Kastrering?!

R

RebeckaKihlberg

Nu har jag bestämt mig för att kastrera lilla Barre-bus (shetland på 5år) och vill att de ska gå till på bästa sätt.
Han ska skäras nu i höst när han tävlat klart för året och när kylan börjat komma.

*Stående eller liggande?
*Hemma el. klinik?
*Kostnad? ..kan de skilja sig kostandsmässigt om man tar hem vet. eller om man åker till klinik?..åker dom ut så tillkommer ju alla dessa småkostnader som inställelseavgift osv...men de kanske gå på ett ut vilket man än väljer i och med bensin osv för min del om de blir klinik.

Berätta gärna om era erfarenheter.

Sen en helt annan sak, han är ju hingst i sitt pass, ska de då skickas in till rasföreningen för ändring?..Hanna...du kanske vet?

Sv: Kastrering?!

I stockholmsområdet är det svårt att få veterinärerna att kastrera hemma. Vi har fått åka till klinik de senare åren. Har haft tur med att ultuna har velat haft kastreringshästar till studenterna ett par gånger och så fått ner kostnaderna.
/M

Jag kastrerade min nordsvensk hemma. Under tiden vet. kastrerade stod han upp och det var inga problem. Kostnad ca 2000kr.

Min kompis ska kastrera sin arab hemma i stallet, stående.
Hon måste skicka in registreringbevis och jag antar även pass eftersom han står som hingst idet!!

Det är smidigast för alla parter att göra det stående hemma. Det går dessutom utmärkt att göra det även i Sthlm.

Kan man ringa distriktsvet. och be dom komma och kastrera hemma?
Har namligen haft lite dåliga erfarenheter av vissa distrikts vet. här i detta området, kan man välja vet. tro?..vet en som jobbar som stuterivet. under vår/sommar och på distrikts under vintern som jag absolut kan tänka mig ta hjälp av!

Jag ska kastrera min liggande och det kostar 2500kr och stående kostar 2000kr(Väldigt olika beroende på veterinär).

Om du väljer att göra det stående hemma så kolla så att vet känner efter så att han inte är för vid mellan buk och pung. Det var nämligen min och kastrerar man stående när det är så kan tarmarna trilla ut och hästen dö.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 172
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: Corax
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 316
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama