Kastrerad tik och hunger

SkorpSmulan

Trådstartare
Min tik fick operera bort livmodern förra veckan och jag vet ju sedan tidigare samt att veterinären påtalade detta med ökad hunger och viktuppgång efter.
Min hund har sedan tidigare varit ganska matfixerad, rätt hysteriskt matfixerad viss tid i löpcykeln.

Nu funderar jag på vad kan göra för att lindra detta.
Hon får redan ett lightfoder så jag kan ge henne lite större mängd. Jag brukar även ge henne morötter att tugga på och en kycklingvinge om dagen.
Men ibland är hon riktigt jobbig på mat och att stjäla något som eventuellt går att äta, är på konstant vakt om någon rör sig i huset att det kan vara något ätbart på gång, kan inte slappna av, blir spänd och gnällig om hon inte får gå och tigga och det kommer att bli jobbigt för oss båda om hon kommer vara i ett konstant stadie av mathysteri.

Tilläggas kan att hon är allergisk också så hon kan inte äta vad som helst. Främst inte gris.

Nu ger du morot men kan det hjälpa att även blanda fodret med riven morot som bukfylla?

Har hon ett behov av att tugga? Tänker att tex hjorn bör vara mkt fettsnåla, men kan ha fel.

Nu ger du morot men kan det hjälpa att även blanda fodret med riven morot som bukfylla?

Har hon ett behov av att tugga? Tänker att tex hjorn bör vara mkt fettsnåla, men kan ha fel.
Jag brukar faktiskt ge både riven morot och hel morot ibland, inte varje dag.
Ja hon älskar att tugga men det är svårt att hitta något hon tål. I höstas när det var älgjakt så plöjde hon några älgben.

Vitkål är bra med att riva i för bukfylla. Är ju dessutom mindre socker i.
torkad lunga är väl fettsnålt med?
Ja just det ja, vitkål gav jag i början när jag tagit henne men glömt bort. Så det ska jag börja med igen.

Jag köper ibland lunga och kycklinghalsar och sånt men det tar som bara två sekunder och sedan vill hon ha något annat

Jag var tvungen att kastrera min tik ifjol pga livmoderinflammation, och hon blev också helt tokig i mat efteråt. Nästan exakt så som du beskriver och det var riktigt jobbigt för både henne och oss 💔
Det lugnade som tur var ner sig efter ett tag och hon är inte alls lika hysterisk längre. Hon är nästan som vanligt igen förutom att hon letar mat i huset när hon är ensam hemma och ljudet av kylskåpsdörren kan väcka henne ur den djupaste av sömn 😂

Min med. Enda fördelen är att hon äter sin medicin i en liten klick mat nu, innan var det väldigt svårt att få i henne den. Nu behöver man inte oroa sig för det 😂

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka