Kastreringsfrågor

Sv: Kastreringsfrågor

Det svullnar alltid upp efter några dagar sedan minskar det allt eftersom. Hur lång tid har gått nu?

Bra det blöder lite, såret ska ju vara öppet lite till. Lite var o gegga ytterst ute är ingen fara tycker jag, det betyder ju att kroppen jobbar med läkningen.

Det har gått en vecka nu. Svullnaden framme vid skapet har minskat under de senaste dagarna. Svullnaden blir inte heller större under natten vilket är skönt:).

Gick allt bra med din? Han är väl också lite äldre? Blev det liggande eller stående för honom?
Jo men det gick bra. Stående, men det var på gränsen att det blev liggande istället då han svarade lite väl bra på sederingen :crazy: .
Vad har du för konvalescens på din?

Och svaret är detsamma, möjligheten att nsaid just hos häst skulle trycka ner den inflammatoriska reaktionen för mycket o därmed försena läkningsprocessen. En tanke som förvånade mig när jag hörde den, jag vet inte hur mkt vetenskap det ligger bakom o jag skulle nog inte brytt mig så mycket om det inte stämt så bra med mina erfarenheter.
PL

Jag var på en föreläsning igår om Smärtfysiologi och behandling av akut smärta och där sa föreläsaren precis samma sak som du skrivit här, att NSAID kan påverka läkningsprocessen negativt då den bromsar inflammationen och där med också läkningen.

Oj, ja min var nästan på väg att ramla en sväng så vi fick stötta upp honom. Vet knappt om man kan kalla det konvalescens:p. Han rör på sig två gånger om dagen a tjugo minuter på lina. Har börjat tömköra ena passet nu också för att sätta honom i arbete. Men enligt veterinären var det i princip bara att sitta upp och rida pronto!

Vad har din veterinär sagt, ger du pc eller ngt smärtstillande?

Intressant att följa en annan nykastrerad för att se om de kommer att förändras likartat i psyket osv! Jag tycker att Juno är lite bättre redan-mötte annan häst i går som stod en bit ifrån oss och jag pratade med ryttaren. Under den lilla stunden stöd han helt stilla och sa inte ett pip. Så har han inte gjort innan, men vet inte om det är kastreringen eller att det bara är jag som hanterar honom nu som gör skillnaden. Har inte behövt blir arg på honom alls sen jag helt tog över alla utsläpp och insläpp-så nu är vi rätt goda vänner:).

Jag var på en föreläsning igår om Smärtfysiologi och behandling av akut smärta och där sa föreläsaren precis samma sak som du skrivit här, att NSAID kan påverka läkningsprocessen negativt då den bromsar inflammationen och där med också läkningen.

Då tolkar jag dig som så att endast smärtlindring är nödvändigt. Vad finns det då att ge?

Han får finadyne i ett par dagar.
Jo men verkligen, A är ju lite äldre (-07a) och har ju haft en lite trasslig uppväxt så jag förväntar mig inga drastiska förändringar. Han har visserligen varit snäll de senaste dagarna men de riktiga problemen uppkommer ju inte förren vi är ute och åker med honom och vistas bland andra hästar.
Men spännande är det. :laugh:

Nu har det gått tre veckor sen kastreringen och jag känner att jag kan andas ut:). Han har läkt jättefint och ser nu helt normal ut. Ingen svullnad finns kvar.

Temperamentet har ändrats drastiskt! Han skriker inte längre på andra hästar, han kan stå still (tex vid uppsittning osv), han har blivit mycket mysigare att greja med och han verkar överlag ha blivit betydligt mer mentalt avslappnat. Ridmässigt är han också bättre och arbetsmoralen är lite högre.

Inbillar mig även att han rör sig bättre, Tror att det kanske beror på att han är mer avslappnad och har släppt en del på handbromsen så att rörelsen nu kommer genom krioppen mer.

Är mycket glad att jag beslutade att kastrera!

Ja, jag är hima glad att det gått så fort:)! Han har fortfarande haft lite stök för sig och varit på bakbenen när jag ridit, men nu tar han korrigering mycket lättare och sätter inte emot på samma sätt. Kommer säkert bara att bli ännu enklare med mer tid:).

Tänkte göra en liten uppdatering hur det blev med min:). Han är väldigt mycket behagligare, trevligare på alla sätt och ridningen fungerar bättre. I helgen har han fått en ny haggranne i form av sin syster och jag har förstås varit lite nervös för hur hingstig han kommer att vara. Men det har gått hur bra som helst! Han lämnar inte ens sin frukost när hon blir utsläppt utan bara hummar lite. De ska släppas ihop här framöver och jag hoppas innerligt att det kommer att fungera. Jag vet naturligtvis att det inte är optimalt att ha sto+valack tillsmmans, men som det ser ut i stallet för min del så är det ett måste. Mitt sto är dessutom en riktig liten häxa så jag tror nog han åker på däng om han är för jobbig.

Ser att denna tråden är lite död just nu, men tänkte fråga iaf. Vad skulle ni hoppas på? Har en två åring som inte släpt ner sin ena kula = dyrt ingrepp? Jag har inte möjlighet att ha honom som hingst hemma(han är inte hemma ännu) och inte möjlighet att stå kvar. Jag tänkte ringa till närmsta klinik imorgon(kalmar) Någon som vet deras priser redan nu? Ungefär? Kanske kan skicka honom till lösdrift med unghingstar, men då får han ingen invänjning av något. (knappt hanterad som de är nu, ny inköpt) Smått frustrerad här..

Det är svårt att säga på förhand hur mkt en klapphingstoperation kommer kosta, för det beror på var i kanalen den andra kulan ligger. Den kanske ligger så att den går att nå när han är sövd eller också blir det en betydligt större operation.
Det är nog bättre att du kontaktar kliniken direkt i den frågan, med andra ord.

Jo jag ska ringa dem imorgon så får vi se. Gud vad tråkigt bara, kan ju antingen bli jätte dyrt eller mindre dyrt. Kan de kolla vart kulan ligger innan? även om veterinär inte kan känna den? Har rätt dålig koll x)

Om veterinär inte kan känna kulan när han är sederad (fått lugnande) så finns - såvitt jag vet - inget sätt att kolla var den ligger.

okej, ne lugnande hade han inte fått, vet hade bara känt för å se om den var påväg typ. Men vi får väl se, jag hoppas de blir en enkel operation, för jag är dödligt kär i hästen.

Ifall den inte ligger så långt inne finns det en chans att den trillar ner när hästen är sederad --> en "vanlig" stående kastration kan utföras.

Jag vet, men de sederade honom tydligen när de kände på honom i måndags, vilket han inte sa till mig och då kändes den inte. Så de blir operation, men kalmar klink hade fast pris på 8500kr om de blir komplicerat annars billigare. Så de går vägen hoppas jag ^^

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Masse
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt... 2
Svar
21
· Visningar
9 897
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar... 2
Svar
35
· Visningar
4 098
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 691
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka