Kastrering av Han Hund???

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jag ska ev. köpa en hanhund imorrn... Han är en blandras på 12 veckor... Jag funderar lite på det där med kastrering...:confused:
Ändrar dom personlighet mycket blir de lungnare surare eller vad???
Försvinner löp tik jakten???
Blir hunden större???
Hur gammalk måste hunden va för att kastreras???

Sv: Kastrering av Han Hund???

_Yggdrasil_ skrev:
Jag ska ev. köpa en hanhund imorrn... Han är en blandras på 12 veckor... Jag funderar lite på det där med kastrering...:confused:
Ändrar dom personlighet mycket blir de lungnare surare eller vad???
Försvinner löp tik jakten???
Blir hunden större???
Hur gammalk måste hunden va för att kastreras???

Varför funderar du på att kastrera när han bara är 12 veckor..lite tidigt att fundera över det nu kanske? Vad jag har förstått efter att ha haft några vänner som kastrerat sina hundar har skillnaden inte blivit nånting alls. Det beror ju på hur hunden blir som vuxen om man skall kastrera eller inte.

Man kan kastrera från ca 7 månaders ålder, men det är lite olika beroende på ras.
Tycker det låter som en bra idé om hunden ändå inte ska användas till avel. Har själv kastrerat min ena tik just därför (den andra blev kastrerad pga livmoderinflammation).
Gör man det vid tidig ålder så brukar man inte få personlighetsförändringar, däremot så brukar de inte få viljan och driften att springa efter löptikar.

Det är väl bara bra att h*n tänker på sådant i god tid innan..

Till trådskaparen:
Hunden bör ju ha vuxit färdigt och blivit könsmogen först tycker jag.
Prata med din veterinär om när lämpligaste tidpunkten att kastrera din hund är.

Jag tycker väl kanske inte att det ska vara det första man tänker på att kastrera sin hund heller. Det kan man ju vänta med till man vet hur hunden blir och vad man vill göra med hunden.

Hunden ska jag ha som sällskapshund och vakthund som en gårdshund så att säga... Han är en blandning mella 4-5 oilka raser så jag tycker att det vore bra att kastrera honom för att slippa massa krångel med löptikar och så. Meningen är att han ska kunna gå lös när jag är ute. utan at jag behöver tänka på att grannens tik löper...

_Yggdrasil_ skrev:
Hunden ska jag ha som sällskapshund och vakthund som en gårdshund så att säga... Han är en blandning mella 4-5 oilka raser så jag tycker att det vore bra att kastrera honom för att slippa massa krångel med löptikar och så. Meningen är att han ska kunna gå lös när jag är ute. utan at jag behöver tänka på att grannens tik löper...

Ok...du tänkte mest på att han inte ska springa över och nuppeluppa med tiken ;)

Japp vill inte ha massa valpar och arga ägare på byggden :D
Jag är sån att jag måste planera allt noga innan jag bestämmer mig för nått... Och det är därför jag kollar upp möjligheter med kastrering innan jag köper hunden för att det ska bli så bra som möjligt för både mig och lile valp skrutten :)

Hej!

Jag kastrerade min ena hane när han var 2,5 år. Vet sa att man tidigast ska kastrera vid 2 års ålder så att de vuxit helt färdigt först. Jag hörde med 2 olika vet och båda sa samma sak.

Han blev betydligt lugnare och trevligare men han springer fortfarande efter löptikar, dock i betydlig mindre omfattning.
Han blev inte vare sig större eller tjockare. Så för att sammanfatta
det så är jag helnöjd med kastreringen. Han var väldigt laddad innan, emellanåt snudd på okontaktbar och blev efter kastreringen en riktigt trevlig hund.

Katrin

Jag tycker absolut du ska kastrera hunden då den är tillräckligt gammal. Varför inte kastrera en hund som ändå inte är potentiell avelshund.

Det är exakt så jag tänker oxå.. Så det blir kastrering... Ska till veterinären i morrn med min andra jycke så jag ska passa på att ställa 1000 frågor till honom oxå så jag vet säkert vad jag ger mig in på... :D

_Yggdrasil_ skrev:
Japp vill inte ha massa valpar och arga ägare på byggden :D
Jag är sån att jag måste planera allt noga innan jag bestämmer mig för nått... Och det är därför jag kollar upp möjligheter med kastrering innan jag köper hunden för att det ska bli så bra som möjligt för både mig och lile valp skrutten :)

Ahhh då förstår jag. Det är ju jättebra av dig att tänka på det. :bow:

jag hade en kastrerad hane i 12 ar. Han var underbar! Alltid los, muckade inte, drog inte efter tikar odyl. Det kanske inte blir sa mkt vakt kvar i din om du kastrerar tidigt, men vet inte. Just det, min gillade svarta tikar, de kunde han betacka, men tikar av annan farg struntade han totalt i!
Grannarna kastrerade sin efter de fatt problem mot andra hanar, tyvarr har det inte gatt bort, men han ar lite mer reglerbar

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: animalasia
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 906
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 251
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.