Kastrering av katt ?

KisseNova

Trådstartare
Är 5 månader för tidigt för en kastrering? Tänkte nämligen kastrera mina katter samtidigt.
Sickan är en slank Tonkanes (siames/burma) , kan ett förtidigt ingrepp hindra hennes utveckling?
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrering av katt ?

Nej, det är inte för tidigt. Problemet är väl att veterinärer har olika åsikter om när dom själva vill kastrera. Det kommer mer och mer att man kastrerar vid 12 v (inte helt vanligt än dock), men en del veterinärer kastrerar inte innan 6 månader. En del går på vikt och en del vet jag inte :p
Men det bästa är ju att ha det gjort innan könsmognaden sätter in, så kör på tycker jag!!
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 220
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp