Kastreringsfrågor

Sv: Kastreringsfrågor

Konstigt och jag hörde att det är tvärtom att det ger sämre läkning eller kan ge sämre läkning så slipper man,,, och det ser bra ut så är det bästa att avakta med smärtstillande om djuret inte har ordentligt ont ?

Kan se att jag formulerade mig lite dumt innan. Jag menar att djur som får smärtstillande och därmed inte har ont har bättre läkning (alltså inte att alla smärtstillande medel = bättre läkning).

Man ska komma ihåg att smärtstillande kan vara mer än bara NSAID. Att sen NSAID är omdiskuterat huruvida det påverkar läkning av framför allt skelettet är sant. Det att de skal ha smärtstillande innan det operativa ingreppet/uppvaket är primärt vid stora ingrepp man vet gör ont efteråt och som man vet kommer att behöva smärtstillande även efter. Men även vid mindre ingrepp kan det vara en idé att ge smärtstillande innan eftersom det förhindrar "aktivering" av nervbanor --> kanske inte behov för smärtstillande efteråt.
Nu har vi dock kommit bort från kastrering och pratar smärtstillande generellt! ;) Vi har fått undervisning av en PhD studerande som forskar inom smärta så antager att hon är uppdaterad! :)

Men fortfarande kvarstår frågan- varför inte ge smärtstillande om där finns en chans att djuret kan ha ont?

Och svaret är detsamma, möjligheten att nsaid just hos häst skulle trycka ner den inflammatoriska reaktionen för mycket o därmed försena läkningsprocessen. En tanke som förvånade mig när jag hörde den, jag vet inte hur mkt vetenskap det ligger bakom o jag skulle nog inte brytt mig så mycket om det inte stämt så bra med mina erfarenheter.
PL

Som sagt så är den frågan ställd i ett bredare perspektiv än utifrån kastration och just NSAID.

Om där finns vetenskapliga bevis på att det försämrar läkningen pga minskad inflammations respons så, visst kan jag se idén i det. Men den minskade responsen ger också en mindre ärrväv så det är ju en balansgång.
Sårläkning är komplext! :D

Första boken du länkar till står där utifrån sökningen ingenting om både NSAID, horse, wound and healing, men en massa om just wound, horse and healing.

Bok nr 2 är en ren farmakologibok som jag själv har stående här hemma och det är sant att dålig sårläkning står nämnt som en eventuell komplikation till NSAID. Där står dock också att där finns studier som visar båda delarna och att det främst påverkar i det tidiga stadiet av läkningen men att det troligen inte har någon större effekt i det långa loppet.

Bok nr 3 är inne på ca samma spår.

Det är dock trots allt böcker som har några år på nacken.

Vill som sagt inte förringa din erfarenhet och det kan mycket väl hända att jag snart får "lärt om" om där kommer nya rön. Tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen just nu (och jag åker på skidsemester imorgon ;) )

Visst står det om NSAID även i första boken o som sagt det finns mkt mer att hitta. Inget som kommer att få mig att sluta använda NSAID till häst men jag kommer inte att sätta in NSAID som rutin vid kastrationer.
PL

kl

Vi kastrerade tre hingstar förra hösten, två 3 åringar och en 12 åring (börjar inte dra historien om varför han kastrerades i så gammal ålder)
De kastrerades på klinik, stående. Alla tre gick jättebra, speciellt 12 åringen. Den ena 3 åringen gick läkningen lite långsammaren än de andra men läkte dock helt bra. De fick alla pencillin efteråt. Vi fick order om att inte tvätta såren och de gick i hage dagen efter.

Vad får ni lära er ang profylaktisk antibiotika vid kastration?
Jag anser inte att det är förenligt med modern antibiotikapolicy. Visst man får garanterat färre komplikationer men är det hållbart i längden.
PL

De är inte för det profylaktiskt pga som du själv säger antibiotika policy och resistensproblem som kan uppkomma.

Om det gavs till patienter på skolan så var det med motiveringen att det är oerfarna kirurger som utför ingreppet och därför blir det mindre sterilt (detta vid liggande kastrationer). Diskussionen brukar gå på att det skal inte behövas, men som ny så är där större risk att du är mindre steril än som erfaren.

Sterilisation/kastration av Hund och kat får dock bara smärtstillande med sig hem, ingen antibiotika. (Men ja, hästar och infektioner är ju ett kapitel för sig :grin: )

Lite konstigt! Först har du aldrig hört talas om om det o sen när jag hittar ett par böcker som tar upp problemet så är de för gamla, 2011 2011 resp 2009!
PL

Lite konstigt! Först har du aldrig hört talas om om det o sen när jag hittar ett par böcker som tar upp problemet så är de för gamla, 2011 2011 resp 2009!
PL

Säger inte att de är för gamla utan att de har ett par år på nacken om de är utgivna 2011 så är faktan i dem i vart fall baserad på studier 2-4 år tidigare än det. Och där kan ha framkommit ny fakta. Ja jag är skadad efter att precis ha skrivit en större uppgift och ska gå igång med mitt exjobb och där är det bara vetenskapliga artiklar som räknas.
Har aldrig sagt att du har fel, bara att jag inte har lärt mig något om det eller hört talas om det och tillåter mig därför att vara lite kritisk till påståendet.

Jag har inte läst igenom de där böckerna utan bara snabbt klickat på dina länkar och bläddrat igenom de sidorna där orden förekommer (och på de sidorna förekommer de ofta utan att hänga samman med NSAID). För att kunna ta en längre diskussion behöver jag läsa mer om det, vilket jag troligen också kommer till när jag får mer tid över.

Så tack för diskussionen och en ny infallsvinkel, men klanka gärna inte ner på mig för att vara kritisk. Du säger själv att du var tveksam till om det låg så mycket vetenskap bakom påståendet.

På humansidan gör man just som du skriver. Premedicinerar för att ha en grund. Smärtlindring är viktigt för läkningen. Att ge PC i förebyggande gäller nog endast stora saker o transplantationer.

Efter en kastrering vill man nog inte att de ska sprätta runt i onödan men rör sig o därför är det nog "bra" med lite smärta. Att ge PC i förebyggande är nog gammalt tänk. Att det är himla skitig op. miljö o sen att de ligger i orent.

PL har väl redan svarat på din fråga, det är ett faktum att det försämrar läkningsprocessen.

Dessutom, vilket jag tycker är viktigare, är att de ger biverkningar som kan bli riktigt allvarliga för en häst (magsår, försämrad aptit, kolik, död...).

Jag har verkligen inte sagt att det är ett faktum.
Däremot har jag hittat stöd för tanken i en del böcker men jag kan inte se hänvisningar till ev studier.
PL

*kl*

Hur brukar svullnaden bete sig tidsmässigt? Juno var väldigt lite svullen de första dagarna, De senaste två dagarna har svullnade blivit aningen större men ffa främre delen runt själva snoppen är påverkad. Inte särskilt mycket runt såret. Där har han tom veck av lös hud. Är nogrann med att det blöder när jag longerar och jag har inte sett antydan till var eller gegg i såret.

Kan nog få till nån bild senare!

Vill du att det ska blöda:confused:

att den efter några dagar rör sig lite hela tiden borde stävja svullnad. typ ute i hage.

*kl*

Hur brukar svullnaden bete sig tidsmässigt? Juno var väldigt lite svullen de första dagarna, De senaste två dagarna har svullnade blivit aningen större men ffa främre delen runt själva snoppen är påverkad. Inte särskilt mycket runt såret. Där har han tom veck av lös hud. Är nogrann med att det blöder när jag longerar och jag har inte sett antydan till var eller gegg i såret.

Kan nog få till nån bild senare!
Min kastrerades idag och vet sa att svullnaden vanligen var som värst efter en vecka-10 dagar efter ingreppet.

Det svullnar alltid upp efter några dagar sedan minskar det allt eftersom. Hur lång tid har gått nu?

Bra det blöder lite, såret ska ju vara öppet lite till. Lite var o gegga ytterst ute är ingen fara tycker jag, det betyder ju att kroppen jobbar med läkningen.

Vill du att det ska blöda:confused:

att den efter några dagar rör sig lite hela tiden borde stävja svullnad. typ ute i hage.

Ja det är meningen att det ska blöda så att såret dräneras. Är superviktigt att såren läker inifrån och ut och att de yttre såren därför hålls öppna.

Hästen ska röras på ordentligt i minste tre veckor. Veterinären sa att komplikationer med såret ffa är vanligt efter två veckor då hästägaren tycker allt ser fint ut och slutar röra på hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Masse
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt... 2
Svar
21
· Visningar
9 897
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar... 2
Svar
35
· Visningar
4 098
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 691
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka