Kastrering

fia0

Trådstartare
Har en hingst som vi troligen skall kastrera. Han är fyra och bott borta sedan 1-års ålder. Först gått i hingstflock och är nu på träning inför avelsbedömning. Då han nu är fyra år gammal kan han inte släppas tillbaka till sin unghingstflock igen. Avelsbedömning är i sommar och som det ser ut nu räcker han kanske inte till till att fortsätta livet som hingst. För att kunna komma hem igen skulle det underlätta väldigt om han var kastrerad. Med tidigare hingst (som kastrerades som 1-åring) ville dock veterinären ej kastrera innan första frosten. Nu till min fråga...

Kan man kastrera en hingst mitt i sommaren...

/Fia

Sv: Kastrering

KAN kan man men det är inte att rekomendera pga insekter och infektionsrisk. Men NU går det ju att kastrera, innan den värsta värmen!

Det skulle tyvärr inte vara aktuell förrens efter avelsbedömingen som inte är förrens i slutet av juni...

Jag skulle också vänta med kastrering till hösten. Sommar och värme = stor infektionsrisk!

Jag kastrerade en hingst vid tre årsåldern på hösten och vädret vände och blev en varm sensommarhöst med upp till +25, det var en katastrof. Han fick infektion i såret och jag fick klämma ut var från såret, feber fick han men det klarade sej med massor av skötsel.

Så att kastrera på sommaren skulle jag aldrig ens komma tanken på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 924
Senast: Joro253
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka