Kastring och tillväxt...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tantan
  • Startdatum Startdatum
T

Tantan

Har hört att om man kastrerar tidigt så blir hästen större. Är det en skröna eller ligger det något i det? Kan tänka att en valack ställer sig och mumsar i sig mer mat och därmed får sitt näringsbehov bättre tillgodosett, medan den å andra sidan inte rör på sig lika mycket som en hingst.

Har en ettårshingst, som skall bli valack, men han uppför sig alldeles exemplariskt så jag funderar på vilket som är mest gynnsamt för hans tillväxt och hållbarhet i framtiden - en kastring nu i höst eller hösten när han är två? Det närmsta stoet bor 2 km bort och inga ston kan flytta in i närheten.

/Anne

Sv: Kastring och tillväxt...

Jag har fått lära mig att den "tillväxtenergi" som hingstar behöver för att få massa (och ex. hingstnacke) istället används till högre mankhöjd på valacker. Låter logiskt i mina öron, men jag vet inte om det finns någon forskning som stödjer detta dock.

Det jag har fått höra av de som är motståndare till sen kastrering är att den resning hästen får som hingst försvinner inom ett år efter kastrering. De påstår alltså att det är bortkastat att spara som hingst för resningens skull.

Hormonstyrt....könshormon bromsar tillväxthormon, lika som för människor o andra djur! Människa som kommer tidigt i pubertet blir ofta kortare, sen pubertet ger längre tids tillväxt av de långa rörbenen. Detta är ett faktum men hur mkt man kan påverka med tidig/sen kastrering vet jag inte. Det är ju olika hur tidigt varje individ blir könsmogen. Tidigt kastrerad kan förväntas bli lite lättare i typ, högre, inte så mkt maskulina drag som hingsthals, massa osv. Muskelmassa blir det mer av med manligt könshormon.

Hormonstyrt....könshormon bromsar tillväxthormon, lika som för människor o andra djur! Människa som kommer tidigt i pubertet blir ofta kortare, sen pubertet ger längre tids tillväxt av de långa rörbenen. Detta är ett faktum men hur mkt man kan påverka med tidig/sen kastrering vet jag inte. Det är ju olika hur tidigt varje individ blir könsmogen. Tidigt kastrerad kan förväntas bli lite lättare i typ, högre, inte så mkt maskulina drag som hingsthals, massa osv. Muskelmassa blir det mer av med manligt könshormon.

Hur tidigt talar man då om? Börjar inte redan en ettårs hingst bli intresserad av ston?

/Anne

Mycket intressant ämne, hoppas några som kastrerat mycket hittar tråden.
Jag är också intresserad av ett eventuellt utfall på tidig eller sen kastrering.
När jag jobbade hos en travränare såg jag både tidiga och sena kastreringar utan att kunna uttala mig om de växer mer eller inte.

Det Ranunkel skriver låter mycket logiskt.

Jag sitter med boken "Hästens exteriör" i handen. Där står det beskrivet vad som är typiskt för hingstar och ston. Om valacker står det så här:
"Om en hingst kastreras tex i 1-årsåldern, utvecklas inte de sekundära könskaraktärerna och valacken blir något av ett mellanting mellan sto och hingst med ett neutralt temperament. När man kastrerar en äldre hingst som utvecklat en maskulin typ sker en långsam förändring mot valack, men viss maskulinitet kommer alltid att kvarstå, framför allt det kraftiga halsen. Könsdriften brukar däremot försvinna succesivt"

Jag sitter med boken "Hästens exteriör" i handen. Där står det beskrivet vad som är typiskt för hingstar och ston. Om valacker står det så här:
"Om en hingst kastreras tex i 1-årsåldern, utvecklas inte de sekundära könskaraktärerna och valacken blir något av ett mellanting mellan sto och hingst med ett neutralt temperament. När man kastrerar en äldre hingst som utvecklat en maskulin typ sker en långsam förändring mot valack, men viss maskulinitet kommer alltid att kvarstå, framför allt det kraftiga halsen. Könsdriften brukar däremot försvinna succesivt"

Till alla: Min unghingst är även en lugn och nästan sävlig individ, nästan så att det är för bra. Inget brall och bus här i onödan. När brukar könsmognaden kicka in och kan det göra att det blir mer fart på honom? Det skulle nog egentligen vara att föredra framför en större mankhöjd.

Min fråga gällde både storlek och hållbarhet. Just hållbarheten, hur ställer man sig till den, vilket ju är den fråga jag berör när jag vill ha mer fart på unghästen?

/Anne

Senast ändrad av en moderator:

Nu kommer jag med mina jämförelser....

Vi har stutuppfödning och stutarna kastreras vid några månaders ålder och de blir mkt högre än tjurar. De får mkt längre ben och de är slankare. Tjurarna å sin sida blir mkt bredare och får mkt större huvud och hals.

Det kanske är samma som häst!

Högst individuellt skulle jag säga, kan hända när som helst.
En del upptäcker ston tidigt som 1-åringar, andra är senare.
När jag jobbade i travstall hade vi en vbl-hingst som inte började att titta på stona förrän han var 4 år.

Hållbarheten beror ju på så många faktorer att det kan vara svårt att svara på.

är det skilldnad på hållbarheten mellan ston och hingstar?

nja det vet jag inte. har också hört det men min var gott över 4 år när han kastrerade och han blev ändå 178....

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 874
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka