Kastrering.

Sorbe

Trådstartare
Vad är viktigt att tänka på innan och efter?

/ Sorbe vars katt ska bli av med sina ägodelar på onsdag är det tänkt.

Sv: Kastrering.

Fasta (12 timmar) innan kastreringen. Lugn och ro samt värme efter kastreringen. Är det en utekatt ska den hållas inne till stygnen är tagna/såren har läkt ihop.

Han är en innekatt! :)

Brukar de få sån där tratt? Hur länge brukar det ta innan det läkt?
Är det vanligt att de mår dåligt efter?

Alla behöver inte ha tratt, men går katten utan tratt måste man ha uppsikt över dem. Funkar alldeles utmärkt i de flesta fall.

De kan må rätt kasst av narkosen. Har inte katten vaknat ordentligt när man hämtar hem den kan det hända att den kissar på sig, att katten kräks efter uppvak är inte ovanligt (vänta med att ge mat tills katten vaknat ordentlit).

Hanar... de läker ihop snabbt. Honor är ihopläkta på 7-10 dagar så för hanarna kanske det tar en 5 dagar, kommer inte ihåg riktigt.

Okej!

Tror inte vi kommer få tratt. Kan man tillverka en egen på något sätt? :D Kan ju självklart fråga efter en!

Tack för dina svar! :bow:

Det är väldigt olika hur mkt hankatter intresserar sig för såren på pungen, vissa är där och slickar hela tiden, andra bryr sig inte alls. Eftersom såret inte sys, finns det inga stygn att slicka upp, men det är inte bra för läkningen om han är där hela tiden och slickar. Men samtidigt måste han ju få tvätta sig på resten av kroppen, så det är väl bra att ha honom utan tratt när du har honom under uppsikt. Då ser du ju också om han försöker slicka väldigt mkt och kan hindra honom.
Det är bra att dagligen kolla såren så att de inte varar, rinner, svullnar väldigt mkt eller börjar lukta illa (tecken på infektion) eller om katten blir medtagen (mer än trött/illamående när han vaknar), men inte vara där och pilla och titta hela tiden, för gör du det så kan du uppmuntra hans intresse för att slicka där.
Det kommer säkert att gå bra, av alla katter jag har skickat hem efter kastrering, är det inte många som hört av sig med några komplikationer.

Jag ger alla mina djur arnica D200 kvällen innan, på morgonen och efter op.....folk må säga vad dom vill men det är otroligt hur fint allt läker, helt utan kompilkationer. Min katt som var krypto fick vi göra ett operativt ingrepp på...han var ute dan efter och utan tratt hela tiden och det var som att han inte varit inne på en operation övht.

Jag kastrerade mina töser för ca en vecka sen. Har haft dom instängda i ett varmt rum för att dom skulle få ha lugn å ro från dom andra katterna. När kan ja låta dom springa fritt i huset igen tycker ni?

Jag ger alla mina djur arnica D200 kvällen innan, på morgonen och efter op.....folk må säga vad dom vill men det är otroligt hur fint allt läker, helt utan kompilkationer. Min katt som var krypto fick vi göra ett operativt ingrepp på...han var ute dan efter och utan tratt hela tiden och det var som att han inte varit inne på en operation övht.

Så har alla friska katter (utom en) jag har kastrerat varit också, utan arnica D200. ;)

Jag tror det mesta beror på vad för vård de får hos veterinären. Vad för narkos som används, om de vätskas upp före/efter, om de får smärtstillande efter etc.

Huskatthonan jag kastrerade var igång för fullt 2 timmar efter jag hade fått hem henne.

Jo såklart, men jag har haft andra djur än katter som har opererats, hästar, hundar osv...mina kastrerade honkatter (4 st) var också ute samma kväll dom kom hem.

Visst kan det gå bra utan, men när det alltid går bra med så chansar jag inte utan...

Det verkar ha gått bra!
Vi kom hem för typ 30 minuter sen. Vi har stängt in honom i vårat lilla badrum med en vattenskål, lådan och filtar och så. Hörde honom nyss att han var uppe och hoppade på toan och när jag öppnade dörren var han och kraffsade i lådan. Han verkar vara pigg iaf! :)

Jag kastrerade mina töser för ca en vecka sen. Har haft dom instängda i ett varmt rum för att dom skulle få ha lugn å ro från dom andra katterna. När kan ja låta dom springa fritt i huset igen tycker ni?

Stygnen tas ju efter 10-12 dagar ungefär, och då är ju hudsåret läkt. Jag tycker att du ska vänta tills stygnen är tagna innan du släpper ihop kattorna med de andra, ifall de leker vilt och såren skulle gå upp. Det är så onödigt...

Det var kankse lite tidigt att släppa ut honom, men förhoppningsvis så går det ju bra. Det är mest för att de kan bli trötta när de kommer hem även om de verkar pigga just när man hämtar dem, och inte kan försvara sig om någon vill bråka som man ska hålla dem inne efter kastreringen. Hankatter har ju inte (normalfallet) genomgått något bukingrepp och har ju inget sår som kan gå upp. Sen kan det ju bli blödningar från hankatten oxå och då kan det ju vara bra att ha katten inne så man upptäcker det...

Stygnen ska tas i morgon å så ska den sista av mina tjejer kastreras. Så då får de bli hon som bor i ett rum =) å dom andra kommer att tycka att de är så kul då. För de är hon som är bossen =)

Jag hade tänkt att han skulle stanna inne till morgonen men mamma släppte ut honom för han sa bestämt att han ville ut.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
202
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar