kastrering!

C

carina_bergquist

Idag ska Alfons kastreras klockan 5. Något jag ska tänka på?

Sv: kastrering!

Fasta 12 timmar innan och ha en varm och lugn hörna iordning när han kommer hem.

Kastrering av en hankatt kan inte ta lång tid. De ger lugnande, sätter lokalbedövning, lägger ett snitt och tar ut testiklarna. Såret sys inte ens ihop. Det är väl väntan på att lugnande och bedövning ska sätta sig och uppvaket som tar tid.

ja e hemma med honom nu,, va äcklig han ser ut när han bara ligger där... uscha!

*lånar tråd* :smirk:

Hur funkar det att kastrera/sterilisera en honkatt då? Är det lika smidigt??:banana:

på honkatt är det buköppning, så där tar det längre tid.
Jag ska lämna in min tjej imorgon bitti kl. 8 och kommer antagligen få hämta henne på eftermiddagen.

Nej, det är inte samma sak. Honkatter kastreras vid en operation, en buköppning. Det kärver en helt annan narkos och det blir ett sår som är 5-6 cm stort och som behöver ses över. Vissa syr med ståltråd som måste tas bort, vissa med en tråd som försvinner av sig självt.

Numera kastrerar vissa veterinärer även med s.k. flanksnitt, man gör ett litet hål i flanken och gör allt den vägen. Mindre sår och mindre komplikationer, men tror det är dyrare och som sagt, alla gör inte det.

Ok tack för svar, är det vid ca ett års ålder man kastrerar? de är väl könsmogna då ungefär?:banana:

Flanksnitt verkar jättebra. När det blir dags för min kisse ska jag försöka hitta en vette som lärt sig den nya tekniken.

Man rekomenderar kastrering vid 6 mån. Speciellt om det är en utekatt. Man behöver inte vänta på könsmognad.

Jag ville ha det på Abbie, men tyvärr gör inte min veterinär sånt.

Men så här i efterhand så är en rakad kattmage helt underbar :love:

nu är det morgonen efter kastreringen,, men asså: Jag tycker han "skakar" så om huvudet,, kan ju vara så att ja missat det innan och att jag kollar på honom så han mår bra ganska mycket,, men kan det va nåt som blivit efter igår? Ser ut som han "fryser", ni vet sådär...

Han bör ha piggat på sig efter 24 h efter ingreppet, annars bör du nog kontakta veterinär. Verkar han må dåligt förövrigt? Att han skakar kan vara spänningar eller spänningar som släpper.

De brukar vara väldigt frusna, kroppstemperaturen sjunker av sövningen.

Men till dagen efter tycker jag det borde ha gått över? Kanske bäst du ringer och kollar med vetten?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
206
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix