Kastrering av shettis

J

janina_george

hej!

har en fråga angående kastrering av shettishingst. När är dom "klara" för att kastreras?

Vore tacksam för svar :rofl:

Sv: Kastrering av shettis

Ingen skillnad på att kastrera en shettis mot vilken annan häst som helst ;-) .... Men själv kastrerag jag aldrig förrän de är åringar . Du känner ju när båda testiklarna har ramlat ner då kan du ju kastrera.

Tackar så hemskt mycket för svart.... Då är han redo i maj när han fylle 1 år :)

kastrerade min lilla då han var 2 år, kanske lite sent... ?
är rätt hingstig fortfarande nu då han är 4...

Okej, den lille här hemma som föddes i maj är rätt hingstig av sig redan nu så det är nog bäst att kastrera så fort han är mogen för det:D

Vet du ungefär vad det kostar och man kan väl be veterinären komma hem till en och göra det på plats eller?

janina_george skrev:
Okej, den lille här hemma som föddes i maj är rätt hingstig av sig redan nu så det är nog bäst att kastrera så fort han är mogen för det:D

Vet du ungefär vad det kostar och man kan väl be veterinären komma hem till en och göra det på plats eller?

Hej!

När våran shettis kille blev kastrerad kom vetrinären hem till oss och gjorde allt på plats..Vi betalade även på plats.:)
Han kastrerades när han var 4 något sent men vi köpte han typ då som hingst, men han är ej hingstig nu va ja vet!:bump:
Priset kanske skiljer men ca 1000-1500 vi betalade runt 1000

Hej!

Tavk så mycket för svaret. Denna kilen är rätt så hingstig redan nu så det är nog bäst vi kastrerar honom när han blir åring.

Runt 1000kr var inte farligt alls :banana:

Okej, men då ligger priset mellan 1000-2000 ....

Vi ska kastrera min hbl åring i dag för han är helt galen! D v s om båda kulorna har kommit ner, vilket jag verkligen hoppas!!!
Veterinären kommer hem och gör det och det kostar ca 1300 kr. Jag frågade veterinären när man tidigast kunde göra det och hon sa att det finns egentligen ingen specifik ålder bara båda kulorna är nere så kan man göra det. Det som kan hända när man kastrerar tidigt är att de växer lite mer. Men i mitt fall så gör det inget eftersom min åring är ganska liten.

Senast ändrad:

Sanette skrev:
Vi ska kastrera min hbl åring i dag för han är helt galen! D v s om båda kulorna har kommit ner, vilket jag verkligen hoppas!!!
Veterinären kommer hem och gör det och det kostar ca 1300 kr. Jag frågade veterinären när man tidigast kunde göra det och hon sa att det finns egentligen ingen specifik ålder bara båda kulorna är nere så kan man göra det. Det som kan hända när man kastrerar tidigt är att de växer lite mer. Men i mitt fall så gör det inget eftersom min åring är ganska liten.

Okej, jo denna lilla killen är rätt bestämd av sig och det blir nog bara värre desto äldre han blir. Men då ska jag hålla ögonen öppna efter kulorna;)

Nu fick jag lära mig nått nytt men att dom växer lite mer, kan vara bra att veta:D

Tack för alla svar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
572
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
812
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
663
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka