Kastrering av vildkatt

På gården där jag bor finns det ett stort antal vildkatter som nu håller på att skjutas av.

Ibland dem dök det för ett år sedan upp en katt "utifrån", dvs en katt som inte är släkt med sig själv och alla andra. Jag tror att han är en f.d tamkatt som blivit övergiven, för han har på väldigt kort tid tytt sig till mig och beter sig precis som en "människovan" katt gör. De övriga vildkatterna får man aldrig röra eller ens komma i närheten av.

Jag har fått tillstånd att ha kvar honom, alltså låta honom leva kvar, om jag kastrerar honom. Han äter och dricker på min trappa och om jag inte har ställt ut mat när han behagar att dyka upp väntar han på mig till jag kommer hem eller så ropar han på mig till jag ger honom mat om jag är hemma. Det händer till och med att han väcker mig på nätterna! Kort sagt så har han det bra.

Över till problemet. Hur bär jag mig åt för att kastrera honom? Det är lite svårt att boka en tid för kastrering då jag aldrig vet vilka dagar han kommer och äter. Eftersom han är så van att vara utomhus tror jag inte att det går så bra att stänga in honom i några dagar till det blir dags. Dessutom är han förskräckligt osams med mina innekatter.

Det största problemet är egentligen att han bör vara inomhus i minst tre dagar efter ingreppet. Hur i hela friden löser jag det? Dels så kommer han bara att slåss med mina katter, men hur håller man en så pass "förvildad" katt inomhus i tre dygn utan att han river hela hemmet.

Är det någon som har egna erfarenheter i detta ämne, eller någon som har en smart lösning på problemet?

Tacksam för kloka svar!

MVH - Jenny

Sv: Kastrering av vildkatt

Jag fångade in en förvildad katt (för det är ju det det handlar om, inte vildkatter, även om de är födda ute o inte är tama). Honom lyckades jag fånga o hade sen hemma tills det var dags för veterinär, och efter det så har han varit innekatt. Har funkat hur bra som helst.

Om de är så pass "tama"attde går så nära som den gör hos dig tror jag inte det är några problem.

Kattlåda brukar de kunna gå på tack vare sin instinkt att gräva ner sin avföring, så det ska nog oxå gå bra. Sen kan han ju kanske pinka inne av protest för att han inte får gå ut, det kan man ju inte säga nåt om innan man vet.

Men jag tycker att du ska göra ett försök att fånga honom innan.

Annars får du väl ringa till veterinären o fråga om de kan vara "standby" en viss dag, o att du kommer så fort du kan när du fångat honom.... men det är inte alla som har tid att göra så.

Tack för ditt svar!

Han kommer absolut så nära, han kryper upp i min famn när han har lust och ligger där och spinner. Jag kan även lyfta honom när jag vill och göra sånna saker.

Det ännu större problemet är att han slåss så jävulskt med mina egna innekatter.

Han överlever att vara inlåst ett par dagar, bara han får ett eget (lugnt) utrymme. Det är inte kul att fånga in dem, men de repar sig snabbt och glömmer vad som hänt.

Problemet är inte att fånga honom, utan att ha honom hemma tillsammans med min egna drös med katter.

Enda problemet med att fånga honom är att få honom att dyka upp rätt dag...

Senast ändrad:

Problemet är inte att fånga honom, utan att ha honom hemma tillsammans med min egna drös med katter.

Givetvis kan du inte släppa ihop honom med dina egna! En hankatt är absolut att jämföra med en hingt i revirställning (om inte värre eftersom katter inta har några mekanismer för att kunna leva flera fertila djur tillsammans som flockdjur har), och du skulle aldrig släppa in en främmande hingst in i en etablerad flock utan att räkna med bråk...

Tack för ditt svar!

Han kommer absolut så nära, han kryper upp i min famn när han har lust och ligger där och spinner. Jag kan även lyfta honom när jag vill och göra sånna saker.

Det ännu större problemet är att han slåss så jävulskt med mina egna innekatter.

Då tycker jag att du ska ta in honom och sätta i eget rum, ringa veterinären o efter ingreppet ha honom inne i "sitt" rum ett tag. Det tar ett tag innan de blir "som folk" efter en kastration, och de kommer kanske slåss även efter ingreppet. Men då är han ju kastrerad, och då kan du ju släppa ut honom igen ett tag, o låta honom "pinka av sig" o lugna sig lite, innan du försöker ta in honom igen.

Kanske inte det optimala, men vad gör man när man inte har så gott om plats? Om du inte bor stort o katten kan ha eget rum ett tag?

En han katt behöver inte vara inne efter en kastration, vi kastrerarde våran ute i stallet och sen fick han ligga i sadelkammaren tills han vaknat till riktigt. Sen gick han som han ville . höll sig i stallet första dagen.
De ska ligga varmt tills de vaknat riktigt, det var det enda våran veterinär sa.
Detta har vi gjort med alla våra han katter genom åren, har funkat jättebra.

Jo, men det beror väl kanske på hur katten lever oxå, infektionsrisk och sånt måste man ju ta hänsyn till. Jag skulle i alla fall inte släppa ut katten med detsamma, om nåt händer vill jag inte stå där o inte kunna få tag på katten för att åka till veterinären. Men det är ju jag det.....

Jag ringde till veterinären innan jag skrev den här tråden och de sa åt mig att han måste vara inne i minst tre dygn pga infektionsrisken. Därav problemet.

Jag bor i en etta, så det är lite svårt att ge honom ett rum.

Nedrans så svårt det blev!

Du har ingen som skulle kunna tänka sig att ta hand om dina katter en vecka eller så?
Jag tycker att det är jättebra gjort av dig att ta hand om katten! :bow:
Förstår att det är svårt om du bor i en etta, men du skulle inte kunna ha katten inne i badrummet tills du kan få en tid hos veterinären (om du inte kan få kattvakt åt dina katter)? Inte så hemskt kul för katten, men det kanske bara rör sig om ett dygn eller så om du förklarar dilemmat för veterinären och talar om att det är bråttom. Efteråt kanske du kan hålla honom i badrummet ett dygn eller så, så pass att du ser att han repar sig, och sedan släppa ut honom?

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna