Kastrering (hanhund)

Jenka

Trådstartare
Fördelar, nackdelar?

Främst nackdelarna jag är intresserad av... Och om man blir begränsad med hunden på nåt sätt? (ja att den inte kan gå i avel är ju självklart, men utställningar, tävlingar...?)

Sv: Kastrering (hanhund)

Fördelar: Det blir inga valpar och de blir oftast lugnare.

Detta stämmer dock inte på min Rottweiler;) Han har lyckats para sig med inte mindre än 2 tikar! Då jag inte varit i närheten och passat dem. Men han kan bo ihop med löptik utan något händer. Det har hänt när de busat ute och helt plötsligt "Oj, vi sitter ihop".
Och lugnare är han inte och inte tjockare heller. Han är som vilken annan hanhund som helst förutom då att han kan bo ihop med löptikar.

Nackdelar: Kan faktiskt inte komma på en enda. Vi vill varken avla eller ställa ut. Så för vår del var det ett enkelt beslut! Vet inte vad som gäller vid utställning men en hund som föds med 1 testikel får vel inte visas? Så antar att utsällning går bort. Tävlingar får man starta alla!

Just det, vår kille kastrerades vid 11 månaders ålder.

Jag har för mig att kemisk kastrering räknas som doping, men kastrerar man operativt är det inget problem så länge man har ett intyg på att testikelstatusen var normal innan operationen(om man ska ställa ut alltså).

Jag har för mig att kemisk kastrering räknas som doping, men kastrerar man operativt är det inget problem så länge man har ett intyg på att testikelstatusen var normal innan operationen(om man ska ställa ut alltså).

Just det vi opererade vår hane!

För en del tillställningar (typ utställning och MH) krävs testikelintyg, där det står att hunden hade båda testiklarna normalt belägna i pungen innan kastrering.

De kan få mer och mjukare päls vilket främst påverkar trimraser. Kanske måste klippas = täcke vid vissa väder. De kan också bli osäkrare på gott och ont mindre aggressiva mer osäkra istället. Men det där spelar roll på hur tempramentet var innan. Annars som sagt inga förändringar till det negativa på min. Osäkerhet kan tränas på lättare för mig som är van vid flyktdjur än aggression baserad på rädsla. Han har mycket päls men svårt säga om den påverkads av kastreringen däremot växer klorna som ogräs men de har mycket bra hårdhet! Han slappnar av lättare och är ritkigt cool inne. Lika pigg ute, inga problem med vikt men lätt att motivera med godis. Negativt är att vissa hanar främst unga vill jucka på honom. Sådana leker vi inte med helt enkelt. Han är helt klart lite vekare på ett positivt sätt då jag får kontakt och uppmärksamhet på ett bra sätt samt att det är lätt att träna nu när han är matfokuserad!

De kan få mer och mjukare päls vilket främst påverkar trimraser. Kanske måste klippas = täcke vid vissa väder. De kan också bli osäkrare på gott och ont mindre aggressiva mer osäkra istället. Men det där spelar roll på hur tempramentet var innan. Annars som sagt inga förändringar till det negativa på min. Osäkerhet kan tränas på lättare för mig som är van vid flyktdjur än aggression baserad på rädsla. Han har mycket päls men svårt säga om den påverkads av kastreringen däremot växer klorna som ogräs men de har mycket bra hårdhet! Han slappnar av lättare och är ritkigt cool inne. Lika pigg ute, inga problem med vikt men lätt att motivera med godis. Negativt är att vissa hanar främst unga vill jucka på honom. Sådana leker vi inte med helt enkelt. Han är helt klart lite vekare på ett positivt sätt då jag får kontakt och uppmärksamhet på ett bra sätt samt att det är lätt att träna nu när han är matfokuserad!

Våran tik gör likadant:/ HATAR det och varje gång så får hon sig en tillsägelse! GRRR!!!!

En annan nackdel är ju att han måste sövas och det är ju alltid en risk. Förutom ökat matintresse har jag bara positivt att säga om det. Spikes päls ändrades lite någon månad efter men nu är den som den var innan kastreringen, så även om det sker en förändring behöver den inte vara permanent.

De blir ju lite "könslösa" när de blir kastrerade så juckandet kanske beror på att den andra hunden inte riktigt förstår?

kl

ang. sövningen så visst. Det är ju alltid en risk, visst måste man kunna kombinera det med tandstensrensning? Det lär behövas göras oavsett nämligen och då sövs de ju också om jag minns rätt.

Tack för svaren. Osäkerheten lät ju inget bra... Pälsen vet jag om men känns nästan som största nackdelen. Fler erfarenheter av dvärgschnauzerpäls på kastrater?

Ja visst går det att kombinera! Bäst att göra allt som ska göras på samma gång så slipper man flera narkoser. Tycker inte att hundarna blir osäkra av en kastrering utan de blir bara mildare och lugnare till sättet. Aggressiviteten försvinner oftst men att de skulle bli osäkra har jag inte hört. Kanske om de redan från början är väldigt veka mentalt.
Tycker att det är så himla skönt nu för att jag aldrig behöver oroa mig vid hundmöten, i 90% av fallen funkar det super och även om den andra hunden är väldigt aggresiv och dominant så håller sig spike lugn och undviker den andra. Men han gör det inte av rädsla.

Jag hade för flera år sen en rottis/dobberman-blandis, och jag kastrerade honom, just för att han inte skulle användas i avle och så hade jag en riesentik.

Och jag kan inte komma på några nackdelar.

Han kastrerades vid 10 mån ålder.

Hade kanonpäls, fin i hullet, sket i löptikar, ingen hanhundsagg, lekte med alla.

Jo, en nackdel, han blev ibland påsatt av vissa hanhundar.

Jag upplever faktiskt inte heller någon ökad osäkerhet, trots att min hund alltid tyckt att andra hundar är läskiga. Den stora skillnaden är att det aldrig ens är i närheten av något gruff nu, istället får han chansen att slappna av efter ett litet tag och inse att det inte är någon fara. När han hade kulorna kvar blev det lätt att han tog det säkra före det osäkra och svarade upp om någon annan hane ville mäta sig.

Min svarte var kastrerad när jag tog över honom så har ingen information om själva ingreppet eller skillnad före-efter men efter att ha levt med en okastrerad och en kastrerad hanhund ser jag bara fördelar med kastreringen för min del. Klart att det är ett ingrepp och alla ingrepp är förknippade med en viss risk, detta ska man inte glömma. Men min upplevelse är att den av mina hundar som är kastrerad, jämfört med den okastrerade, är harmonisk och lätthanterlig året om. Han är lekfull, går bra med alla hundar, stannar inte och luktar i evighet när man är ute, slutar inte äta för att någon löper i grannskapet och är helt enkelt en trevligare kompis. Den okastrerade hunden är inte överdriven på något sätt och jag har aldrig övervägt att kastrera honom (han är så gammal, man gjorde inte så om det inte var problem av något slag) men vi märker förstås av tikintresse och lite andra hanhundsbeteenden som jag inte alls skulle sakna om de försvann.

Liknande trådar

Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 284
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 882
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 915
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar