Kastreringsfrågor

Sv: Kastreringsfrågor

Vad gäller när de kan gå med ston så är det ju helt omöjligt att svara på finns inte två individer som är lika. Det enda man kan säga är att de inte skall gå med ston den första månaden för att det kan finnas betäckningsdugliga simmare kvar i ledarna men sen är det ju helt upp till hur de är. Testosteronet finns ju kvar i blodet på dem några månader men hur de blir av det är ju väldigt individuellt, min svarta 09 blev helt knäpp efter kastreringen har aldrig någonsin varit så hingstig som första veckorna efter, han plöjde elstaket för att komma till damerna och var helt blockerad. Jag misstänker dock att han blev så knäpp då han fick ett vätskeödem uppe i hinnorna på ena sidan min känsla är att denna svullnad på något knäppt sätt stimulerade honom för när kroppen började ta hand om vätskan och den "bulan" försvann så lugnade han ner sig. Fortfarande vid 3 års alltså 4 månader efter kastreringen var det mkt hingstighet kvar hos honom och han var väldigt intresserad av flickorna. Hingstade sig fortfarande när han släpptes ut bredvid stona i juli vid första utsläppet sen gick han dock lugnt och nu under hösten verkar intresset ha försvunnit helt. I förra veckan råkade han hamna ihop med de två stona bredvid efter att han inte kunde bromsa i tid för det var halt utan brakade igenom staketet in till dem, fungerade utmärkt med sin storasyster även om den äldre draken i hagen inte ansåg att han hade där att göra utan han fick ta till flykten några gånger. Ingen som helst tendens till hingstande mot sin syster i alla fall som han snackade mer med, nu är ju ingen av stona brunstiga men förhoppningsvis så är intresset helt borta nu.

Här har du ett exempel här från buke hur det kan gå med stående öppen kastrering på för "gammal" hingst
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1165817

Den tråden handlar iofs om en högriskras sas och naturlugtvis är INGET ingrepp någonsin riskfritt. Tyvärr. Min häst är en connemara och som jag förstår det är dom inte räknade som högrisk. Han är född sent på året och har dessutom varit ganska sen i sin utveckling så jag anar att "paketet" inte heller är så utvecklat även om hormonerna väl gör sig påminda.

Det finns risker med att lägga dom också. Gissar att uppvaksskador och komplikationer med framfall vid stående kastration rimligen är på samma nivå vad gäller dödlighet.

Synd att behöva kastrera en fin kille men jag förstår dig.

Det kan finnas lokala varianter.
Jag har haft två stående här hemma, en 1½åring och en 2½-åring. Ut med dem i sjukhage direkt.
Båda blev ganska ödematösa men det löste sig med is i magen...

En tog jag liggande, sövd på klinik eftersom han var "klappis". Något dyrare men det fanns ju egentligen inga alternativ. Helt okomplicerat. Lämnade honom på morgonen vid åtta, hämtade vid tvåtiden igen samma dag. Fick tillbaka en pigg och vaken kille som också åkte raka vägen ut i sjukhage. Det var extremt kallt vid den perioden så han fick förstås stå på box nattetid (normalt sett en utegångshäst men jag ville inte ha honom i hage med de andra innan såren var ordentligt läkta.

Alla tre har gått bra. Inga bekymmer med krångliga förhållningsregler efter liggande kastration heller.

Det är långt mindre risk att de dör av ett uppvak, det är ytters få hästar som skadas allvarligt av uppvaket om man ser till hur mkt hästar som sövs varje dag. Kastrering är dessutom ett kort ingrepp varpå narkosen inte tar så hårt på dem, ju kortare tid de är nere ju lättare vaknar de. Jag är själv supernojig med just uppvaket men väljer liggande alla dagar i veckan före att gå och oroa sig för framfall i flera veckor. Jag vet väldigt många fler hästar som drabbats av varierande grad av framfall (även ponny) än vad jag vet hästar som skadat sig i uppvaket även om jag då räknar in alla hästar jag vet blivit opererade oavsett åkomma och det är ju rätt många om man räknar in alla benbitar odyl nu för tiden.

Ett tillägg skall även göras och det är att en ponny naturligtvis har ännu större förutsättningar att klara ett uppvak utan problem jämfört med ett långbent skrangligt halvblod som tom i vaket tillstånd kan ha svårt att hålla rätt på sina långa ben.
Alla ställen jag känner till kör med övervakade uppvak på planerade operationer vilket gör att de får stöttning och balanshjälp om de får för sig att kliva upp för tidigt.

Över 3 år skall sys pga risken för tarmframfall, alltså liggande kastrering. Finns både varianten när de syr både inre och yttre jag gissar att det är då de får boxvila för att inte de yttre stygnen som är vanliga stygn skall spricka (det inre de syr är inga vanliga stygn utan att de knyter av för att stänga kanalen så inget som är känsligt för rörelse). Här omkring har det blivit vanligare och vanligare att de syr inre men lämnar yttre öppet för att få samma dränering som vid öppen kastrering med fördelen då att framfalls risken inte finns samtidigt som man har ett sår som dränerar fritt. När de blir kastrerade så är det precis som vid öppen kastrering mkt rörelse för att dränera som gäller och ingen boxvila alls mer än samma dag så att man ser att ingen blödning tillstöter innan de får härja fritt igen.

När de är så pass utvecklade som en 4åring så har de dels hunnit att få vida kanaler vilket ökar risken för framfall dels har blodkärlen blivit kraftiga vilket ökar risken för en massiv blödning, och du vill garanterat inte få en störtblödning på en stående häst speciellt inte hemma i ett stall inte särskilt lysande förutsättningar för en veterinär att kunna åtgärda det. Det man även skall tänka på är att när de kastreras stående så är de neddrogade med domosedan så även om hästen befinner sig på en klinik så går det inte att söva den om det är på väg att gå åt helvete för det går inte att lägga narkos på en häst med domosedan i kroppen.

Instämmer, förutom sista stycket! MÅNGA hästar som ska i narkos premedicineras med domosedan så det går att lägga en häst med domosedan i kroppen i narkos ifall det skulle bli nödvändigt.

Instämmer, förutom sista stycket! MÅNGA hästar som ska i narkos premedicineras med domosedan så det går att lägga en häst med domosedan i kroppen i narkos ifall det skulle bli nödvändigt.

Har du inte blandat ihop någonting nu ? De premedicineras med plegg för att hålla ett jämnare blodtryck under narkosen.
Enligt "min" mkt rutinerade kirurg är det totaltabu med ens minsta lilla gnutta domosedan i dem vid narkos då det kan leda till andningsuppehåll. Vi hade nämligen behövt effekten av domosedan för att komma åt att sätta kanyl på min vilde som inte skulle samarbeta och inte får några större lugnare effekter av plegg därav diskuterades frågan och som sagt det var totalt blankt nej aldrig narkos på häst med domosedan i kroppen det var livsfarligt enligt honom.

Mina två fd hingstar kastrerades hemma i våras.
Halvblodet stående (1 år)
och ponnyn liggandes (4år)
Båda ingreppen gick bra men halvblodet blev svullen och fick feber.
Troligen rörde han på sig för lite.

Har du inte blandat ihop någonting nu ? De premedicineras med plegg för att hålla ett jämnare blodtryck under narkosen.
Enligt "min" mkt rutinerade kirurg är det totaltabu med ens minsta lilla gnutta domosedan i dem vid narkos då det kan leda till andningsuppehåll. Vi hade nämligen behövt effekten av domosedan för att komma åt att sätta kanyl på min vilde som inte skulle samarbeta och inte får några större lugnare effekter av plegg därav diskuterades frågan och som sagt det var totalt blankt nej aldrig narkos på häst med domosedan i kroppen det var livsfarligt enligt honom.

Men vänta nu... Pleg är vasodilaterande, dvs sänker blodtrycket, något man verkligen inte vill under narkos, det är jobbigt nog att upprätthålla ett bra blodtryck ändå. Ges pleg som premed ges det ett par timmar innan kastningen, så det hinner gå ur kroppen så mycket som möjligt.

Domosedan däremot är en alfa2-adrenoreceptoragonist, vilket kan ges i samband med Ketalar för att minska muskelstelheten som uppstår. Naturligtvis inte det optimala med tanke på andingsdepressionen men har själv varit med och sövt hästar med domsedan i kroppen utan större problem.

Standard premedicinering på skolan innehåller, plegg, domosedan, turbogesic och eventuellt atropin. Kastas sedan med ketamin eller zoletil. Det kan ge andningsuppehåll och gör det ofta också, ett rejält tryck på bröstkorgen brukar dock rätta till det. Men visst nu har de en respirator som de kan koppla hästen till när de väl ligger på gas. Om man inte har det så är man kanske lite mer rädd för andningsuppehåll, men att man skulle avråda från minsta lilla domosedan har jag aldrig hört. Pre består ju av en liten del av "allt" för att de potentiserar varandra.

Dessutom är plegg inte ett dugg smärtstillande vilket kombinationen domo-turbo är.

Det har ingen av mina fått varken de som blivit opererade på två olika kliniker eller den som sövdes här hemma står helt still i huvudet och jag har inte journalutdragen här men tror att det överensstämde helt mellan vad denna här hemma fick och de som blivit opererade på klinik iofs samma kirurg på en av klinikerna som hemma så han körde väl med samma men även de som blivit op på annan klinik här nere är jag nästan övertygad om fick samma var välbekanta medel som använts i alla fall när jag läste igenom op beskrivningen står tyvärr helt still i huvudet samtliga har i alla fall blivit premedicinerade med rent plegg (har gett det själv två av gångerna så därav hundra) ahh vad det är irriterande att inte komma på namnen.

Många har ju sin version av standard premedicinering. Viktigaste är ju att man själv är trygg med det och att det fungerar för en själv. Ville bara påpeka att det alltså går att lägga dem i narkos med domosedan i blodet. :)

En sak slog mig när jag gick här och funderade på vad sjutton det heter mina fick så kom tanken, du skriver att ni kastar dem på ..., kastar ni alltså fortfarande omkull alla ? Trodde alla gått över till de nya medlet som typ 95% av hästarna själv lägger sig på lugnt och stilla. Det är kanske där skillnaden i premedicinering ligger för båda mina sista alltså den hemma och den sista på klinik fick detta medel och det är också dessa jag är hundra på att de fick rent plegg för blodtrycket som premedicinering. Den lilla vilde här hemma fick iofs dras omkull med sele men det anade vi tidigt att den skulle tillhöra de 5% som inte ger vika han var inte på något samarbetsvilligt humör.
Normalt och med den andra så bara lägger de sig lugnt och stilla som om de skulle lägga sig och vila helt utan att man behöver kasta omkull dem, väldigt skönt att slippa just kastningen iom att så många slår sig snea då.
Typiskt att jag inte har papperna här så att jag kan se namnet på det.

Nej nej, de lägger sig hyfsat lugnt här med. Beror på hur väck de är men de jag har varit med på är där verkligen inte behov av att kasta, snarare stötta för att det inte ska lägga sig helt "fel". Men man använder fortfarande ordet "kastning" här i danmark iaf! ;)

Det är inte ketaminol/ketalar (ketamin) du tänker på?

*kl*

Är helt otroligt vad nojig man kan bli... Har suttit och läst gamla trådar här på Buke och det verkar faktiskt som om det även på hingstar i min hästs ålder haft mindre komplikationer med stående kastreringar hemma. Finns endast ett enda skräckscenario (vilket måste vara otroligt lite för att vara Buke:p) men ett flertal infekterade op-sår, dock de flest då just sydda från klinik.

Ska iaf ringa till distriktarna imorgonbitti och se om det ens finns någon som är tillräckligt erfaren av kastreringar på distriktet här... Annars blir det klinik.

Du kan väl ringa runt till några kliniker för att höra deras syn på syn din häst, så kanske du kan få en känsla vad som främst rekommenderas bland erfaret folk sas.
Fördelen med liggande på klinik tycker jag även är att de kan operera "renare" och även att de ser allt så bra, kan sy och kolla att allt är där det ska i lugn och ro. Stallet känns ju inte som den renaste miljön...
Dessutom tyckte jag att det var skönt att slippa ett slabbigt rinnande sår, på vintern kan jag tycka att det borde kunna bli extra jobbigt med sånt.

*kl*

Pratade just med distriktarna. Dom tycker att det är för kallt nu. För då bli det jobbigt att promenera med hästen(:grin:). Blir överlag tokig på dessa distriktare för dom är helt omöjliga att prata med! Dom avbryter, man hinner knappt presentera varken sig själv eller sitt ärende innan dom vill lägfa på luren. Samma sak vartenda gång man ringer. Charmkurs hade varit nåt.

Om de skulle skära var jag tvungen att vänta tills i mars iaf. Så klinik blir det väl ändå trots allt.

Kliniktid bokad. Kommer dock att göras stående. De sa att connemara var långt från högrisk vad det gäller framfall. Fick tid den 31/1:).

Jag har varit med om de flesta varianter och föredrar absolut stående på klinik. Fördelen med att göra det på klinik är dels den mer sterila miljön jämfört med hemma i boxen, dels har de ofta bättre belysning och dels finns både mer personal och utrustning på plats OM något skulle hända.

Min ena kastrerades stående på klinik som 3-åring och gick ut i hagen dagen efter. Släpptes ihop med sto ca två månader efter kastrering, men han var aldrig särskilt hingstig och stoet han går med håller honom KORT ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Masse
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt... 2
Svar
21
· Visningar
9 897
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar... 2
Svar
35
· Visningar
4 098
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 691
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka