Kastreringsfrågor

Sv: Kastreringsfrågor

Oj oj oj skulle jag aldrig tordas ha gjort ...
Kastrerade en 1 åring som höll på att förblöda ,vilket den började med 1 ,5 dygn efter kastrering ...

Mia

Så har jag gjort med alla mina fyra. Många islandshästar kastreras tillsammans på större gårdar och släpps sen ut i lösdrift. Det är inga problem.

Usch det lät inte kul:(. Men vad bra att du upptäckte det i tid! Vilka var tecknen på framfallet förutom smärta?

*kl*

Allmän fråga, hur länge har övervakat hästen efter kastreringen? Vilka tidsintervall har ni promenerat på osv?

I travstallen joggade vi dem 20 minuter om dagen, plus så mkt som möjligt i walkern. Att bara promenera lite låter som att det blri svårt att hålla svulllnanden nere?

Vi har ingen skrittmaskin och han är inte körd, så promenad för hand /longering och ev uppsutten skritt är vad som erbjuds.

Jag tycker det låter helt sjukt och dessutom lite som vanvård att låta såret vara öppet?! Läskigt. Då kan väl flugor och mycket bakterier ta sig in? Stor infektionsrisk? Det lär göra jätte ont att gå runt med ett öppet sår det spelar väl ingen roll om de får lite smärtstillande de första dagarna... Det gör ju ont när man syr igen också.
Man gör ju inte det på något annat djur som hund katt kanin så varför på häst?

Man gör så för att såret ska dräneras. Pga av läget är det dessutom effektivt eftersom vätska rinner neråt och därmed renas det bra. Sen kastreras man inte så här under säsong med hög infektionsrisk. Ex flugperiod och ffa inte under rötmånad. Sen håller man förstås efter såret och tvättar och ser till att det är rent:).

Här vill inte DV kastrera hästar med stora kulor för att hålen bli större.

Min hästs ena hål läkte inte o sädessträngen hä'ngde ut-20 år sen.
Inte förrän den lilla biten ruttnade o jag kunde pilla bort den så gick det ihop.

I samma veva var det en annan som fick många komplikationer o därav DV´ s beslut.

Valde stående då en stor travuppfödare hade mist flera som kastats/ sövts.

Usch det lät inte kul:(. Men vad bra att du upptäckte det i tid! Vilka var tecknen på framfallet förutom smärta?

Jaaaa, det hela gick så snabbt. Jag upptäckte det för att jag såg att något stack ut, om jag inte minns fel, när jag kikade in. En bit av en tarm. Just då stod hästen också bara stilla och såg lite hängig ut. Vi hade ju regelbunden koll och var ute och promenerade, detta var kanske 2a dagen efter. Efter det gick det himla fort. Min chef sprang så fort hon kunde för att hämta ett lakan och ringa kliniken. Vi knöt lakanen runt och hela tiden blev det värre. Hästen svettades på varenda mm av kroppen, och vi fick göra allt för att hålla honom uppe. Han skakade. I slutet fick vi bokstavligt talat SPARKA på hästen, jättemycket, för att han skulle hålla sig uppe. Svära, skrika, sparka. Jag hade ett sådant tungt hästhuvud i famnen och allt han ville var bara att lägga sig ner. Ibland kändes det som att man hade hela hästens vikt att bära upp. MEN det här räddade hans liv. Som tur var nära till kliniken där han opererades och sen var det bara att vänta, och som tur var kom hans tarmar igång igen.

Ja, kontroll har man väl på hästen dagligen i vilket fall. Men alltså inget mer utöver det? Känner mig väldigt hönsig inför detta och lär nog kontrollera honom ett antal ggr per dag...

Haha, ja det blir ju extrakontroller :) Jag har islandshästar och ofta kastreras flera samtidigt på större gårdar, det är mycket sällan det blir problem. Upp till 4 år har fungerat bra, hur det är för äldre vet jag inte men jag vet icke godkända hingstar kasterats senare upp till 8 år vet jag och det har fungerat bra där också.

Vid kastrering, när kulorna skurits av är det viktigt vänta med "kniptången" vad den nu heter?? som håller ihop såret kvar en stund på sårytan. Sedan ska ju såret såklart hållas öppet med tanke på inlägg ovan, annars sväller ju hela skiten upp med feber, var o eländes elände, då blir det verkligen problem. Lösdrift är jättebra, hästen rör sej verkligen. Ta tempen är bra göra o jag har fått ge penicillininj på två efter enl vets önskan under fem dagar.

Min kille är tyvärr lite för mycket hingst för sitt eget bästa. Han kommer därmed kastreras asap. Ringde och pratade med kliniken här hur dom gör osv. De utför kastreringen liggande och förordar sen boxvila med promenader i två veckor. Är detta gängse rutin?

Är liggande kastrering alltid att föredra? Jag är lite rädd just för uppvak-det känns som ett stort riskmoment. Men är stående verkligen lika bra? Är klinik det bästa eller kan man ta ut distriktare?

Jag kastrerade mina hingstar förra våren. (ena A-ponny 87 cm hög och andra stor häst 155 cm hög.)
Har du större hingst än B-ponny skulle jag råda dig till att kastrera stående (ju större häst, desto hårdare fall om det inte utförs på klinik) och efter det hålla hästen så lugn som möjligt i MINST en vecka.
Båda mina hingstar gick och går fortfarande på lösdrift, för det höll dem lugnast oavsett om ston fanns i närheten eller inte.

Oj oj oj skulle jag aldrig tordas ha gjort ...
Kastrerade en 1 åring som höll på att förblöda ,vilket den började med 1 ,5 dygn efter kastrering ...

Mia

kass veterinär låter det som.
Har aldrig någonsin hört talas om att en häst nästan förblödigt efter en kastration...

kass veterinär låter det som.
Har aldrig någonsin hört talas om att en häst nästan förblödigt efter en kastration...

Tycker du ska utveckla vad vetrinären skall ha gjort för fel när hästen börjar blöda 1,5-2 dygn EFTER KASTRERINGEN ?

Mia

Senast ändrad:

Nu är kastreringen klar och den gick bra. Supersmidigt och snabbt:). Vet. satte in penicillin förebyggande och gav en stelkrampspruta i förebyggande också.

Nu vill jag bara spola fram tiden en tre veckar iaf så att läkningen går fort. Är sjukt nervös att nåt ska gå fel:(.

Skönt att allt har gått bra så långt. Håller tummarna att det fortsätter så:-)

Åh tack:)! Nu ikväll är sitt vanliga lite lätt obstinata jag. Verkar inte ha ett dugg ont iaf. Det rinner/droppar blod men det sa veterinären att det skulle göra. Ska bli intressant att se hur det ser ut imorgonbitti...

Nyrullad och spånig nybliven valack:
644307_4791518917783_1394037987_n.jpg

Det blöder ju flera dagar och det ska det ju, det ska droppa blod. Tvättade rent benen några dagar, det ska ju inet vara massvis med blod, men det ska droppa ur såret. Efter tre veckor var såret helt slutet.

Beroende på var du bor så finns det fortfarande veterinärer som utför stående hemma. Kostar mindre än hälften, du får vara med, kanske lite magstarkt om du är känslig men också en bra upplevelse. Jag föredrar det då jag bara ser det som bättre både ekonomiskt samt för mitt eget ego. Jag vill vara med trots obehag, vad tror du hästen känner? dock mindre än oss. han blir ju drogad. Gör det bara när det är kallare ute, ge antibiotika några dagar samt spola eller badda med jod/sprit o se till att såret är öppet så länge det går så allt "skit"som var o blod kommer ut så ska du se att det går bra. Det har gjorts på samma sätt hur länge som helst innan klinikerna kom så många. Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Masse
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt... 2
Svar
21
· Visningar
9 897
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar... 2
Svar
35
· Visningar
4 098
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 691
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka