Kastrerad tik - ändrat humör?

MiniLi

Trådstartare
Vi går återigen och funderar över kastrering för Camaro. Veterinärerna är så himla positiva och tycker absolut vi ska överväga det ordentligt..
Hon ska inte gå i avel, hon blir seg och tråkig vid löpen + skendräktig efteråt..

Det jag undrar över: hur vanligt är det att tikar blir slöa efter kastration?
Vill absolut inte att hon ska bli lugnare än vad hon är idag.

Andra biverkningar?
Vet att de kan bli inkontinenta.. Låter mindre kul.

Sv: Kastrerad tik - ändrat humör?

Jag har läst något liknande innan.. Tror kanske Vallhund lagt in någon sådan länk?

Det är ju absolut något att ha med i beräkningen. Camaro är snart 2 år.

Min har blivit slöare efter kastrationen, vilket jag är glad över, för det var delvis därför jag gjorde det. Hon var så over the edge hyper att det kunde behövas. Nu är hon som efter ett löp/skendräktig i humöret..

Jag har inte märkt någon skillnad i temperamenten på min tik. Jag kastrerade henne för 1,5 år sedan. Hon har inte visat något tecken på inkontinens och har inte heller haft problem med vikten.

De tikarna jag har kastrerat har varit lite äldre än din, ca 6-7 år. Och båda har blivit piggare och nästan kommit in i unghundsåldern igen :D
Har hört många som sagt deras tikar blivit unga i sinnet efter en kastrering.

Min tik var tre år när hon kastrerades. Jag hoppades att hon skulle lugna ner sig lite och bli ungefär som under skendräktigheterna då hon var "hanterbar"... Men nej. Hon har efter det (hon är nu 11) varit konstant jättepigg och galen. Det är tur hon är snäll. ;-) Hon har dessutom blivit lite "tuffare", men om det beror på kastreringen eller ålder/livserfarenhet är ju svårt att avgöra. Jag har dock hört andra som tycker sig ha upplevt att deras tikar blivit lite "skarpare" efter kastrering.

Min har inte blivit inkontinent och har inte haft problem med vikten.

Min tik är kastrerad (schäfer), och det är det bästa jag har gjort! Hon är lika pigg och glad som förut, men helt jämn i sitt humör. Inga komplikationer över huvud taget, jag ser bara positivt på kastrationen :)

Blandade bud alltså ;)

Hon får mer än gärna behålla samma temperament sen innan eller bli piggare. Vill inte att hon ska bli som vid löp/skendräktighet :cool:

Suck.. Vågar man chansa?
En anledning till att jag funderar över kastration är just för att jag vill slippa de slöa perioderna i samband med löp. Jäkla oflyt om det tråkiga humöret är det enda som blir kvar efteråt..

efter 4 kastrationer så är min slutsats att det är något jag tänker fortsätta med, ser inga direkta nackdelar och ingen har blivit slöare:)

Det låter som bra statistik :)

Tar gärna emot fler erfarenheter!
Vi har ju till hösten på oss att fundera, man opererar väl knappast nu mitt i sommaren?

Har kastrerat ett rel stort antal hundar och har bara bra erfarenheter. Inga större skillnader på mentaliteten - mer än att den blir jämnare - och inga fysiska biverkningar att tala om - riesen fick lite "mer päls".

/Swat

Jag har kastrerat tre tikar, alla blev lite piggare och jämnare i humöret. Jag har inte hört om någon tik som blivit slöare av kastrering, det måste vara rätt ovanligt.

Enda nackdelen är ju att det är en operation, det finns risker och det finns tikar som dött av komplikationerna. Men i de allra flesta fall går det ju bra! Jag skulle kolla upp titthålsop. om jag skulle göra det på någon mer tik.

Ja jag läste om tilltålsoperationen här på buke, i en annan tråd. Vet dock inte om det är något som min klinik utför, får kolla.

Jag har/har haft tre kastrerade tikar. Två av dem kastrerades innan jag lärde känna dem, så jag kan inte uttala mig om skillnaderna före och efter, men de är på intet sätt tröga i sättet utan mycket alerta och träningsvilliga. Den tredje kastrerades sent (vid 6 års ålder i samband med livmodersinflammation) och fick annorlunda struktur på pälsen, min veterinär kallar det kastratpäls. Ingen skillnad i övrigt, men hon hade aldrig några problematiska löp heller.

Jag har även varit i kontakt med hundratals kastrerade hundar i samband med mina vistelser på djurhem utomlands, och jag kan bara på rak arm nämna två tikar som fått problem med inkontinens. Åtminstone en av dem medicinerades framgångsrikt och besvärades inte alls. Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna många gånger om och skulle inte tveka på en individ som inte är intressant för avel.

Precis som Sanna säger; det är en operation och det medför risker. Min egen tik höll på att dö av komplikationer medan hon fortfarande var kvar på djursjukhuset efter operationen, och bara ett par veckor senare drabbades en kompis hund av liknande komplikationer. Det ÄR en rätt stor operation och risker finns. Något att ta med i beräkningen. Titthålsoperationerna har jag bara hört talas om, men om det funkar låter det ju betydligt mer riskfritt än en stor buköppning.

Tänk att den här tråden var igång när jag skulle gå in och ställa samma fråga. :banana:Jag har en treårig schäfertik som är som hon gick på högoktanigt jämt. Jag skulle vilja att hon blev lite lugnare och inte snurrade upp sig så som hon gör. Har funderat på kastrering men när jag läser inläggen så verkar en del ha blivit ännu piggare medan andra har lugnat ner sig. Finns det någon som vet om det har forskats på området? Jag vill definitivt inte ha en piggare hund :crazy:

Labben, som blev kastrerad pga sjukdom, blev piggare, men det var ju just för att hon varit sjuk innan.
Lagotton upplever jag att hon har samma pigga glada humör som hon skulle haft om hon inte varit kastrerad också.

Jag känner inte till någon forskning på området, men min egen erfarenhet, som jag tog upp lite ytligt ovan, är följande: min tik var/är också "högoktanig". Hon hade bara fyra månader mellan löpen. Under och efter löpen, under skendräktigheten, var hon ganska "normal" och förhållandevis lyhörd och lätthanterlig. När skendräktigheterna var över gick hon över i sitt högoktaniga tillstånd igen, och det var det tillståndet som, så att säga, permanentades. Tyvärr...

Med min första tik, som också kastrerades men först vid sex års ålder av medicinska skäl, blev det en förändring åt det något lugnare hållet. Där var dock utgångsläget ett annat med mycket aggressioner som troligen var hormonrelaterade till stor del. När hormonpåverkan avtog lugnade hon ner sig lite. Tyvärr fick hon cancer ett år senare så jag hann nog aldrig uppleva fulla effekten av det eftersom många inlärda beteenden och reaktioner inte hann klinga av helt som de kanske gjort om hon fått leva längre.

Knapplån.

Jag har 2 st kastrerade tikar hemma nu, och ett flertal i min direkta närhet. Ingen har blivit slö eller inkontinent, men en av dom har blivit mer dominant och mer hårdhänt och vass gentemot yngre förmågor. Jag kommer alltid att kastrera så fort en tik inte ska i avel eller efter att denne avslutat sin tid som avelstik. Sjukdom borträknat då, jag skulle aldrig få för mig att försöka behandla pyo utan då får livmodern ryka direkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 758
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Funderar av olika anledningar på att kastrera Ila. Hon är en 5årig aussie med viss (troligen förvärvad) social osäkerhet mot både hundar...
2
Svar
21
· Visningar
7 592
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Finns det något man kan ge en tik för att hon (mentalt) ska stanna i någon slags "löp-mode"? Min tioåriga tik har nämligen alltid...
Svar
5
· Visningar
3 392
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka