Kastrerad tik med flytningar!

malumbub

Trådstartare
Jag måste få gråta av mig lite - min tik har flytningar! :cry:
Hade ju inte behövt vara nåt ovanligt med en "normal" tik, men min är kastrerad i våras och därför i min värld inte borde få flytningar ett HALVÅR efter operation...?!? :confused:

Jag jagar tid hos veterinär, eftersom hon som opererade i våras inte har tid att ta emot på två veckor, men rek att låta annan vet. ta en titt... Jag blir bara så ledsen!
Inte mer skit nu! :cry: :cry: :cry:

Själva op i våras var tillräckligt jobbigt, spec eftersom jag inte fick vara med hunden över natten alt ta henne hem på kvällen, och till stor del därför nu ÅTERIGEN får jobba med självförtroende, styrka och trygghet med Sisko. (Hon är 8 år och det här är tredje gången jag får börja om från början med en skygg och osäker hund som är väldigt mattig. Har nu tappat tron helt på att kunna lämna henne hos hundvakt/dagis när jag jobbar...)

Tillbaka till flytningarna - vad tror ni de kan vara tecken på? Varför och framför allt VARIFRÅN kommer de?!?
Hon är ju kastrerad och har "inget" kvar i magen... :confused: :cry:
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

Det är ju bara livmodern som är bortplockad, det är möjligt att det är en vaginit, dvs infektion i de yttre könsvägarna, alt en uvi. Vaginit är inte speciellt ovanligt och betydligt lindrigare än en pyo :)
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

Ok.
Hon op i våras för att hon hade en cysta som gick från livmodern och så kom den ut... Jag vet ju inte exakt hur hon ser ut i vaginan (eller vad det nu heter *skäms för att inte veta det*), men så det kan vara nån infektion där...?

Undrar varför hon fått den nu... Har ju inte gjort nåt speciellt.
För det borde väl inte ha att göra med att hon ska fälla pälsen och vanligtvis skulle ha löpt ungefär nu...?
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

Saxat från svenska veterinärförbundet
"Vaginit är den vanligaste genitala sjukdomen hos hund, men förekommer även på katt. Kroniskt
återkommande vaginit är inte ovanligt och kan orsakas av bakterier, neoplasier, främmande föremål
och missbildningar i vagina som t.ex. strikturer, hypertrofi av clitoris eller hermafroditism.
DIAGNOS
Hundar och katter med vaginit är sällan allmänpåverkade, men de har vanligen en gul-grön flytning
och slickar sig mycket runt vulva där slemhinnan kan bli ödematös och svullen. Vaginalundersökning
med spekulum bör utföras, med bakteriologisk provtagning.
ANTIBIOTIKAVAL OCH BEHANDLINGSTID
Vid förekomst av predisponerande faktorer bör dessa i första hand åtgärdas. För övrigt behandlas
enligt resultat av odling med resistensbestämning."
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

Det kan även vara en böld i livmoderstumpen som är kvar. Jag antar att du redan håller på att ordna det, men boka tid till en vet och gärna till en som har möjlighet att ultraljuda om det blir aktuellt.
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

*ryser* Inte igen.

Men tack för ditt inlägg.
Ja, jag jagar en vettig veterinär för fullt. (Hade ju varit skönt att träffa den som op men som sagt, hon har inte tid först om nån vecka...)
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

Ska jag vara orolig då?
Eller ska jag i lugn o ro få tag på veterinär?
Är det några speciella symptom eller saker som jag ska vara extra uppmärksam på?
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

Jag skulle försöka få en tid denna vecka. Är hunden pigg för övrigt så behöver skulle jag inte åka in akut på jourtid. Ta gärna med ett urinprov och se till att hunden inte är nykissad i fall de ska ultraljuda.
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

Vi har tid imorn torsdag.

Jag tycker att hon har ändrat sina matrutiner (äter på kvällen istället för efter morgon- eller lunchpromenaden), sover lite annorlunda (mer och lite mer "drömmar" och KANSKE dricker aningen mer, men inte alls som när hon hade cystan.

Ska komma ihåg det där med kissningen innan besöket!
 
Sv: Kastrerad tik med flytningar!

Jag ville bara berätta att besöket gick bra o självklart hade Sisko inga synliga flytningar då. Eftersom hon har sovit mer och varit lite ändrad i sitt beteende tog Vet ett prov för att se om kunde odla på det. Väntar på svaret.

Veterinären var trevlig och bra mot Sisko, så det jättehemska besöket var nog inte alldeles för plågsamt...men visst ville hon inte gå in. Hon visade TYDLIGT att det här inte var kul sist...men hon var jätteduktig! *stolt*

Så nu är det c-vitamin, Lactal o yogurt som gäller, om inte ev odling visar annat.
Hoppas på att det inte ska bli kroniskt eller nåt som kommer och går "regelbundet"...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 356
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 809
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 417
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 734
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp