kastrering

Sv: kastrering

Är helt och klart för kastrering av hundar som inte ska användas i avel. Tror att vi skulle få ett mycket trevligare "hundsamhälle" om detta gjordes mer regelmässigt. Mindre oplanerade kullar (både renras och blandras...) och på lite sikt mindre gruff och slagsmål hundar emellan är ju klara fördelar. Visst finns det nackdelar med, men jag tycker fördelarna väger upp...

Har själv två kastrerade hanhundar och har haft den här diskussionen många gånger med motståndare till kastrering. Hingstar görs till valacker regelmässigt, för att de ska bli mer lätthanterliga och slippa stressen med brunstande ston m.m.. Hankatter kastreras regelmässigt för att inte markera inne, för att undvika slagsmål och för att de ska "hålla sig hemma" samt för att minska mängden oönskade kattungar.
Varför sitter det för så många så hårt inne att kastrera hanhunden? Gamla myter som hänger kvar...?

Min ena hanhund kastrerades vid 7 månader pga att vi hade tik hemma, blev ändå en mycket framåt och "kaxig" kille. Inte alls trött och slö. Har haft lite problem med övervikt tidigare men är idag, 5 år gammal, slank och fin. Har lätt för att koncentrera sig på träning och skiter fullständigt i löptikar.
Andra hanhunden planerades bli avelshund. Då detta tillslut inte blev fallet kastrerades han 2 år gammal. Mycket trevligare hund efter detta. Inte alls så stressad, inte längre mager och eländig och har inte längre alltid näsan i backen. Går att träna trots löptikar och har blivit mycket "mysigare" till sättet. Klart positivt för honom!

Låter väldigt märkligt:confused: Djursjukhuset rek kastrering just för att komma tillrätta med förstorad prostata och medföljande problem och hanen är i dag besvärsfri!

Kanske kan det skilja beroende på vilken typ av sjukdom?

tikar kan visst få juvertumörer efter kastration, risken minskar inte ens speciellt mycket om de kastreras i mogen ålder.

Visst.

Forskning visar att i jämförelse med okastrerade tikar, löper tikar som kastrerats före första löpet 0.05% risk att utveckla juvertumörer, tikar som kastrerats efter första löpet 8% risk och tikar som kastrerats efter andra löpet 26% risk, därefter ökar risken och på "mogna" tikar som kastrerats efter 3e löpet är risken jämförbar med de okastrerade.

Fråga gärna efter ref om ni önskar.

I USA o GB kastrerar man gärna före första löpet o så gör även jag.

Man har även gjort undersökningar på förekomsten av inkontinens, orkar inte titta upp någon undersökning just nu men det drabbar mest hundar med > 15 kilos vikt och är lätt att behandla med lämplig medicin. Har själv en sådan hemma (varghund 60 kg, kastrerad som 6 månaders "valp", ätit medicin ett par år) nu 7 år, pigg o glad och vi hoppas hon ska leva många år till. Varghundens livslängd är ju annars inte så lång. Ingen risk för pyometra heller o det tackar man för, brukar ju komma under juljouren.

Har även en mastiff/labradorblandning 3 år, kastrerad vid 6 mån ålder (ännu?) ej inkontinent men kan säkert bli.
No problem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
588
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit