Kastrering

Finns det några fördelar med att vänta ett tag med kastreringen?

Jag menar, sent kastrerade valacker har ju ofta lite mera hals, man och svans.

Som det är nu planerar jag en kastrering inom kort (han är 6 månader), men skulle pälsmängden, färgen på kissens maskning (birma) och storleken på själva kissen kunna påverkas negativt av det?:confused: :confused:

Och fetsvansen? Blir den svårare att bli av med ju senare han kastreras?

Temperamentet?? Påverkas det alls efter när kastreringen görs?

Jag hoppas att ni förstår mitt nyfikna tankesätt..
Tack på förhand!

Sv: Kastrering

Tidigt kastrerade katter kan bli något större än de som får bli könsmogna först, men de skillnaderna är små och mest statistiska. Pälsen är ofta mycket bättre på kastrater än på fertila, framförallt på semi och långhår.
De flesta hanar får kastrattemperament oavsett om de är 4 mån eller 1 år vid kastrering, det är när man haft katten i avel många år först som man kan ha svårt att bli av med hankattsstressen.

Jag vet att detta egentligen inte hör till tråden men om du vill bli av med fetsvansen så tycker jag verkligen att du ska köpa sånt talk/puder och kamma i pälsen vid svansen, det funkade kanon på min lille kisse och det är tydligen bättre ju fortare man börjar!

Avser du att ställa ut katten i kastratklassen kan det vara god idé att skära sent. Så blir den mera manlig karaktär, nästan som på den sent skurne vallacken. - Nu försvinner ju iofs mycket av den sekundära karaktären efter kastrationen, så skillnaden finns - men är inte så jättestor.
Är det en raskatt så vill man kanske ta en kull för rasens skull (bara bra att det är många hanar som deltar), eller man vill kanske ställa ut honom som fertil.

När jag var inne och vaccinerade min plutt rådde de mig att vänta med kastrering till 7-8 månaders ålder. Är det lagom "sent" för att han ska hinna bli stor och manlig? Jag ska varken ställa honom eller avla (blandras) men jag gillar stora kissar.

Tja, jag tror iofs om det är det manliga utseendet du är ute efter, de sk sekundära könskarakteristika, så då gäller det ännu senare kastration. Lätt för mig att säga som har haft två avelshanar... (Vagis en av dem).

Du kan ställa ut din blandis om så önskar, nästan alla kattutställningar har också en husisklass, så de är varmt välkomna de också.

Det finns en aspekt till på kastration. Om katten får gå ut bör den skäras relativt tidigt. En fertil katt som får gå ut löper stora risker för både det ena och det andra, förutom att hanen tillverkar fler ungar på bygden och honan gärna kommer hem dräktig... Får den inte gå ut ökar risken att de smiter ut tiofalt.
Vissa veterinären mumlar om åldern 10-12 månader som bra ålder. Andra nöjer sig med 7-8. De allra flesta veterinärer är nöjda om de är ca 6 månader.
Utomlands kör man ofta med mycket tidiga kastrationer, alltså innan de lämnat mamman. I USA är det nästan standard, rätt vanligt i Danmark också.

Sorry, jag har svårt att ge dig en entydig rekommendation ang kastrationsåldern och storleken. Sassy menar ju dessutom att det är de tidigt skurna som ofta blir störst - fast iofs det syns att de är kastrater...

Tack för ditt utförliga svar! :)

Kisse är en ren innekatt, så det är därför jag lurar på att skära honom lite senare. Hade vi bott på ett ställe lämpligt för utekatter, och inte mitt inne i stan hade jag skurit honom nu ungefär. Han har nämligen visat stort intresse för att smita ut i trapphuset de senaste veckorna, och springa bort till en av grannarnas dörr. Skulle tro att det bor någon söt kattfröken bakom den dörren...
Men börjar han skvätta inomhus eller något sådant blir det veterinären direkt!

Han ser också väldigt ungkattig ut jämfört med andra sexmånaderskatter. Lite för lång svans, lite för stora tassar, han är helt enkelt fortfarande tonåring i kroppen.

Det var intressant att höra att det finns husisklasser på utställningar! Vad har de för bedömningspunkter? Är det som petklasser på smådjursinställningar, där man tittar på skötsel, hälsa, pälskvalitet och allmänintryck? Vem vet, det kanske blir utställningsmatadorer av mig och lillkissen med :)

På tal om kastrering... är det nån som vet hur gammal en honkatt ska vara innan man kastrerar eller steriliserar henne??:confused:

Här hade man då fått vänta lite för länge me att kastrera sin STORA hankatt :angel: Han kastrerades nyligen, han är 1½ år gammal :eek:
han har en LÅNG och ganska tjock svans, stora tassar, och dessutom är han RÖD-randig :) Han heter ju...ehm...The Glorious Red Simba :rofl: Döpt av en av mina killkompisar...Men egentligen heter han Red Simba. Han är både ute- och innekatt....
Grannarna kallar honom för mini-tiger :D just för att han liknar en tiger och dessutom tycker dom han är ovanligt stor för att va en katt ;)

fiafjupp skrev:
På tal om kastrering... är det nån som vet hur gammal en honkatt ska vara innan man kastrerar eller steriliserar henne??:confused:

6 månader kan man kastrera/sterilisera sin honkatt. Min honkatt som är 4½år gammal blev steriliserad som 1-åring. Detta var på veterinärens inrådan just då....Men nu fick man ju höra av en tjejkompis som sa att man kan göra det när dom är 6 månaders gamla......

Vagis skrev:
Sorry, jag har svårt att ge dig en entydig rekommendation ang kastrationsåldern och storleken. Sassy menar ju dessutom att det är de tidigt skurna som ofta blir störst - fast iofs det syns att de är kastrater...

Tillväxtzonerna i rörbenen sluter sig som en effekt av könshormonerna. En katt som kastreras tidigt fortsätter alltså växa på längden och på höjden. Det är en av de effekter man studerat som negativ med tidig kastrering. Är det den riktigt manliga karaktären med bredd man är ute efter kan man få vänta två-tre år, då många katter inte är fädigutvecklade innan dess. Dessutom kan en del hanar bli små och tunna av "hankattstress" och bli rejäla och maffiga först efter kastrering. Alltså omöjligt att svara på hur den enskilda katten skulle utvecklas. Min kastrerades när han var 8 och har kvar det breda uttrycket i ansiktet men tyvärr också sin starka instinkt att försvara reviret.

lingonben skrev:
Det var intressant att höra att det finns husisklasser på utställningar! Vad har de för bedömningspunkter? Är det som petklasser på smådjursinställningar, där man tittar på skötsel, hälsa, pälskvalitet och allmänintryck? Vem vet, det kanske blir utställningsmatadorer av mig och lillkissen med :)

Först och främt allmänkondition och temperament, sedan domarens personliga preferenser som färg, proportioner. Katten ska helst vara "typisk huskatt" dvs inte vara lik någon specifik ras. Långhår och korthår bedöms var för sig. Katten måste vara över 6 mån, kastrerad om den är över 10 mån och för vaccination och id-märkning gäller samma regler som för raskatter.

Sassy skrev:
Katten ska helst vara "typisk huskatt" dvs inte vara lik någon specifik ras.

Äsch då, där sprack pipisens utställningkarriär innan den ens börjat :)
Det syns ganska tydligt att mor hans är norsk skogkatt, eftersom han har yvig svans, extra öronbehåring och "byxor". Sötnosen :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! vi har ett ganska.. eller ett väldigt jobbigt problem med våra två innekatter. Katt 1 kastrerad hona 2½år Katt 2 kastrerad...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Kaluna
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama