inte rider för att han inte är trafiksäker. Han är 8 år gammal och de säger själva att de ska rida honom när de har tid, men att de på samma gång helst inte vill det eftersom de inte är så duktiga. Den här hästen "trillade" på dem eftersom de är en fd travare som skulle slaktas och de fick den. Innan dess har de inte haft häst eller ridit. Jag har erbjudit mig att hjälpa dem om de vill och de svarade då att det räcker med det som dem ger honom eftersom han hade det ännu värre innan. De är inte elaka men de ÄR okunniga.

Stallägaren hade frågat dem ang hur illa halt hästen var som fick boxvila och de hade då sagt att de tyckte att han gick som att han hade ont. Nej vet har inte varit där.

Jag vill inte anmäla dem och de är inte mitt mål med tråden. De har flera olika som försökt hjälpa dem men de vill inte ha hjälpen av ngn och just nu är inte situationen bra för hästen, vare sig de menar illa eller ej.

Man skall aldrig gå på hintar och rykten som man inte hört med egna öron.
Innan stallägaren anmäler måste denne ha riktiga fakta och bra grund att stå på om det skulle bli andra problem, man kan inte förutsätta att en häst far illa bara för att den har boxvila, det finns oftast förklaringar till det mesta ;)
Det märks nog på hästägaren om allt inte står rätt till...

Så...basfakta är viktigast, och jag kan inte tänka mig att stallägaren får "skit" för att denne anmäler om det är befogat att göra det.

Nej, hint är inte direkt rätt ord heller. Fel av mig. Där hästen står på inridning säger de att de fått hästen av de som äger den. Detta har jag inte hört av de som har hästen som nu har boxvila men de som har den andra har tydligen stallat in den hos sig för att stanna. Men visst där har jag inga bevis för att de är sant men ingen har ju sagt emot heller.

Prata med hästägarna. Du ser dem ju varje dag, de är nog bara tacksamma om du hjälper till och tipsar om hur de kan sköta saker bättre.

Fråga dem om de tänkt sig att hästen ska leva på det sättet länge till och att hästen inte mår bra av att bara stå i boxen. Den kan när som helst få kolik och gud vet vad av allt kraftfoder när den inte kan röra på sig. Den kommer gå sönder om den bara står stilla. Antingen får de sälja den, ta bort den eller kontakta veterinär och ordna med rehabilitering för hältan. Förklara att hästens matsmältningsapparat är beroende av att hästen rör sig, och att det är farligt att äta så mycket kraftfoder och bara stå stilla. Förklara också att hästar av djurskyddsskäl bör ha kontakt med andra hästar varje dag.

Jag är säker på att de inser att de måste orda upp saker och ting om de bara tänker lite. Om du har tid kan du ju erbjuda dig att ta någon dag i veckan och gå ut och gå med hästen, kanske mot ersättning om de är beredda att betala om de själva inte hinner varje dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
844
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka