Kastrering?

G

gisela

Hur gammal måste en hanhund vara för att få kastreras? kan man göra det utan särskild orsak(typ dominans mm)?

Sv: Kastrering?

Vet inte hur gammal hunden måste vara, men du behöver inte ha någon orsak till varför du vill göra det. Min veterinär anser att alla hanar som inte ska användas i aveln bör kastreras. Min jämte är kastrerad och han är ungefär som innan, men han är inte ett dugg intresserad av vår tik längre och slåss inte med den andra hanen plus att jag tycker att han har blivit mer lyhörd och vill vara tillags. Känns som han är mer harmonisk.

Jag tror 1 år då kulorna har trillat ner.

Jaf funderar på att sterilesera min tik . För att hon blir skendräktig efter varje löp. slö hängig mm
Eller p spruta. Finns bra till hanar också.

Jag känner en kille vars sina 2 schäfrar går på p spruta skit bra

Vår veterinär kastrerar från 6 månaders ålder, vi tog vår vovve då han var sju månader. I och med att man gör ingreppet tidigt, före könsmognad, hinner hunden inte få några "hanhundsolater" vilket jag tyckte var skönt. Nu är han snart 13 månader och är fortfarande ganska valpig, men lyssnar kanon på mig och bryr sig inte om andra hundar annat än för att leka med dem.
Vi kastrerade honom då han är en blandras och aldrig ska bli pappa helt enkelt.

jag har alltid hört ett år..
Har funderingar på när man ska kastrera (har en kooikerhane på snart åtta månader) men det blir nog efter han har fyllt ett år, för jag vill hinna ställa ut honom några gånger in.
Jag är absolut för att kastrera djur som inte ska användas i avel. Det är en sån onödig stress för dom, när dom ändå aldrig kommer att få "komma till skott".

KL
Utomlands kastrerar man väldigt tidigt. I Sverige vill de flesta att de ska vara färdigvuxna, från 6 månader och uppåt.

Fråga din veterinär från vilken ålder h*n kastrerar. Rent praktiskt går det att kastrera från 8 veckors ålder bara kulorna är där de ska. Olika veterinärer har dock olika praxis.

Något särskilt skäl för att kastrera behövs inte.

Asså i våran familj vill vi värkligen inte kastrera våran hund. vi är rädda att ahn ska förlora sin underbara personlighet + att vi inte har någon somhällst andledning

Då skulle du träffa mitt yrväder, gladare, piggare och lyckligare hund får man leta efter. :D
Någon personlighet tror jag inte på att man tar bort med en kastrering, bara stressen över löptikar samt förhoppningsvis även behovet av att hävda sig jämtemot andra hanhundar. Det beror ju i och för sig på vid vilken ålder ( mognadsgrad ) man kastrerar...

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 283
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka