kastrering

_busster_

Trådstartare
Hej jag har köpt boken "Bli herre över din hund" av:Stilwell, Victoria. I den står det att hon tycker att alla bode kastrera sina hundar hane som tik, om man inte tänker avla på dom. vad tycker ni?
ska man kastrera eller inte?:confused:

Sv: kastrering

Stod det VARFÖR hon tyckte det?
Har kastrerat min hane, men det va mest för att han mådde uruselt när tikar löpte.. viste inte vart han skulle ta vägen, och markerade överallt innomhus.........

Jag tror helt klart det vore bäst om de flesta "vanliga svenssons" skulle få sina hundar kastrerade. Då skulle man nog slippa en massa "hoppsan-kullar" och en del medvetna, mindre genomtänkta blandrasparningar.

det va något om att det finns för många hundar som inte har något hem och få bo på gatorna. att folk tänker "en kull på min hund har nog ingen betydelse" tror jag det va ska kolla det sen så kan jag skriva precis som det står.

Jag har kastrerat min hane. Gjorde det av den anledningen att han inte ska användas till avel.

det va något om att det finns för många hundar som inte har något hem och få bo på gatorna. att folk tänker "en kull på min hund har nog ingen betydelse" tror jag det va ska kolla det sen så kan jag skriva precis som det står.

Fast det behöver ju inte bli en massa oönskade kullar om folk har lite bättre koll på sina hundar..
men jag är självklart för kastrering om folk ändå inte vill ha dem till utställning/avel. Min hund blev mkt mer koncentrerad och mådde mkt bättre psykiskt efter kastreringen.. så det är absolut inget jag ångrar..

Jag är för kastrering på hundar som används till sällskap och det inte finns avelsplaner på. Tävlingshundar och avelshundar tycker jag annorlunda om.

Jag tycker att många kastrater jag stött på har förlorat lite av sin energi, vissa andra har tvärtom blivit bättre/lugnare. Det känns dock som en risk som jag kan förstå att vissa inte vill ta.

min uppfattning är lite tvärtom, att de lättare kan kanalisera sin energi på rätt saker och då inte blir trötta lika fort. tävlingshund är inte = blivande avelshund alla gånger och de som absolut inte ska ha några valpar även om de vinner VM tycker jag nästan man gör klokt i att kastrera. speciellt tikarna, som ju oftast blir piggare och slipper vara borta p g a löp.

Jag anser att man bör kastrera/sterilisera sina djur...

Ja det säger ju bara ännu mer om hur olika uppfattningar folk har, då torde det vara så att det är väldigt olika...somsagt..jag skulle inte våga chansa om jag hade en trevlig hund som inte hade problem med sina hormoner/könsdrifter. Däremot om hunden behöver "jämnas till" kan det ju vara ett alternativ. Är bägge dina katrerade/steriliserade?

Att man kastrerar med hänvisning till att den inte ska användas i avel eller p g a sjukdom det tycker jag är helt korrekt men om någon tror att man kommer tillrätta med ledarskap el liknande problem så är det ingen som helst garanti att hunden kastreras.

Min hane kastrerades p g a prostatabesvär och jag var ganska negativ från början och trodde att jag skulle få en fet och "tandlös" hund - ingenting av detta har inträffat, han har exakt samma energi som förut! Det var bara de första månaderna som han var lite mera dämpad, nu är han värre än någonsin:D

jag har bara kastrater :D. hanhunden och katten blev kastrerade -01 (friska, men inget avlesmaterial) och tiken tidigare i höstas pga pyo. hanhunden är nu 7.5 år och han har inte förlorat sin turbomotor. tiken har plötsligt blivit intresserad av att gå ner från sofflocket och göra något vettigt, hon har blivit mycket piggare sedan hon kastrerades. så pigg att hon ska börja tävlas igen, 10 år gammal :).

Hej jag har köpt boken "Bli herre över din hund" av:Stilwell, Victoria. I den står det att hon tycker att alla bode kastrera sina hundar hane som tik, om man inte tänker avla på dom. vad tycker ni?
ska man kastrera eller inte?:confused:

Kastrering av hanhund gör att hunden inte drabbas av prostatabekymmer, kan ej få analadenom (tumör vid anus), ej få testikelcancer (alla problem på äldre dar).

Kastrering (tidig av tik) gör att tiken inte får juvertumörer o ej heller pyometra samt antas lägga 2 år till medelålderns livslängd.

Alla ledarhundar är kastrerade, även ett stort antal tjänstehundar o arbetar duktigt opåverkade av detta.

Kastrering påverkar ej hjärnan men sänker eller tar bort könsdriften.

Kastrering påverkar EJ rädsleaggression eller jaktaggression. Förblir dugliga jakthundar men stabiliserar inte en rädd/nervös hund.

Kastrering påverkar/dämpar dominansaggression o reviraggression (vilket ibland kan vara önskvärt).

I USA och Storbrittanien har man länge kastrerat hundar (ej tänkta för avel) o har stor erfarenhet av detta, en hel del forskning finns betr ovan nämnda effekter.

Marna (vet) o hundägare sedan 40 år, alla kastrerade.

Kastrering av hanhund gör att hunden inte drabbas av prostatabekymmer, kan ej få analadenom (tumör vid anus), ej få testikelcancer (alla problem på äldre dar).

Kastrering (tidig av tik) gör att tiken inte får juvertumörer o ej heller pyometra samt antas lägga 2 år till medelålderns livslängd.

Marna (vet) o hundägare sedan 40 år, alla kastrerade.

Detta med prostatabesvär stämmer ej! Jag kastrerade min blandishane vid 1 års ålder,vid 6 år tog jag bort honom pga väldiga besvär med prostatan!

Har en tik 6 år gammal,som fick livmoderinflammation i våras och fick en akut-op,hon har nu istället besvär med inkontinens och går på medicinering!

tikar kan visst få juvertumörer efter kastration, risken minskar inte ens speciellt mycket om de kastreras i mogen ålder.

jag har bara kastrater :D. hanhunden och katten blev kastrerade -01 (friska, men inget avlesmaterial) och tiken tidigare i höstas pga pyo. hanhunden är nu 7.5 år och han har inte förlorat sin turbomotor. tiken har plötsligt blivit intresserad av att gå ner från sofflocket och göra något vettigt, hon har blivit mycket piggare sedan hon kastrerades. så pigg att hon ska börja tävlas igen, 10 år gammal :).

Vad skönt! Mina svärföräldrar kastrerade sin vid tidig ålder,den blev tvärtom. MÝCKET lugnare. Dock till deras fördel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 059
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
588
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit