Kastrering (hundvakteritråd)

mian1

Trådstartare
Funderade över ensammen-hemma-tråden och hundpassning. Mina flickor har gått på dagis. Flockdagis där de umgicks med andra hundar och där det fanns människor med. För de flesta av dem som hade hanhundar var dock dagiset bara ett förvaringsställe. Hanarna kunde sällan umgås med varann och satt därför i box och fick gå ut själva i rastgården med jämna mellanrum. De hanar som var kastrerade fick vara med i flocken.

Hade jag haft hane i dag så hade jag kastrerat! Min förre hane var hanilsken och han var stressad när tikar löpte.
Nu passar vi en hanhund med jämna mellanrum eftersom hans ägare jobbar mycket och inte har tid för honom. Det går sådär. Flickorna blir arga på honom när han nosar dem i rumpan och han har svårt att lägga sig och slappna av för att han måste hålla koll på tikarna och på eventuella andra tikar som kan promenera förbi. Hade han varit kastrerad hade han kunnat vara hos oss oftare, men som det är nu blir det stressande för oss alla.

Hade det varit lättare med hundvaktandet om fler haft kastrerade hundar? Vad finns det egentligen för argument mot kastrering av hanhundar som inte ska användas i avel?
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Att hunden slutar vara ilsk mot andra hanar eller följa efter tikar vid löp är inga garantier bara för att man kastrerar.

Min hane fungerar alldeles ypperligt med tikar ( har aldrig varit ett problem ) men ogillar skarpt andra hanar och han är kastrerad.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

jag undrar också varför man inte kastrerar hundar som man gör med katter, kanske tycker folk det är dyrt eller så blir det inga större skilnader i många fall??
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Jag är för kastrering av hanhundar som ej går i avel eller behöver sin könsprägel av olka anledningar. Det är många hundägare och hundar som skulle både må och ha det bättre om hunden var kastrerad. Det ligger ju inget egenvärde i att alla skall ha sina hanhundar okastrerade, på samma sätt som de flesta väljer att inte ha sin ridhäst som hingst utan som valack.

Istället för att behöva ha ett gott argument till varför man väljer att kastrera sin hanhund, tycker jag det borde vara tvärt om. Att det goda argumentet istället kommer varför man väljer att ha sin hund okastrerad. Jag anser naturligtvis inte att alla bör kastrera sina hanhundar som inte går i avel, men många fler än vad som sker idag.

Har själv kastrerat vår vuxna hane och den unge kommer kulorna att ryka på också så småningom. Enda skillnaden vi märker på vår energifyllda kille är att han inte bryr sig ett dugg om löptikar.

Däremot tror jag inte att kastrering är en garanterad hjälp när hunden redan har ett förvärvat beteende, som t.ex. hanhundsilska. Då skall man nog ha kastrerat innan detta beteende dyker upp.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

En kollega till mig som arbetar som hundförare har problem med sin hanne och vi hade just en diskussion kring kastrering av hundar. Då blev jag att fundera på en sak; finns det inga örter man kan ge till hunden så den "taggar ner"?! Min gamla häst var en riktig sursubba när hon var brunstig, jag gav henne munkpeppar och hon lugnade ner sig rejält. Har en vän som gav sin hingst munkpeppar och det hade en mycket god effekt även på honom.

...bara en fundering...

Pinglan
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Jag är positivt inställd till kastrering - ändå har jag en okastrerad hanhund själv, trots att jag funderade mycket på om han skulle kastreras.

En av anledningarna till att jag har honom okastrerad är just för den avlägsna, men ändå möjliga, chansen att han ska gå i avel. Han tillhör en liten ras där avelsunderlaget behöver breddas och han är en bra representant för sin ras (sa matte helt opartiskt ;) ).

Skulle jag ha kastrerat honom av bekvämlighetsskäl skulle det ju skett långt tidigare, innan han började bli kaxig mot hanhundar. Han är nämligen en ganska ettrig herre. Dock fungerar det utmärkt ihop med tikar och valpar, och även hanhundar där ägaren har pli på sin hund. Dvs vi tränar mycket ihop med två andra hanhundar, där alla tre hanarna egentligen inte gillar varandra, men de kan mycket väl vara lösa ihop, de har lärt sig att ignorera varandra och att det är matte/husse som slåss om det ska slåss.

Att ignorera andra hanhundar på promenad i koppel går också bra. Men när grannen glömmer stänga sin grind och deras hane kommer ångandes in på vår garageuppfart för att göra upp - ja då smäller det.

Nästa hund kommer jag troligen att kastrera (om det blir en hanhund), det var ju egentligen min plan redan för denne.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Moniq skrev:
Jag är för kastrering av hanhundar som ej går i avel eller behöver sin könsprägel av olka anledningar. Det är många hundägare och hundar som skulle både må och ha det bättre om hunden var kastrerad. Det ligger ju inget egenvärde i att alla skall ha sina hanhundar okastrerade, på samma sätt som de flesta väljer att inte ha sin ridhäst som hingst utan som valack.

Istället för att behöva ha ett gott argument till varför man väljer att kastrera sin hanhund, tycker jag det borde vara tvärt om. Att det goda argumentet istället kommer varför man väljer att ha sin hund okastrerad. Jag anser naturligtvis inte att alla bör kastrera sina hanhundar som inte går i avel, men många fler än vad som sker idag.

Har själv kastrerat vår vuxna hane och den unge kommer kulorna att ryka på också så småningom. Enda skillnaden vi märker på vår energifyllda kille är att han inte bryr sig ett dugg om löptikar.

Däremot tror jag inte att kastrering är en garanterad hjälp när hunden redan har ett förvärvat beteende, som t.ex. hanhundsilska. Då skall man nog ha kastrerat innan detta beteende dyker upp.

Hankatter som kastreras sent kan ju fortsätta att skvätta inne och ränna efter honor. Ska man ha "full effekt" på kastreringen så bör ju även hanhunden kastreras innan den är fullvuxen. Det finns ju vissa raser (såsom blandraser) som man redan från början vet att man inte ska ha i avel.
En kollega har flera hundar, varav två är hanar. Den ene hanen är en stor blandras som är snäll mot andra hanar, men som andra hanar gärna flyger på. Kollegans båda hanhundar kan öht inte vistas i samma del av huset utan att det blir vilda slagsmål och när någon av tikarna löper så sitter bägge hanarna och ylar. Hon vill kastrera blandrashanen, men hennes man tycker att det är grymt! Vad är grymmast; att längta efter något du aldrig kommer att få eller att öht inte veta om det?

Och majoriteten av alla hanar ska ju inte användas i avel. Precis som majoriteten av alla hingstföl inte kommer att göra det.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Ja, ja, dom männen ;) :D Min gubbe reagerade likadant han när JAG BESTÄMDE att hunden skulle kastreras. Dom lever sig in i det och tar det liksom mer personligt än vi tjejjer :D. T.o.m. så att gubben utan att tänka på det höll handen för sitt skrotum när jag pratade om kastrering av hunden *fniss* :bump:

Nu när han har sett resultatet tycker även han att kastrering var det bästa för vår hund. Dels ser han nu hur bra hunden mår och att den inte alls fick någon personlighetsförändring, lika pigg och glad som tidigare. När vi häromdagen pratade om att det så småningom är dags för vår andra hund är gubben helt omvänd. Dessom lade han till "tänk att ha alla hormonella känslor men aldrig få komma till skott"... :p
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

halloj! nu är jag tillbaka med EGEN dator. hipp hipp hurra! till alla er som trodde ni hade sluppit mig för gott: :p

angående kastreringen så ser jag absolut inget fel på att kastrera sin hund om den aldrig ska användas i avel. visst finns det risker med operationen, men den är liten och man slipper risken att hunden får testikel/livmodercancer och tikar slipper även risken för livmoderinflammationer.

MEN, man ska inte tro att en kastration löser alla problem. det enda som är säkert är att hunden blir steril och inte kan få någon avkomma. men försöka para sig och gruffa med andra hundar kan de göra ändå.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

cillamuffins skrev:
MEN, man ska inte tro att en kastration löser alla problem. det enda som är säkert är att hunden blir steril och inte kan få någon avkomma. men försöka para sig och gruffa med andra hundar kan de göra ändå.
Självklart och det är därför jag anser att man skall kastrera innan ev. problem uppstår, då är i alla fall chansen större att man inte får problemen.

Har man redan ett förvärvat problem t.ex. med befäst hanhundsaggressivitet är nog chansen ganska stor att hunden behåller det trots kastrering.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Halloj!
Det finns faktiskt en anledning som ingen berört här; en kastrerad hanhund får inte visas vid utställning, även om han aldrig ska bli pappa. En riktigt dum regel enl min uppfattning, men den finns.
Jag har två tikar och en hanhund, visst ska jag erkänna att det är lite jobbigt vissa perioder, men eftersom han dels ska ställas ett par ggr och dels troligen användas i avel senare, måte jag ju ha honom okastrerad.
Frågan är bara varför SKK envisas med att man inte ens får visa en hane utan "kulor". Jag anser att många hanhundar med t ex ärftliga sjukdomar el def borde kastreras så dom inte blir fäder av "misstag", men om ägaren tar detta ansvar berövas man samtidigt rätten att ställa ut sin hund om man är intresserad av det. Däremot är det helt OK för SKK att ställa ut vovven om den har E på höfter och / eller PRA osv... det måste vara en karl som bestämt att "kulor är viktiga" - så viktiga att man diskas om hunden är kastrerad.
/Råttan
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Va nån diskussion uppe på nåt annat forum om det att man inte får visa kastrerade på utställning... tror slutsatsen dom kom fram till var att man får visa kastrerade hanar, om du har ett veterinärintyg på att han är kastrerad och inte kryptochid.. men jag e inte säker :confused:
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Om man har de problemen som du beskriver så är det bättre att kastrera anser jag. Men många hanar är inte sådana. Mina hanar kan koppla av tillsammans med tikar och lukta dom konstant i rumpan får de varken för matte eller tiken så det gör de inte.

De flesta hanar kan lära sig att umgås med andra hanar även om de inte gillar dom från början. Precis som Nenne skriver så är det helt och hållet avgörande hur föraren uppför sig och att man aktivit tränar. Att man inte släpper ihop dom på ett dagis tror jag beror på att de är instängda vilket i sig ökar stress och aggressivitet samt att det blir helt enkelt svårt eller omöjligt för hanarna att ignorera.

Strax utanför Malmö finns det ett dagis där hundarna, alla, två gånger om dagen släpps ihop. De har nästan aldrig konflikt. Enligt dem själva beror detta på att de 'slussar' in nya hundar mycket nogrannt samt att hundarna har ett stort område att busa på.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Jag är kluven i frågan. Har själv en blandrashane som definitivt aldrig ska avlas på. Han är ganska vass mot hanar, och har gruffat ordentligt några gånger. Har dock inga problem med utfall eller liknande.
Men jag törs inte kastrera av rädsla för att få en annorlunda hund! Jag är rädd att han ska bli mesig(are) och tråkig. :confused:

Där ett tag var jag på väg att överväga kastrering, bara för principens skull - för att ta ansvar. Men jag har nu bestämt mig för att ta ansvar genom att hålla reda på honom istället ;) , han ska aldrig behöva träffa hanhundar (och kanske utveckla ett problembeteénde) och han ska aldrig få chansen att para sig med en tik. Punkt slut.

Har man problem med hanhundsagressivitet eller löptikar, eller av andra skäl vill kastrera är det okej. Men jag tycker inte att man slentrianmässigt ska göra det med ALLA blandrashanar/odugliga avelshundar. Huvudsaken att man håller reda på sin hund.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Mulles_matte skrev:
Va nån diskussion uppe på nåt annat forum om det att man inte får visa kastrerade på utställning... tror slutsatsen dom kom fram till var att man får visa kastrerade hanar, om du har ett veterinärintyg på att han är kastrerad och inte kryptochid.. men jag e inte säker :confused:

Tyvärr stämmer inte din information.

När goda vänner till mej ville kastrera sin hane, som av olika skäl inte var lämplig till avel och verkligen led av sina hormoner kontaktade de sin uppfödare för att informera - inte be om lov. Då han redan hade 2 cert och alltså bara ett kvar till Champ-titel blev uppfödaren mkt upprörd över detta, för om han kastrerades fick han aldrig visas mer och uppf kunde inte stoltsera med att hennes uppfödning var "Champinjon".

Uppf åsikt lämnades därhän och pojken mår mkt bättre... han kommer dock aldrig att bli "Svamp".

Annars tycker jag att det lät som en någorlunda acceptabel kompromiss.

Vid utställningar ska man antingen hålla hårt på att bara premiera hundar som främjar rasen (anv i avel) och då ska alla med ärftliga def diskas.

Eller så ska man visa hundar som är rastypiska och inte blanda in avel och anlag alls, då borde alla få visas och den som bäst stämmer överens med rasbeskrivningen borde enl den teorin vinna.

/Råttan
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

man ska få visa kastater med vetintyg. uppfödaren hade fel. men domare dömer visst hellre de med hela paketet till bättre placeringar.
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

cillamuffins skrev:
man ska få visa kastater med vetintyg. uppfödaren hade fel. men domare dömer visst hellre de med hela paketet till bättre placeringar.
Jag i min tur "har hört" att en kastrerad hund får ställas om man har vet.intyg på att kastreringen gjordes av medicinska orsaker. Vad nu det skulle göra för skillnad. Kastrerad som kastrerad tycker jag.

För tillfället är inte vi intresserade av utställningar så det gör oss inget, men jag såg ändå till att vet. innan kastreringen fyllde i på reg.beviset att hunden hade normala testiklar. Utifall att...
 
Sv: Kastrering (hundvakteritråd)

Man får visst ställa ut en kastrerad hanhund!
Följande står att läsa på två ställen i SKKs broschyr Utställnings- och championatbestämmelser (giltig from 2003-01-01):
“Hanhund som kastrerats genom operativt ingrepp äger rätt att deltaga med styrkande av intyg om att hunden efter 6 månaders ålder, men före operation, haft normalt utvecklade och belägna testiklar.”visa att allt var i fullgott skick före kastreringen!

/ JEG
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 896
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 169
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 340
Senast: Johdan96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp