Kastreringsfrågor

Fiorano

Trådstartare
Min kille är tyvärr lite för mycket hingst för sitt eget bästa. Han kommer därmed kastreras asap. Ringde och pratade med kliniken här hur dom gör osv. De utför kastreringen liggande och förordar sen boxvila med promenader i två veckor. Är detta gängse rutin?

Är liggande kastrering alltid att föredra? Jag är lite rädd just för uppvak-det känns som ett stort riskmoment. Men är stående verkligen lika bra? Är klinik det bästa eller kan man ta ut distriktare?

Sv: Kastreringsfrågor

Det kirurgiska ingreppet kan utföras på olika sätt. Väljer man att kastrera på ”betäckt funikel” läggs hästen omkull och ingreppet görs i narkos och huden sys ihop. Väljer man däremot att kastrera på ”obetäckt funikel” kan detta ingrepp göras på stående häst. Vid denna variant lämnas såret öppet.

Vid den liggande varianten är nog efterbahandlingen du skriver vanlig, med stående kastrering kan hästen gå i hage dagen efter op. då hästen ska röra sig, dock ej leva rövare.

På den lite äldre hingsten som har stora och välutvecklade testiklar ökar risken för blödningar. Om hingsten har haft pungbråck som föl eller har vida inguinalringar finns en risk för tarmframfall vilket är en mycket allvarlig komplikation som kan vara livshotande. Dessa kastreras därför vanligtvis liggande.

Är liggande kastrering alltid att föredra? Jag är lite rädd just för uppvak-det känns som ett stort riskmoment. Men är stående verkligen lika bra? Är klinik det bästa eller kan man ta ut distriktare?

Jag ser inga nackdelar med stående. Enklare för hästen, slipper resa till klinik, billigare.

Jag har varit inblandat i rätt mycket kastreringar, och de som strulat är mest de som varit på klinik, av nån konstig anledning.
De man tar hemma övervakar man lite om det blöder, man tempar morgon och kväll, och får hästen feber sätter man in antibiotika. No problems.

Det finns ett alternativ till. Liggande utan narkos, vet inte riktigt hur man gör det rent praktiskt. Tyvärr har jag lite dålig erfarenhet av det då min häst (blev kasterad borta under tiden han var inridning) fick inflammation i bakknäet eftersom han fick ligga länge på betonggolvet i stallet. Veterinären orkade inte klämma år utan fick ringa efter hjälp.

På den lite äldre hingsten som har stora och välutvecklade testiklar ökar risken för blödningar. Om hingsten har haft pungbråck som föl eller har vida inguinalringar finns en risk för tarmframfall vilket är en mycket allvarlig komplikation som kan vara livshotande. Dessa kastreras därför vanligtvis liggande.

Hästen är 3,5 år. Vet inte om det räknas som äldre? Hur vet man att kanalerna är för vida och kan veterinären bedömma riskerna innan ingreppet påbörjas?

Känns som att stående hemma absolut är att föredra. Ffa för att slippa boxvilan och uppvaket och att han kan få komma ut. Han är inte typen som lever rövare i hagen så jag tror att det inte ska vara några problem:).

Det väl typ bara varmblod som kan ha vida kanaler, så det är nog ingen fara med din.
Min islänning var 2,5 när vi kastrerade, ena testikeln var sent ner, så vet tyckte att det var bäst liggande på klinik, OM den skulle smita tillbaka in :p

Han blev sydd och fick ett fint litet plåster, fick gå ut i en ren och torr hage nästa dag om han lovade att ta det lugnt. Vilket han självklart både lovade och gjorde.
Han blev inte det minsta svullen, hade inte ont, hade inget emot att jag var där och tittade hela tiden(petade inte såklart).

Islänningen jag hade innan kastrerades stående hos tränaren han var hos då, han blev enormt svullen, hade ont LÄNGE och var väldigt ovilliga att låta en titta.

Visst vart det dyrare på klinik, typ 5500 kr, men det var det värt eftersom ha mådde så sjukt bra efteråt :love:

En av de vuxna hingstar som jag har skurit fick gå ut i hage (ca 10x10 m) redan dagen efter. Den var kastrerad liggande och sövd + sydd. Man syr alltså inuti och lämnar snittet öppet för dränering. Förmodligen hade inte den hästen så stora kulor. Kommer inte ihåg. De andra 3 fick stå på box och ledas flera gånger om dagen i ett par veckor. Sen kunde de börja gå lite lätt igen. Den första var van vid att gå i hage dessutom, de andra tre var stökigare när de var lösa.
Jag skulle inte ha chansat på att kastrera en häst utan att sy inuti, om den inte är ett år eller så då. Den ena hingsten jag skar hade definitivt fått tarmframfall om han inte hade varit sydd för det läkte väldigt dåligt i flera veckor. Man kunde sticka in hela handen i pungen :crazy: Han hade väldigt stora kulor och kliniken hade gjort två rejäla snitt för att få ut dem. Det blev en massa problem med att få det där att läka. Onödigt att chansa på osytt tycker jag.

Hästen är 3,5 år. Vet inte om det räknas som äldre? Hur vet man att kanalerna är för vida och kan veterinären bedömma riskerna innan ingreppet påbörjas?

Om jag inte minns fel gick min vetrinär in och kände på hur stora kanalerna eller ringarna/genomfarten var om han låg i riskzonen innan hon tog honom stående .

På en 3,5 åring hade jag åkt till klinik .
Dels så tar nu endel försäkringsbolag komplikationer till kastrering OM den sker på klinik .

Nej, inte mig veterligen. Man syr som sagt inuti och jag tror inte att man kan komma åt om man inte lägger hästen ner.

De kan alltså inte sy när man gör det stående?
Nej det blir lite väl svårt pga arbetsställningen! ;) Vida kanaler eller ej kan hittas genom en rektalundersökning (vissa menar att man kan känna det utanför i skapet också)
Om den är 3,5 är det nog gränsfall för att veterinärerna vill göra det stående. Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten. Den mera restriktiva motionen efter liggande kastration beror på att det blir sydda och stygnen skal helst inte gå upp. Vid stående lämnas såret öppet och motion behövs för att det inte ska växa igen för tidigt och bildas en ficka med sårvätska! Men det finns flera olika metoder att kastrera liggande på.
Bäst är nog att rådgöra med en veterinär med erfarenhet som eventuellt kan komma ut och se hästen för att se om stående är en möjlighet. :)

Jag skulle inte ha chansat på att kastrera en häst utan att sy inuti, om den inte är ett år eller så då. Den ena hingsten jag skar hade definitivt fått tarmframfall om han inte hade varit sydd för det läkte väldigt dåligt i flera veckor. Man kunde sticka in hela handen i pungen :crazy: Han hade väldigt stora kulor och kliniken hade gjort två rejäla snitt för att få ut dem. Det blev en massa problem med att få det där att läka. Onödigt att chansa på osytt tycker jag.

Tarmframfall sker inne i inguinalkanalen och har inte ett direkt sammanhang med storleken på pungen att göra. Att det läkte dåligt kan också bero på att han var sydd och alltså pga mer främmande material i hästen.

Jag har kasterat ettåring x 2 och treochhalvåret x 3. Den första ettåringen var liggande enl veterinärens önskan och det var det hemskaste jag varit med om. Min första kastrering också.

De andra har varit stående och det har varit mycket bra kastreringar, snabba och lätta. Den sista gjordes i höstas och absolut den bästa, mycket duktig veterinär och hästen läkte fort.

Det är MYCKET viktigt att hästen rör sej efter kastrering. Jag har aldrig varit me dom att den ska stå o vila, såret ska hållas öppet och rörelse är mycket viktigt. Tre av dessa ovan har kastrerats på lösdrift och det är de som mått bäst.

Jag vet det, men i just denna hästens fall hade troligen tarmarna ramlat ut om han inte hade varit sydd. Detta var ingen lugn häst utan han sprang runt i boxen som en galning, det tog lång tid innan han lugnade ner sig. Han skars för jag ville ha ut honom i hage, han fick en total nervous breakdown av allt nytt (typ hage), men det försvann efter några månader när han blev valack. Det var en väldigt komplicerad historia med infektioner och svallkött, men till slut redde det ut sig. Fast jag fick ha ut vet var o varannan dag i flera veckor och köra in hästen till klinik för att göra en utvärdering på om det ens gick att få detta att läka. Räddningen för denna var att han var sydd, annars hade han inte klarat sig. Och det är inget jag har hittat på, utan det sa mina vettar också. Synd att kliniken som skar honom skar så förbålt stora snitt för att få ut kulorna, det orsakade väldigt mycket problem.

Hästen fick stå på lugnande (för att inte springa runt i boxen) och fick en mängd penicillin för att läka. Med den här historien ville jag beskriva att det inte alltid är att "bara" kastrera. Många tror att man gör en liten kastrering och så är det bra sen, men det kan bli allvarliga komplikationer av en kastrering, hur noga man än är.

Jag valde liggande på klinik. Det kändes säkrare tyckte jag och allt finns tillgängligt om problem skulle tillstöta. Jag var med under uppvak, eller inte inne hos honom utan fick titta i monitor på honom från rummet bredvid. Det givk väldigt lugnt och stilla till.

Han skulle stå på box ett dygn och fick sedan gå ut i liten hage och stå ensam så han skulle hålla sig lugn och inte leka och härja runt. Promenader och lugna rörelser var bra enligt min vet. huvudsaken var att han inte hoppade runt, sprang, stegrade eller ansträngde sig.

Men det finns nog många olika åsikter.

Dock måste man nog hålla i minnet att 99 procent av kastreringar lär fungera och läka ypperligt ... Ställt mot Buk öppning osv ...

Ts : säsongen lär vara bra i fråga om inga komplikationer och infektioner pga bakterier osv .

Om det inte är för kallt?

Kl
Jag hade om det varit möjligt valt stående. Har bara goda erfarenheter av det.

Har varit med och tittat på vid flera kastrationer nu, alla stående och ingen har haft komplikationer. Men det har varit på tvååringar eller yngre.
Dom har stått inne över natten och sen ut i hage som vanligt, de har även fått lite metacam.

Om det inte är för kallt?

Kl
Jag hade om det varit möjligt valt stående. Har bara goda erfarenheter av det.

Enligt kliniken så var det inga problem med kylan för läkningens skull iaf:).

*kl*

Kommer att ringa distriktarna på måndag för att boka tid. Efter erfarenheterna i tråden känns stående som bästa alternativet. Känns faktiskt riktigt skönt i magen att ha bestämt sig för att kastrera honom. Han är ju jättefin men jag har en känsla av att hans gångarter ändå inte riktigt hade räckt till ett godkännande.

Hur lång tid brukar det ta innan de hade kunnat gå med ett sto i hagen? Förstår att det naturligtvis är individuellt och det är förstås heller aldrig optimalt att blanda valacker och ston. Men till sommaren är jag den enda i stallet som vill ha mina hästar på bete. Vi har fantastiska betesmöjligheter men övriga hästägare i stallet vill av olika anledningar ha hästarna hemmavid istället. Hade ju varit toppen om mina hade kunnat gå tillsammans ute i grönskan med kossorna! (Planen är en månads vila för båda under halva juni/juli så det är i princip ett halvår fram i tiden).

Över 3 år skall sys pga risken för tarmframfall, alltså liggande kastrering. Finns både varianten när de syr både inre och yttre jag gissar att det är då de får boxvila för att inte de yttre stygnen som är vanliga stygn skall spricka (det inre de syr är inga vanliga stygn utan att de knyter av för att stänga kanalen så inget som är känsligt för rörelse). Här omkring har det blivit vanligare och vanligare att de syr inre men lämnar yttre öppet för att få samma dränering som vid öppen kastrering med fördelen då att framfalls risken inte finns samtidigt som man har ett sår som dränerar fritt. När de blir kastrerade så är det precis som vid öppen kastrering mkt rörelse för att dränera som gäller och ingen boxvila alls mer än samma dag så att man ser att ingen blödning tillstöter innan de får härja fritt igen.

När de är så pass utvecklade som en 4åring så har de dels hunnit att få vida kanaler vilket ökar risken för framfall dels har blodkärlen blivit kraftiga vilket ökar risken för en massiv blödning, och du vill garanterat inte få en störtblödning på en stående häst speciellt inte hemma i ett stall inte särskilt lysande förutsättningar för en veterinär att kunna åtgärda det. Det man även skall tänka på är att när de kastreras stående så är de neddrogade med domosedan så även om hästen befinner sig på en klinik så går det inte att söva den om det är på väg att gå åt helvete för det går inte att lägga narkos på en häst med domosedan i kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Masse
·
Hästvård Jag måste kastrera min hingst som blir 9 år nästa år. Ringde kliniken för rådgivning och tidsbokning och fick höra att det är viktigt... 2
Svar
21
· Visningar
9 897
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar... 2
Svar
35
· Visningar
4 098
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 691
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka