Kastrering av grisar

aiquen

Trådstartare
Alltså, hur kan det egentligen vara tillåtet att kastrera smågrisar (t.o.m. en vecka gamla) utan bedövning? Förklaringen jag fick när jag frågade en svinskötare en gång var att när de är så små så har de ingen uppfattning om vad som händer. De känner alltså smärtan, men eftersom de inte uppfattar vad det är som gör ont eller kanske ens att det är de själva det gör ont i (?) så anses det inte som så farligt. Men så ansåg man väl även om spädbarn förr i tiden (att när man är så liten har man inga känslor) men det har ju visat sig att det inte stämmer. Så varför är det egentligen tillåtet att skära i grisar utan bedövning?

Sv: Kastrering av grisar

Alltså, hur kan det egentligen vara tillåtet att kastrera smågrisar (t.o.m. en vecka gamla) utan bedövning? Förklaringen jag fick när jag frågade en svinskötare en gång var att när de är så små så har de ingen uppfattning om vad som händer. De känner alltså smärtan, men eftersom de inte uppfattar vad det är som gör ont eller kanske ens att det är de själva det gör ont i (?) så anses det inte som så farligt. Men så ansåg man väl även om spädbarn förr i tiden (att när man är så liten har man inga känslor) men det har ju visat sig att det inte stämmer. Så varför är det egentligen tillåtet att skära i grisar utan bedövning?

Varför det är godkännt har jag ingen aning om men fyyyy vad de små liven skriker när dom får hmmm pungen bortskuren.Vi fick vara med på det när jag gick på lantbruksskola...skit vidrigt.
Jag anser att det är djurplågeri.men min åsikt är ju bara en piss i havet.

Min erfarenhet är lite annan.
Grisarna skriker för att man håller fast dom, men slutar efter en liten stund. Själva snittet när man öppnar pungen samt snittet när man skär av sädesledare mm, verkar inte påverka dom alls. Jag är därför tveksam till att det gör så ont, även om ingreppet för oss är otrevligt.
Man skär inte bort pungen, åtminstone gjorde inte vi det.

LIA

håller med LIA,jag jobbar själv som svinskötare och grisarna skricker för att du håller i den och känner knappt någon smärta,själva kastreringen är över på ca 2sekunder(iallafall när jag gör det).tror inte det är värre än när dom tar blodprov på människan.sen åtehämtar sej grisen väldigt bra.ser värre ut än vad det är,men som sagt grisen skriker för att du håller i den inte pga sk smärta. det är som när man slakt märker stötte grisar dom håller man ju inte fast,och dom skriker inte och då får dom nog över ca 20nålar i sig(vet ej hur många nålar det är).

sen så brukar man göra det när dom är 2-3dagar gamla

Man skär ju inte bort hela pungen ;)

Man gör 2 små snitt i pungen, trycker ut kulorna och snittar bort dem. I och med att kultingarna inte är fasthållna längre, så slutar de att skrika och är nöjda med livet igen.

De finns en studie där man mätt utsöndringen av kortisol(stresshormon) på smågrisar där man bara hållit fast respektive verkligen kastrerat. Skillnaden var stor. Jag har själv kastrerat tillräckligt många grisar för att veta hur skriket ändrar sig just när man skär.
Dagens situation är inte hållbar eller logisk ur djurskyddssynpunkt.
PL

Det här problemet diskuteras både här i landet o på EU-nivå men i dagsläget finns inget bra allternativ.
PL

Har kastrerat bra många grisar och anledningen till at de skriker är att man håller fast dom/ligger fastspända.
Skär man korrekt så är det som minst smärtsamt för dom, men det är klart att de känns. Skulle själv föredra en annan metod...

De finns en studie där man mätt utsöndringen av kortisol(stresshormon) på smågrisar där man bara hållit fast respektive verkligen kastrerat. Skillnaden var stor. Jag har själv kastrerat tillräckligt många grisar för att veta hur skriket ändrar sig just när man skär.
Dagens situation är inte hållbar eller logisk ur djurskyddssynpunkt.
PL

Det där har vi diskuterade vi med (överst veterinären i regionen, vad heter det??) och han sa att man inte såg ngn skillnad på utsöndringen. Och han har väl ingen anledning att ljuga. Detta var mindre än en månad sedan.

Jag tror att dom skriker för att det gör ont...men det är ju bara min synpunkt på det hela.

av samma anledning som det är tillåtet att ta bort tumklon på valpar utan bedövning.. min hund hatar att få klorna klippta just för att han minns när den klon togs bort (vi var inte med då utan uppfödaren gjorde det)..

har också sett en trend att hundar som har den där klon kvar bryr sig inte om när man tar i tassarna och petar fram klorna medans det som har fått tumklon borttagen ogärna slappnar av när man letar fram klorna..

Diskuterade detta förra veckan med en kollega som jobbar bla med antiinflammatoriska läkemedel har dock inte sett studien själv så jag har mejlat en förfrågan om källan.
PL

OM jag får lägga mig i nu...
Så har jag fattat det så att att ge grisen en bedövnings spruta eller kastrera när dom är så små skulle kunna vara lika i smärta. SÅ då väljer man att bara kastrera utan bedövning.

Det finns inget direkt lämpligt preparat. Att bara ge lokalbedövning i testiklarna skulle myckel väl kunna ge ungefär samma smärta.
PL

Jag tror inte att ett ingrepp, som gjorts under valpens första levnadsdagar, sätter några större spår i hundens liv :cool:
Det är inget hunden minns liksom..

Det har med träningen av kloklippning att göra till största del faktiskt :p

då gjorde uppfödare till min hund fel, som tog bort sporren först i v 7..
ovh jag kan lova dyrt och heligt att vi har tränat på kloklippningen redan från början för att göra den så enkel och bra som möjligt.. men ja idag är hunden 9 år och måste hållas på rygg mellan mina knän och klorna klippas under ljudliga protester..

PL: tack för det svaret! :bow:

Hundar som vägrar kloklippning fast ingen kloamputation förekommit då?
Jag tror faktiskt att det är vad som händer runt omkring, snarare än ingrepp i sig, som avgör hur djuret ska uppfatta situationen och vilka dom ev följderna kan bli.

LIA

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur