kastrering+komplikatioener

G

gulliver2

nu när det närmar sig kastrering har uppfödaren nu börjat nämna alla möjliga komplikationer,typ att sädesledarna skulle trilla ut igen och bilda värsta blodblåsan:crazy: :( stämmer detta eller försöker hon skrämma upp mig?har ni erfarenhet ifrån komplikationer vid kastrering,av hankatt nu ju, för er som inte läst min tidigare tråd...han ska katreras av "gårsvetr" och hon sa då att risken blir ännu större då han inte övervakas av vetrinär efteråt...vad ska jag tro?:confused:

Sv: kastrering+komplikatioener

Det du nämner händer visserligen men kan anses som en lindrig komplikation. Viktigt är att man inte kapar strängen för lång o att man ser till att den inte hänger ut när man är färdig.
Ingen anledning att bli skrämd.
PL

Inte alla katter övervakas av veterinär efteråt, på kliniker och djursjukhus får man ofta hämta katten direkt efter om man vill. Iaf hankatter.

Alla operationer innebär en risk, men detta är en lågrisk operation. Som vid alla operationer har ägaren ett ansvar att hålla djuret under uppsikt efteråt.

klart det finns risker med kastrering.. Men det finns det ju med allt. Har upplevt flera hankatter (kompisars, föräldrars) och nu min egen hankatt som kastrerades för några månader sen..
Har då aldrig stött på några problem i det.. Det är ju något som din veterinär gör dagligen..
tror inte att du ska vara orolig för det..

Jag orkade inte rulla upp och svara på det första inlägget utan valde från det sista. Jag ber så mycket om ursäkt om det har förvirrat eller förargat dig på något sätt.

Tror inte att du behöver vara orolig. Visst kan det bli komplikationer, det kan det ju bli efter alla typer av ingrepp, men risken är väldigt liten. Jag var iväg och kastrerade min hankatt förra torsdagen. Han sov i en timme efter ingreppet, vinglade omkring ytterligare någon timme, var trött och sov hela kvällen och natten, därefter har det varit full fart och han är precis som vanligt igen. :)

Nädå, bara undrade vad det hade med mitt inlägg att göra. Men då vet jag hur det ligger till.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 321
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 777
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: cewe
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 032
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar