Kastrering av FÖL?

T

tequilaafterdark

Hej!
HJÄLP! Jag har ett knappt 5 månader gammalt hingstföl som har börjat att betäcka sin mamma! Har diskuterat det med två olika veterinärer. En tycker att jag måste skilja mor och son åt eftersom det är för tidigt att kastrera, den andra tycker att det är OK att kastrera redan nu (trots att bara en testikel är nere) och att hästarna kan gå tillsammans igen direkt efteråt.
Finns det någon av er läsare som har erfarenhet av att kastrera så här unga hingstar? Kostnad ?
Tacksam för snabba svar!

Sv: Kastrering av FÖL?

Jag skulle nog vänta med kastrering, försöka ordna en unghingstflock och sära på dem om unghingsten verkar fixa maten för egen maskin. Kan han äta kraftfoder? då går det att separera dem, och vid behov tilläggsfodra.

Jag tycker inte du skall kastrera bättre att skilja mor och som åt, Är ju ingen fara att skilja dom då han är 5 månader. Och som sagt försök hitta någon annan jämnårig hingst han kan gå med

Givetvis ska du skilja dom åt!!! Att kastrera en 5 månaders hingst låter som rena vanvettet. Vad ska ni göra om ni inte "hittar" den andra testikeln??? kastrera igen om ett halv år.
Nä, ta isär dom, skicka honom på unghingstbete i sommar, så får du ta en ny funderare till hösten...

Hej!
Tack för de synpunkter som ni hittills har givit mig - några fler där ute som har samma eller andra åsikter?

Jag skulle heller inte kastrera, jag hade en 5-6 månaders som besteg stona ihagen och jag tror ärligt inte att det blir något i den åldern heller (mina blev inte dräktiga iallafall :D ) men strax efter 6 månader så tog jag isär dom ändå.....små valpar rider ju också på "allt" innan dom är könsmogna....

Jag har ett tremånaders föl som har båda kulorna nere sedan TVÅ månader (!) och han är redan hingstig, flemar, kissar/bajsar över annat bajs etc. Men han gör inte mer än så än så länge, och vid nästa brunst så blir stona (två st) ombetäckta så jag hoppas kunna ha kvar honom med mamma till sommaren annars blir det egen hage med andra småhingstar för pilske lilleman...

neywaz skrev:
Jag har ett tremånaders föl som har båda kulorna nere sedan TVÅ månader (!) och han är redan hingstig, flemar, kissar/bajsar över annat bajs etc. Men han gör inte mer än så än så länge, och vid nästa brunst så blir stona (två st) ombetäckta så jag hoppas kunna ha kvar honom med mamma till sommaren annars blir det egen hage med andra småhingstar för pilske lilleman...

Åhhh, vilken mardröm! :crazy:
Har aldrig hört talas om något liknande.
Fast här nere fanns för några år sedan ett sto som skulle betäckas våren efter pga sen fölning, och då var hon dräktig med sin egna son! :eek: (enda hingsten i grannskapet) Och han var helt avskild från stoet när han var sex månader...

Tja än så länge så är han tack och lov mer intresserad av att leka än nosa mamma i baken när hon brunstar :crazy: och sen så blir mamma ombetäckt nu vid nästa brunst (samt att fadershingsten kommer gå med dem) så jag är gaaanska lugn ändå... :crazy: Fast lillkillen kommer få gå med andra unghingstar ganska tidigt ändå... Han är redan rätt oberoende, jag tar ut honom/mamman från varandra då och då och ingen av dem bryr sig det minsta dugg om det. Det enda han ser i sin mamma verkar vara mjölkbaren hon har under magen...

Camilla

Jag har haft hingstar som haft kulorna nere efter bara nån vecka.....så dom är inte könsmogna bara för att dom är nere..men det kan vara lurt med småhingstar...fast om mamman är dräktig igen är det ju inge problem att gå¨kvar....

Jag skulle hellre sära på dem än att kastrera så tidigt. Och speciellt när inte båda kulorna har kommit ner.

Nu är det ju så att jag som ursprungligen ställt frågan om kastrering / avskiljning av sto och föl har ett sto som INTE är dräktig , så för mig är detta ett problem. Har inte sett det minsta tillstymmelse till brunst hos stoet men hingstfölet rider på henne både från sidan och bakifrån........ Så fort de har varit isär så frustar han hingstigt med mörk stämma och när jag släpper ihop dem i hagen/boxen så nafsar han henne på bakbenen och hoppar upp på henne. Eftersom hingstfölet är född i slutet på november förra året och mamman alltså måste ha blivit dräktig vid månadskiftet dec/jan året innan så är jag rädd att de normala hormoncyklerna inte stämmer hos henne. Min vet säger dessutom att det inte är säkert att hon visar brunst mot sitt föl men kan vara mottaglig ändå! Hm.....

Hej!

Mitt hingstföl luktade på stoets kiss och flemade, kissade över och flemade igen när han var ETT DYGN! Så jag tror det är starkt inrotat hingstbeteendet. Men det ökar desto äldre hästen blir.

Att hingstfölet försöker betäcka är ju främst träning i deras syn men kan leda till dräktighet om hingsten är könsmogen! När dom blir det är inviduellt.

Att kastrera är ingen bra lösning nu! Speciellt om han inte har båda kulorna nere! Då kan han iaf betäcka och göra ston dräktiga - som en klapphingst.

Jag tycker du ska sära på dem, det går säkert bra speciellt om fölet är duktig på att äta foder.

Mvh Lisa

Min har haft kulorna nere så länge jag kan minnas. Mao säkert sedan jag kände första gången då han var ett par månader.
Då han var ca 7 månader började ett sto i hagen att brunsta och han försökte betäcka, så jag fick ta bort honom därifrån.

Nu är han 10 månader & nykasterad.

Hej!

Mitt hingstföl (11 dagar) går med mamma och ett äldre sto. Det äldre stoet är mycket snällt och jag såg idag att han bet henne i bakbenen och klätrade upp bakifrån! Om han blir alltför jobbig säger hon ju till. Det var ju lite kul att se en sån liten försöka sig på en sån "stor" grej!

Mvh Lisa :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 353
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III