Kastrering av hingst

FT_ryttare

Trådstartare
Kanske inte ska ligga på avel men jag vet inte vart jag ska lägga den annars.

Hur gammal ska en hingst vara innan man kastrerar den ??
Vår -06.a gå rmej på nerverna o är så vansinnigt kaxig men vet inte hur länger jag måste vänta me do kastrera honom.

Sv: Kastrering av hingst

Kanske inte ska ligga på avel men jag vet inte vart jag ska lägga den annars.

Hur gammal ska en hingst vara innan man kastrerar den ??
Vår -06.a gå rmej på nerverna o är så vansinnigt kaxig men vet inte hur länger jag måste vänta me do kastrera honom.

Det kan nog vara olika på olika individer, beroende på om stenarna har fallit ned. Men man brukar säga ungefär ett år.

Aragorn fick gå på hingstbete som ettåring, sedan kastrerades han & hans stallkompis i oktober, efter det.

Det är också viktigt att tänka på att man inte bör göra det när det är rötmånad. Och när det är större risk att det infekteras och så.

Och så är det bra om de kan gå ute efteråt, det läker bättre när de får röra på sig, och även om man har det "kliniskt rent" i boxen, så är det alltid renare ute i naturen. :smirk:

Du kan skära honom så fort båda kulorna är nere. Det bör inte vara riktigt kallt, och inte heller rötmånad.
Förutsatt att kulorna är nere, kan Mars vara en bra månad för dig kanske, förutsatt att du inte bor för långt norrut.
Har han redan börjat bli stökig, finns det ingen anledning att vänta längre än nödvändigt med kastrationen. Han lär inte bli lugnare allteftersom våren fortskrider...

han blev himla stökig nu när han fick egen lya o bara fick gå med mamma på dagtid.
Inne i boxen är de inga problem men att lyfta hovar o gå ledas o såna saker har han blivit en monster. reser sej o örsar som en tok.
PLanen har hela tiden varit o kastera honom men nu vill vi få de gjort ganska snart .
Blir 1 år sista april så i mitten på mars kanske kan bli bra. då borde de inte vara lika kallt som de är nu.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
1 959
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 555
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort... 2
Svar
28
· Visningar
2 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka