Kastrering av grisar

Sv: Kastrering av grisar

Jag har kastrerat smågrisar och kan säga att de skriker betydligt mer när de får en spruta än vid kastrering. Ingreppet går väldigt snabbt för den erfarne djurskötaren, det tar mindre än en minut från att man lyfter upp den till den är nere i boxen igen. De verkar inte ha några men av det heller då de springer och diar eller leker med syskonen med en gång. Tror dock att det är svårt att se hur man hanterar andra lantbruksdjur när man är van vid hästar. Tillexempel om du ska hålla en smågris lugn och tyst lyfter du den i bakbenen vilkket tog emot rejält första gången men det är bättre att få det som ska göras med den snabbt avklarat än att hålla på och gosa med den jättelänge innan den får komma ner i boxen till sina syskon och mamman.

Jag tycker att de skriker mer när man håller fast dem, när man har tagit bort kulorna och sätter ner dem i boxen igen är de som vanligt igen. Jag tror inte att de känner så mycket och såren läker jättefint eftersom de är så pass unga när man kastrerar dem.
Är de dock äldre än 1 vecka så måste man använda bedövning har jag hört.

Jag tror inte att ett ingrepp, som gjorts under valpens första levnadsdagar, sätter några större spår i hundens liv :cool:
Det är inget hunden minns liksom..

Det har med träningen av kloklippning att göra till största del faktiskt :p

Så det man minns har man inte ont av, eller?
I Danmark pågår en större studie där man använder sig av koldioxidbedövning inför kastrering. Man räknar "reaktioner" i ryggmärgen och har sett en statistiskt signifikant skillnad i smärta vid bedövade / icke-bedövade grisar.

Det är alltså även min erfarenhet.
Ett snitt av ett rakblad känns ju inte speciellt för oss människor heller, åtminstone inte i händer och armar. ;)
Kultingarna visar heller inget ändrat beteende efter ingreppet vad gäller relationerna till folket.
Ska väl tillägga att man inte skär i testiklarna, om någon trodde det.

lia

Det är sant. Man måste kastrera dem innan de är en vecka gamla. Kan ju lägga till att hästelever på min skola tar i regel avstånd medan djur- och jordelever (även stadsbor som aldrig rört en gris) intresserat tittar på och provar, det visar ju på att det beror mycket på hur man är van att djur hanteras.

Vad är smärta?

All beröring registreras ju av nerver. Många lättare beröringar upplevs ju som angenämt, andra på annat sätt. Men innan en beröring upplevs som smärta, måste vi gå en bra bit upp på beröringsskalan. Det finns alltså en mycket stor spännvidd mellan minsta förnimbara beröring och outsäglig smärta.

Jag menar att även om man kan mäta att en kulting registerar ingreppet, behöver det därför inte betyda att den utsätts för en plågsam smärta. Deras beteende pekar i alla fall inte på det.

LIA

Knapplån/allmänt svar (vilken intressant tråd det här utvecklades till!):

Jag har också varit med vid ett antal kastreringar av grisar och vet alltså hur det går till och hur snabbt det trots allt går. Likaså vet jag hur högt en gris kan skrika bara man håller lite lätt i den. Men nog tycker jag att galtarna ser lite mer omtumlade ut när de sätts ner igen, jämfört med gyltorna. Och jag tycker som sagt det är underligt att sånt här är tillåtet, när man för länge sedan kommit fram till att det inte är okej att behandla mänskliga spädbarn (nej, jag tror inte skillnaden jämfört med griskultingar är så stor) hur som helst, eftersom de är lika kapabla att känna smärta som en vuxen.

Sen undrar jag vad är det som gör att det blir förbjudet att kastrera utan bedövning efter just 7 dagar? Om grisen inte bryr sig (som vissa av er här inne tycks tycka) spelar det väl ingen roll om den är tre dagar eller tre månader? (Hanteringsmässigt visserligen, men det är inte det jag menar nu.)

Sedan kan jag förstå om det är svårt att komma fram till ett bra alternativ, men intressant att veta att det ändå diskuteras kring ev. bedövning eller dylikt. Jag tror hela grejen med öronmärkning, kastrering, spruta etc. är en ganska omtumlande upplevelse för en liten gris...

Senast ändrad:

Eftersom man inte kan fråga grisen hur ont den har så är det mest relevanta att gå på fysiologiska parametrar, om du inte vill tro på detta så får det stå för dig. De som jobbar med saken är dock av en annan åsikt.
Den kastrationsmetod som jag fått lära mig är att man skär lite in i testikeln för att snabbt få ut den ur hinnorna, hur som helst så är strängen minst lika känslig.
PL

:eek: Men så värdelöst att göra det hemma utan bedövning så sent :eek:
ja :( å inte kan jag göra något åt det nu att det blev så på min hund.. tänker ju inte göra mig av med honom bara för det heller.. är bara glad att jag fått veta nu att endast vet får göra det och att dte görs mycket tidigare än vad min hund fick uppleva..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama